16 209 läst · 147 svar
16k läst
147 svar
belyst med grön laser
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag brukar inte slänga på bensin när det pyr, så det här blir mitt sista bidrag till tråden =>
Citat från en någorlunda trovärdig källa : http://www.sankterik.se/sv/sjukdomar-och-besvar/om-ogat/vanliga-fragor-om-ogon-och-syn/
Kan jag bli blind av grön laser?
Grön laser kan orsaka brännskador i ögat. Det beror på vilken styrka lasern har och under hur lång tid laserstrålen belyser ögat. Det beror också på hur långt bort från laserstrålen du är.
När laserstrålen träffar ögat fokuserar ögats optik strålarna in på näthinnan. Den blir som ett brännglas. Om en laserstråle träffar näthinnan kan du bli bländad och kortvarigt få nedsatt syn. Om en laserstråle träffar mitt i gula fläcken, det område mitt i ögats näthinna där du ser som skarpast, kan du få brännskador i ögat. Det kan leda till svårigheter att till exempel läsa.
Om skadan redan har uppkommit finns det ingen direkt behandling.
Hur stor är risken, chansen, möjligheten att det ska hända Dig när du blir "beskjuten". Ja du, den som kan svara på det gör det bra... Kanske det finns en wiki någonstans ? Jag orkar då inte leta... utan nöjer mig med att acceptera att det kan vara farligt.
Citat från en någorlunda trovärdig källa : http://www.sankterik.se/sv/sjukdomar-och-besvar/om-ogat/vanliga-fragor-om-ogon-och-syn/
Kan jag bli blind av grön laser?
Grön laser kan orsaka brännskador i ögat. Det beror på vilken styrka lasern har och under hur lång tid laserstrålen belyser ögat. Det beror också på hur långt bort från laserstrålen du är.
När laserstrålen träffar ögat fokuserar ögats optik strålarna in på näthinnan. Den blir som ett brännglas. Om en laserstråle träffar näthinnan kan du bli bländad och kortvarigt få nedsatt syn. Om en laserstråle träffar mitt i gula fläcken, det område mitt i ögats näthinna där du ser som skarpast, kan du få brännskador i ögat. Det kan leda till svårigheter att till exempel läsa.
Om skadan redan har uppkommit finns det ingen direkt behandling.
Hur stor är risken, chansen, möjligheten att det ska hända Dig när du blir "beskjuten". Ja du, den som kan svara på det gör det bra... Kanske det finns en wiki någonstans ? Jag orkar då inte leta... utan nöjer mig med att acceptera att det kan vara farligt.
Klart det _KAN_ vara farligt, men jag tror som Troberg, att fler människor får ögonskador av snöbollar varje år än av laserpekare.
Upp med handen, alla som aldrig kastat en snöboll på någon.
/ Fredrik *håller sina händer nere*
Upp med handen, alla som aldrig kastat en snöboll på någon.
/ Fredrik *håller sina händer nere*
Nu ger jag faktiskt upp så civilingenjör jag är. Man kan utan problem köpa så pass starka lasrar att man kan skada någon (vilket flera artiklar som du blundar för eller hånler åt visar, se citat nedan). Någon som såg killen på uppfinnarprogrammet i TV4 igår som trodde att man kunde utvinna "överskottsenergi" ur fartvinden på en bil mha en propeller? Att förneka att det är möjligt och finns risk att bli skadad av eBay-laser känns i samma klass med tanke på alla artiklar och även Strålssäkerhetsmyndighetens skrivelse. Du ska ha cred för att du fasen är envisare inför fakta än en av mina polare som också är civilingenjör. Har han bestämt sig så biter inget www5.lu.se/upload/Arbetsmiljo/laserpekare_AV_SSM.pdf
"Om laserstrålen är tillräckligt stark kan syncellerna överbelastas. I värsta fall uppstår en ärrbildning som resulterar i en blind fläck i motsvarande del av synfältet. Men risken att få bestående ögonskador av de i dag vanligaste starka laserpekarna är liten, om avståndet mellan laserpekaren och den som blir belyst är längre än 15–20 meter. Däremot kan man bli bländad på flera kilometers håll, vilket är obehagligt och kan medföra stora risker i trafiken. Det är lättare att bli bländad av grön laser än av röd, men risken för brännskador på näthinnan är lika stor."
