Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Du bör absolut polisanmäla. Det är grannen och grannens unge som har gjort fel, du behöver inte ta nån hänsyn till deras känslor.

Tänk också på hur det blir i förlängningen. Om ungen lär sig att "jag kan på allvar försöka skada andra människor bara för att jag tycker det är kul. Det värsta som kan hända är att det kommer nån och pratar med morsan" så kommer han bara att fortsätta tills någon blir allvarligt skadad. (Och då kommer nästa: "samhället tog inte sitt ansvar! Varför var det ingen som stoppade mig?".)
 
Troberg skrev:
Laserpekare, även gröna, är rätt harmlösa, kvällspressens rubriker till trots. Blinkreflexen är snabb nog för att skydda mot dem, plus att pricken är så liten att det är otroligt svårt att faktiskt hålla den på pupillen någon längre stund.

Skräckrubrikerna i pressen är ju ännu löjligare när de pratar om försök att blända piloter. För att kunna pricka pilotens öga så måste man ha en rätt flack vinkel, så man måste vara uppemot en kilometer bort, minst. På det avståndet ska man med en pytteliten prick träffa en pupill som finns i ett fordon som rör sig attans fort, OCH hålla kvar pricken på pupillen. Will not happen. Dessutom, de flesta laserpekare är rätt kassa, så på det avståndet har de en halvmeterstor prick som inte är starkare eller farligare än en ficklampa.

Jag spelar airsoft, där används ofta lasersikten (röd, grön eller IR), och mig veterligt har ingen hittills inom hobbyn blivit skadad av dem (och de har diskuterats en hel del). Detta trots att man pekar på varandra hela tiden med dem.

Men visst, det finns ju tokstarka lasrar som man kan gravera metall med, men det är ju knappast något som en grabb har tillgång till.
Med det resonemanget så är det alltså mer eller mindre ok att skjuta med gevär mot föripasserande flygplan och helikoptrar? Det är ju så svårt att träffa så det är inget att hetsa upp sig för?

Nej, må vara att det är svårt att "pricka rätt", men det betyder inte att det är ok att peka med grön laser (eller skjuta prick på flygplan...). Som offer så vet man ju inte styrkan i lasern, som tidigare påpekats, och även den upplevda rädslan för skada är skäl nog att ta det vidare med ungens föräldrar i första hand och kanske även polisen!
 
tja om amerikanska kustbevakning har som krav att om dom blivit "beskjutna" med grön laser gensat skall gå i hamn och gå på en läkarundersökning så är det nog inte helt riskfritt.
Viist, och det finns ingen rad 13 på flyget heller. Tro inte att förekomsten av en regel/egenskap automatiskt innebär att det finns en sund grund för den.

Troberg, jag har alltid trott att det handlade mer om att piloterna bländas vid landningen, som ändå får ses som ett kritiskt moment vid all luftfart, än att de riskerade permanenta ögonskador.
Om man inte blir allvarligt bländad på 30 meters håll, varför skulle man bli det på över en kilometer?

Med det resonemanget så är det alltså mer eller mindre ok att skjuta med gevär mot föripasserande flygplan och helikoptrar? Det är ju så svårt att träffa så det är inget att hetsa upp sig för?
Nja, jämför det snarare med att skjuta med korkpistol mot förbipasserande flygplan. Den har liksom ingen potential att skada även om den träffar.

Allt detta då under förutsättning att det gäller laserpekare. Har man industrilaser som skär i stål så kan man definitivt skada någon.
 
nikasp
Jag trodde också att det inte är något som helst problem med flyg eller annat men kolla här: http://youtu.be/nUpmLbkzyEI Finns många liknande videos.
 
Idag finns det massor av laserpekare att köpa via internet, ofta är de inte klassade eller sägs vara klassade. Effekten varierar också mellan modellerna. Ett annat problem som tagits upp är att många av de billiga har mycket spillljus i IR-spektrat som i sig är farligare då ögat inte reagerar på detta ljus. Då ögat naturligt fokuserar allt inkommande ljus så har vinkeln som lasern kommer ifrån inte så stor betydelse.
På de kraftigare laserpekarna så kan du få skador trots att du stänger ögonen, tiden från att lasern träffar ögat tills blinkreflexen stänger ögat räcker för att släppa igenom tillräcklig energi för att gula fläcken skall bli skadad.

Förutom fysisk skada på ögat är det största problemet att du under ett antal sekunder kan bli i det närmaste blind och att du förlorar mörkerseendet.
Finns ju ett antal incidenter där busschaufförer och bilister blivit belysta, sker detta vid ett olyckligt tillfälle så kanske bussen/bilen kör av vägen.
 
