1 152 läst · 29 svar
1k läst
29 svar
Belysning i stuga off-grid, fattar inte vad jag ska ha...
Snälla - som ni skriver nu med 'volten är 12 Volt' skaver verkligen i ögonen på en med teknisk utbildning, bättre att skriva 'spänningen är 12 Volt'
provar man att uttala högt 'volten är 12 Volt' så snubblar tungan och det låter styltat/konstigt i jämförelse med "spänningen är 12 Volt" uttalat högt.
samma sak 'amperen är 10 ampere' i jämförelse med "strömmen är 10 Ampere", 'Ohmen är 32 Ohm' istället för resistansen eller motståndet (valfritt) är 32 Ohm, Watten är 32 Watt istället för "effekten är 32 Watt" osv.
Med andra ord försök hålla reda på storheter och enheter och försök skriva det på korrekt sätt, är man tveksam så får man läsa på lite vad som gäller och fastnar tungan i ett uttalsprov och det blir styltigt/konstigt och språkkänslan stretar emot när man läser sin meningen högt med storheter och enheter i, så är det ofta något fel...
Jag brukar verkligen inte gnälla om det i forumtexter men om de felaktiga sätten att skriva det utan rättelse en enda gång på mycket lång tid och 'felen' upprepas hela tiden så kan andra nya forumbesökare som läser det utan teknisk utbildning alls, få för sig att det är korrekta och OK- sättet att skriva så...
Detta är en allmän kommentar om med inom tekniken ofta nödvändiga 'exakta beskrivningar' när man kommer till el och elektronikfrågor och frågor ned på kretsnivå, som urholkas över tiden och det är inte riktat till någon person mer än önskan 'att kolla en extra gång' när det gäller storheter och enheter när det skrivs i text och 'går det att uttala högt utan att det låter konstigt'-kontrollen.
provar man att uttala högt 'volten är 12 Volt' så snubblar tungan och det låter styltat/konstigt i jämförelse med "spänningen är 12 Volt" uttalat högt.
samma sak 'amperen är 10 ampere' i jämförelse med "strömmen är 10 Ampere", 'Ohmen är 32 Ohm' istället för resistansen eller motståndet (valfritt) är 32 Ohm, Watten är 32 Watt istället för "effekten är 32 Watt" osv.
Med andra ord försök hålla reda på storheter och enheter och försök skriva det på korrekt sätt, är man tveksam så får man läsa på lite vad som gäller och fastnar tungan i ett uttalsprov och det blir styltigt/konstigt och språkkänslan stretar emot när man läser sin meningen högt med storheter och enheter i, så är det ofta något fel...
Jag brukar verkligen inte gnälla om det i forumtexter men om de felaktiga sätten att skriva det utan rättelse en enda gång på mycket lång tid och 'felen' upprepas hela tiden så kan andra nya forumbesökare som läser det utan teknisk utbildning alls, få för sig att det är korrekta och OK- sättet att skriva så...
Detta är en allmän kommentar om med inom tekniken ofta nödvändiga 'exakta beskrivningar' när man kommer till el och elektronikfrågor och frågor ned på kretsnivå, som urholkas över tiden och det är inte riktat till någon person mer än önskan 'att kolla en extra gång' när det gäller storheter och enheter när det skrivs i text och 'går det att uttala högt utan att det låter konstigt'-kontrollen.
Jag tänker också att det är viktigt att hålla koll på att man inte skriver och efter och efter och utan att man då använder sig av kommatecken för att sedan avsluta med och.X xxargs skrev:Snälla - som ni skriver nu med 'volten är 12 Volt' skaver verkligen i ögonen på en med teknisk utbildning, bättre att skriva 'spänningen är 12 Volt'
provar man att uttala högt 'volten är 12 Volt' så snubblar tungan och det låter styltat/konstigt i jämförelse med "spänningen är 12 Volt" uttalat högt.
samma sak 'amperen är 10 ampere' i jämförelse med "strömmen är 10 Ampere", 'Ohmen är 32 Ohm' istället för resistansen eller motståndet (valfritt) är 32 Ohm, Watten är 32 Watt istället för "effekten är 32 Watt" osv.
Med andra ord försök hålla reda på storheter och enheter och försök skriva det på korrekt sätt, är man tveksam så får man läsa på lite vad som gäller och fastnar tungan i ett uttalsprov och det blir styltigt/konstigt och språkkänslan stretar emot när man läser sin meningen högt med storheter och enheter i, så är det ofta något fel...
Jag brukar verkligen inte gnälla om det i forumtexter men om de felaktiga sätten att skriva det utan rättelse en enda gång på mycket lång tid och 'felen' upprepas hela tiden så kan andra nya forumbesökare som läser det utan teknisk utbildning alls, få för sig att det är korrekta och OK- sättet att skriva så...