"Om laserstrålen är tillräckligt stark kan syncellerna överbelastas. I värsta fall uppstår en ärrbildning som resulterar i en blind fläck i motsvarande del av synfältet. Men risken att få bestående ögonskador av de i dag vanligaste starka laserpekarna är liten, om avståndet mellan laserpekaren och den som blir belyst är längre än 15–20 meter. Däremot kan man bli bländad på flera kilometers håll, vilket är obehagligt och kan medföra stora risker i trafiken. Det är lättare att bli bländad av grön laser än av röd, men risken för brännskador på näthinnan är lika stor."
Troberg skrev:
Redigerat:
Och det har inte slagit dig att tillgången till snöbollar är ofantligt, fantastiskt mycket större än tillräckligt starka gröna lasrar från eBay? Som dessutom någon illvilligt ska sikta på folk med.
Tornhill 2 skrev:
Jodå, visst har det slagit mig. Dessutom har jag blivit tillSLAGEN av snöbollar ibland.nikasp skrev:
Det är just det jag argumeterar om, hur stort (eller, snarare, hur litet) problem laserpekare faktiskt är.
Ingen (inte heller Troberg), argumenterar om att en laser inte _KAN_ vara farlig. Vissa laser (lasers? lasrar?) är mycket farliga, de kan till och med skära stål. Andra laser är obehagliga, de kan man bli bländad av. Vissa laser blir man inte mer besvärad av än att man blinkar till vid en snabb belysning av ögat.
Men tillsvidare (dvs tills någon presenterar statistik som troliggör motsatsen) tror jag att fler människor blir skadade i ögonen av snöbollar än av laserpekare i Sverige varje år. Delvis därför att tillräckligt starka laserpekare i händerna på folk som siktar på andra med dem är ovanligt. Delvis därför att det är svårt att sikta rätt. Delvis därför att de flesta hinner blinka innan allvarlig skada uppstår. De flesta vet att man kan bli skadad i ögonen av snöbollar. Ändå sysslar massor med människor med snöbollskastning och jag vet (svärfar var hög polischef) att polisen får mycket få anmälningar om snöbollskastning. Jag vet också att de anmälningar som polisen faktiskt får behandlas tämligen översiktligt (dvs i princip runda arkivet), om inte någon eller något verkligen har blivit skadad.
Så, vi har ett faktiskt problem, snöbollar skadar ganska många ögon varje år i Sverige. Sen har vi ett mycket litet problem, laserpekare skadar, tror jag, ett mycket litet antal ögon varje år, i Sverige.
Hur många argumenterar för att förbjuda snöbollar? Dessutom är ju redan laserpekare över en viss styrka förbjudna, vad är problemet? Detta känns lite som James Bond-syndrom. Mr Bond mördar och förstör med laser, alltså "vet" gemene man att det är farligt.
Om något inte orsakar någon stor skada i samhället är det knappast ett problem för samhället.
Klart att det är ett stort problem för den enskilde som somnar med huvudet i stekpannan, men det är inget samhällsproblem, eftersom det är mycket ovanligt. Samma sak med laserpekare. Men, för ordningens skull, så inte civ. ing. nikasp missförstår mig, vill jag påpeka att jag tror laserpekare är ett större samhällsproblem än att somna med huvudet i stekpannan. Notera "större", men fortfarande "litet".
/ Fredrik
(Även jag civ. ing., vad nu det spelar för roll i sammanhanget. Jag har aldrig stött på varken laserpekare eller snöbollar i min yrkesutövning, men jag kunde tycka det vore kul med en laserpekare stark nog att smälta inkommande snöbollar)
Märklig argumentationsteknik. Snöbollar är farligt så då är det ok med laser som också är farligt....?
Förbjudna snöbollar....gå till närmaste skola och kolla så ser du att snöbollar ÄR förbjudet pga olycksrisken.
Hittar du den där målstyrda laserpekaren för snöbollar vill jag också ha en förövrigt.
Förbjudna snöbollar....gå till närmaste skola och kolla så ser du att snöbollar ÄR förbjudet pga olycksrisken.
Hittar du den där målstyrda laserpekaren för snöbollar vill jag också ha en förövrigt.
Jag skulle nog rösta för 18 års åldersgräns för inköp av en sån där laser. Luftvapen är ju inte heller egentligen farliga, i värsta fall gör det bara rejält ont om någon skjuter på en och oddsen att bli skjuten rätt i ögat är ju rätt liten. Andå känns det motiverat med åldersgräns tycker jag. Håller med MathiasS om snöbollsanalogin. Trevlig helg på er alla oavsett åsikt!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Glöm inte att en snöboll färdas i långt under ljusets hastighet och du hinner blunda innan den träffar dig, dessutom så kommer snön inte genom hornhinnan såsom lasern gör.
Problemet med lasern är att det är väldigt fokuserat ljus som tar sig in i ögat och ger brännskador.