Redigerat:
Ett annat problem som tagits upp är att många av de billiga har mycket spillljus i IR-spektrat som i sig är farligare då ögat inte reagerar på detta ljus.
Tja, som jag sagt, det förekommer att folk använder IR-laser som lasersikte i airsoft, i kombination med mörkersikte/ljusförstärkare. Vad jag vet så har det fortfarande inte skett några skador, worldwide, varken med röd, grön eller IR.

Då ögat naturligt fokuserar allt inkommande ljus så har vinkeln som lasern kommer ifrån inte så stor betydelse.
Well, mot ett flygplan spelar det roll, eftersom du måste ha en rätt flack vinkel för att ens kunna träffa ögat, speciellt framifrån. Att träffa från sidan är inte direkt lätt, eftersom flygplanet då rör sig snabbare relativt laserkällan.

Förutom fysisk skada på ögat är det största problemet att du under ett antal sekunder kan bli i det närmaste blind och att du förlorar mörkerseendet.
Finns ju ett antal incidenter där busschaufförer och bilister blivit belysta, sker detta vid ett olyckligt tillfälle så kanske bussen/bilen kör av vägen.
Har du någon källa på att något sådant faktiskt hänt i verkligheten?

Se det så här: Diverse försvarsmakter har lattjat runt med olika försök att, med hjälp av laser, förblinda fienden. Man har använt kraftiga lasrar och svept över målområdet, man har försökt sikta mot tex piloter. Man har plöjt ned så mycket pengar i det som bara militären kan göra. Ändå så finns det inga sådana vapen i bruk eller på den öppna marknaden. Om det var så enkelt att en laserpekare som man kan köpa för en spottstyver funkade, borde det inte finnas i militärt bruk då? Heck, att göra varje soldat till en luftvärnsenhet med en pekare för en hundring måste väl vara varje generals våta dröm...
 
Jag trodde också att det inte är något som helst problem med flyg eller annat men kolla här: [länk] Finns många liknande videos.
Såg du hur den strålen viftade omkring? Hur lång tid tror du den kan hållas i en pupill? Dessutom, hur kraftig är den på det avståndet? Dessutom, det var någon form av dis, som ytterligare tar dämpar strålen. Utan det diset skulle strålen inte synts, och det skulle varit nästan omöjligt att sikta med den.

Laserpekare är inte praktiskt användbara som vapen. Det krävs mycket kraftigare lasrar än vad en kid kommer över.
 
Det tar ju ungefär 30 sekunder att hitta laserpekare som iallafall uppges ha en effekt på 10000 mW på en välkänd kinesisk webshop, att beställa direkt hem till brevlådan.
 
Och hur många kids beställer från Kina, bara sådär, utan att föräldrarna vet?

Dessutom, se min kommentar om militära tillämpningar.
 
men om jag inte minns fel så är ett laservapen som gör motståndarna blinda ett av de vapen/effekter något som strider mot geneve konventionen på samma sätt som vissa typer av ammunition gör det .
Dessutom tror jag nog att de flesta ser det som att om man kan få ett vapen som fungerar så blir det troligen väldigt billigt att tillverka om det enda syftet är att gör motståndaren blind och jag tvivlar på att någon militär vill ha ut ett vapen som är billigt och relativt enkelt att tillverka och som troligtvis inte tar mycket plats tror för övrigt inte att polis vill att demonstranter får tag på den typen av "ficklampor" heller.
 
Redigerat:
Troberg skrev:
Och hur många kids beställer från Kina, bara sådär, utan att föräldrarna vet?
Det kan nog vara fler än du tror... Jag minns när jag var runt 13 och beställde lite "halvillegala" saker från USA. Det här var långt innan internet och gick till så att vi (var några polare som beställde tillsammans) stoppade en inte helt obetydlig bunt dollar i ett vanligt brev, skickade iväg det och hoppades på det bästa...

Kanske sex till åtta veckor senare damp det ner ett paket med det vi ville ha. Eftersom vi hade överskattat fraktkostnaden hade de stoppat ned lite extra "godis" för överskottet. Kunde kidsen på den tiden kan de nog idag...
 
nikasp
Jag tror att du missförstår mig. Jag säger inte att man blir blind men det kan vara väldigt olämpligt att bli bländad i några sekunder vid landning. Som du kanske vet så gillar kidsen att blända plan på flygplatser och bilar på vägen.

Man hittar lätt laserpekare som synligt lyser flera kilometer. Här en eBay-köpt på 1500 meters avstånd: http://youtu.be/WdW9Tl1aR8g



Troberg skrev:
Såg du hur den strålen viftade omkring? Hur lång tid tror du den kan hållas i en pupill? Dessutom, hur kraftig är den på det avståndet? Dessutom, det var någon form av dis, som ytterligare tar dämpar strålen. Utan det diset skulle strålen inte synts, och det skulle varit nästan omöjligt att sikta med den.