Det finns en anledning till att man inte får ha lasrar som riktas ned i publik på dansgolv (ska väl vara 3m över glv om jag inte missminner mig)
Problemet med lasern är att det är väldigt fokuserat ljus som tar sig in i ögat och ger brännskador.
Det finns en anledning till att man inte får ha lasrar som riktas ned i publik på dansgolv (ska väl vara 3m över glv om jag inte missminner mig)
Var en olycka för några år sedan med diskolaser, asballt att lasra bland folket som dansade. Massor av deltagarna blev allvarligt skadade.13th Marine skrev:Glöm inte att en snöboll färdas i långt under ljusets hastighet och du hinner blunda innan den träffar dig, dessutom så kommer snön inte genom hornhinnan såsom lasern gör.
Har ingen artikel på det, taget ur minnet. Ska se om jag kan finna den igen.
Edit : irrelevant för tråden, men hemskt. http://www.newscientist.com/mobile/article/dn14310-party-laser-blinds-russian-ravers.html
:/
Redigerat:
70 inlägg och fortfarande står vi o stampar på startrutan.
Kan vi inte bara enas om att en godkänd laser som riktas mot någon på 100m inte ger bestående skador medans en kinapimpad laser 2 cm från från ett uppspärrat öga o riktad direkt mot gula fläcken är ohälsosamt.
Sedan finns det ju en en massa variabler att spela på däremellan. Om någon tror att det är möjligt att svara på var gränsen går mellan ofarlig o farlig så är det Nobelprisnivå på svaret
Kan vi inte bara enas om att en godkänd laser som riktas mot någon på 100m inte ger bestående skador medans en kinapimpad laser 2 cm från från ett uppspärrat öga o riktad direkt mot gula fläcken är ohälsosamt.
Sedan finns det ju en en massa variabler att spela på däremellan. Om någon tror att det är möjligt att svara på var gränsen går mellan ofarlig o farlig så är det Nobelprisnivå på svaret
Verkar allt annat än omöjligt att bedöma för läkare, forskare, myndigheter, säkerligen tillverkare. Att däremot övertala vissa av er, vad andra än säger är det Nobelpris på.Nimajneb skrev:
Man behöver inte sätta gränsen för var det blir farligt. Räcker med att konstatera att det är ett problem och sedan förbjuda och börja jaga banditerna.
Problemet här i tråden, vilket inte är något nytt, är att troberg med flera argumenterar på ett märkligt sätt. Så fort någon faktiskt har gjort illa sig eller på något sätt blivit besvärad av beskjutningen så var det antingen
1 så sällsynt att det sannolikt inte händer igen
2 inte troligt att dom egentligen var besvärade, det var bara en konspiration från myndigheten eller något stort företag med andra värderingar, eller så tyckte dom helt enkelt fel för jag blir ju inte besvärad när jag leker krig i skogen med lasersikten
Med samma argument kan man hävda att lavettmonterade kulsprutor borde vara tillåtet på alla cheva pickups om man bara kör kring sergelstorg i stockholm för där har det aaaaaldrig hänt något med ett sådant vapen på 60 år. Och om det ändå hade det så var det inte sant. Helt ofarligt alltså. Och det vore bättre att förvjuda gångtrafikanter för dom dör i dussintal runt sergel.
Problemet här i tråden, vilket inte är något nytt, är att troberg med flera argumenterar på ett märkligt sätt. Så fort någon faktiskt har gjort illa sig eller på något sätt blivit besvärad av beskjutningen så var det antingen
1 så sällsynt att det sannolikt inte händer igen
2 inte troligt att dom egentligen var besvärade, det var bara en konspiration från myndigheten eller något stort företag med andra värderingar, eller så tyckte dom helt enkelt fel för jag blir ju inte besvärad när jag leker krig i skogen med lasersikten
Med samma argument kan man hävda att lavettmonterade kulsprutor borde vara tillåtet på alla cheva pickups om man bara kör kring sergelstorg i stockholm för där har det aaaaaldrig hänt något med ett sådant vapen på 60 år. Och om det ändå hade det så var det inte sant. Helt ofarligt alltså. Och det vore bättre att förvjuda gångtrafikanter för dom dör i dussintal runt sergel.
Bra skrivet MathiasS. Om man har hängt här på BH ett tag har man säkert noterat att det är helt ok att jaga folk som badar ett par dagar om året på alla tänkbara sätt, om man besväras av det. Men om man blir belyst med laser, vilket kan vara besvärande eller möjligtvis farligt, då skall man glatt acceptera det. Konstigt.