Laserpekare är inte praktiskt användbara som vapen. Det krävs mycket kraftigare lasrar än vad en kid kommer över.
 
nikasp
Dessutom tror jag nog att de flesta ser det som att om man kan få ett vapen som fungerar så blir det troligen väldigt billigt att tillverka om det enda syftet är att gör motståndaren blind och jag tvivlar på att någon militär vill ha ut ett vapen som är billigt och relativt enkelt att tillverka och som troligtvis inte tar mycket plats tror för övrigt inte att polis vill att demonstranter får tag på den typen av "ficklampor" heller.
Ärligt talat förstår jag inte vad du försöker säga.

Menar du att militären inte skulle vilja ha ett billigt, kompakt och effektivt vapen? Har de någonsin tackat nej till nya leksaker?

Jag tror att du missförstår mig. Jag säger inte att man blir blind men det kan vara väldigt olämpligt att bli bländad i några sekunder vid landning. Som du kanske vet så gillar kidsen att blända plan på flygplatser och bilar på vägen.
Några sekunder? Hur bländar du en person med en laser, i båda ögonen, under några sekunder, om personen inte sitter fastspänd med upptvingade ögonlock???

Man hittar lätt laserpekare som synligt lyser flera kilometer. Här en eBay-köpt på 1500 meters avstånd: [länk]
Javisst kan man göra det. Heck, jag ser pricken från mitt sikte på 6-700 m håll, och hade antagligen sett den på längre håll om jag haft bättre syn. Det innebär inte att den är farlig, bara att strålen är sammanhållen.

Ska man se själva strålen, inte bara pricken, så krävs dock rök, dimma, damm eller liknande, och det minskar effektiviteten på strålen. Man behöver helt enkelt något som får delar av ljuset att reflekteras tillbaka.
 
nikasp
Lyssna på första videoklippet. Piloten nämner att man kan bli bländad i några sekunder. Inte så bra om man är på väg att landa eller liknande. Jag har en väldigt stark Fenix ficklampa. Om det är helt mörkt och man har vant ögonen vid mörker och lyser rätt i ansiktet så blir man ganska offline under många sekunder minst sagt. Nog har du väl blivit bländad någon gång? Det är inte så att laserstrålen är koncentrerad till en liten punkt när man t.ex. lyser 500-1000 meter.

Hade du sett på videoklippet? Det är en polishelikopterpilot som säger såhär vid 0:16 http://youtu.be/nUpmLbkzyEI:
"in the past with the red lasers they did not seem quite so bright, but the green one's they are getting hold of now... they blind you for a few seconds if they catch you in the eye and also if you get them inside the cockpit they turn everything green, making it difficult to see the instruments - so they are a hazard".

Du kanske också flyger och har erfarenhet? Jag ser inte någon orsak att misstro den där videon. Bör vara än värre om man lyser på någon som flyger med mörkerutrustning/ljusförstärkare.

Här var någon till där Polisen säger att det är farligt att bli belysta (distracting and desorienting to the crew). http://youtu.be/mJPtyDFTObg

Lite mer om laserpekare www5.lu.se/upload/Arbetsmiljo/laserpekare_AV_SSM.pdf (vet ej fråv vilket år):
"Om laserstrålen är tillräckligt stark kan syncellerna överbelastas. I värsta fall uppstår en ärrbildning som resulterar i en blind fläck i motsvarande del av synfältet. Men risken att få bestående ögonskador av de i dag vanligaste starka laserpekarna är liten, om avståndet mellan laserpekaren och den som blir belyst är längre än 15–20 meter. Däremot kan man bli bländad på flera kilometers håll, vilket är obehagligt och kan medföra stora risker i trafiken. Det är lättare att bli bländad av grön laser än av röd, men risken för brännskador på näthinnan är lika stor."

Här var någon som troligen blev skadad av grön laser (från juli 2012): http://www.dn.se/ekonomi/natsaljare-slar-mynt-av-farlig-laser

PS. Jag har lärt mig lite mer men hade ganska bra koll då jag var tvungen att gräva pga en kollega med prick samma uppfattning som du. Dvs. att man varken kan skadas eller bländas av grön laser. Jag anser att man kan det utifrån det jag grävt fram.

Busschaufför i Norrköping: http://www.nt.se/nyheter/?articleid=7906018 (30 augusti 2012)

Polis bländad nu i september: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=5259786



Troberg skrev:
Några sekunder? Hur bländar du en person med en laser, i båda ögonen, under några sekunder, om personen inte sitter fastspänd med upptvingade ögonlock???
PS. Det jag menar med några sekunder är att det räcker med jätterkort bländning för att förstöra mörkerseendet en hyfsad stund. Kan ju vara klart olämpligt om man kör bil eller flyger. Prova att sitta i mörker och lys dig själv i ansiktet så kort tid du bara kan med en ficklampa så blir det stjärnor en lång stund, inte bara sekunder.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.