Detta är en allmän kommentar om med inom tekniken ofta nödvändiga 'exakta beskrivningar' när man kommer till el och elektronikfrågor och frågor ned på kretsnivå, som urholkas över tiden och det är inte riktat till någon person mer än önskan 'att kolla en extra gång' när det gäller storheter och enheter när det skrivs i text och 'går det att uttala högt utan att det låter konstigt'-kontrollen.
Exempelvis: "när man kommer till el och elektronikfrågor och frågor ned på kretsnivå" bör man kanske skriva utan att använda två stycken och.
Förlåt för mitt dåliga skämt men kunde inte låta bli även om jag håller med dig i vad du skriver =)
Jag bara väntade mig något sådant - så jag övervägde att trycka iväg det ett par gånger och funderade på om det var värt det ;-) - det är typ andra gången någonsin jag kommenterar om enheter och storheter på ett forum och vet att det är lätt att få en 'bitch-slap' tillbaka 
Är ingen språkspecialist och har mina issues i området (en form av dyslexi) och ser inte sådana meningsbyggadsfel speciellt lätt, så det kanske blir lite ironiskt att man gör fel fast man klankar på språklighet på annan sätt.
Det som är viktigt inom tekniska frågor är att det bör skrivas så att det inte kan misstolkas - för skriver man ett och menar något annat så kan saker börja brinna i värsta fallet.
Därför finns det konversioner i hur det bör skrivas för minska risken att missuppfattas och där i som storheter och enheter så blir det av betydelse om det är små eller stora bokstäver tex. 'k' betyder kilo medans 'K' betyder Kelvin 'M' betyder Mega, 'm' betyder 'milli' etc. och det fins hur mycket som helst i det avseende för att det fins inte tecken för alla tänkbara fallen och många återanvänds, en del är också underförstådda inom sin genre när 'K' kan betyda annat än temperatur i Kelvin men blir helt fel när samma används i andra tillämpningar, eller att man använder tex. grekiska alfabetets tecken.
Och mycket av 'problemen' är beroende på att man hela tiden förkortar för att inte få hela romaner i sina uträkningar etc. - dvs. skriven 'mH' istället för milliHenry för en induktans egenskap i en uträkning och det blir inte bra om man skriver MH (MegaHenry) i det fallet.
ja, det går att spinna vidare på det hur länge som helst
Är ingen språkspecialist och har mina issues i området (en form av dyslexi) och ser inte sådana meningsbyggadsfel speciellt lätt, så det kanske blir lite ironiskt att man gör fel fast man klankar på språklighet på annan sätt.
Det som är viktigt inom tekniska frågor är att det bör skrivas så att det inte kan misstolkas - för skriver man ett och menar något annat så kan saker börja brinna i värsta fallet.
Därför finns det konversioner i hur det bör skrivas för minska risken att missuppfattas och där i som storheter och enheter så blir det av betydelse om det är små eller stora bokstäver tex. 'k' betyder kilo medans 'K' betyder Kelvin 'M' betyder Mega, 'm' betyder 'milli' etc. och det fins hur mycket som helst i det avseende för att det fins inte tecken för alla tänkbara fallen och många återanvänds, en del är också underförstådda inom sin genre när 'K' kan betyda annat än temperatur i Kelvin men blir helt fel när samma används i andra tillämpningar, eller att man använder tex. grekiska alfabetets tecken.
Och mycket av 'problemen' är beroende på att man hela tiden förkortar för att inte få hela romaner i sina uträkningar etc. - dvs. skriven 'mH' istället för milliHenry för en induktans egenskap i en uträkning och det blir inte bra om man skriver MH (MegaHenry) i det fallet.
ja, det går att spinna vidare på det hur länge som helst
Redigerat:
En del moderna bärbara datorer anpassar laddningsprofilen för batteriet, utgående från användningsmönstret, för att maximera både batteritid och batteriets livstid.useless skrev:
Fairlane skrev:
Fick precis hem en ny laptop och den ska hålla en dag. Adaptern som följer med är på 65W, och då laddas ju batteriet när man är ansluten, även om man jobbar så laptopen drar klart mindre.
Jag har en 6 år gammal Lenovo laptop. Den håller 4 timmar åtminstone fortfarande för att köra Office 365 etc inklusive Teams som drar löjligt mycket. 1-2 timmar känns som en riktigt gammal sunkig dator.Har p
Gör gärna det. I en annan tråd.Fairlane skrev:
Tänker man ha batteri för en stuga som laddas med solpaneler så brukar den mest ekonomiska lösningen vara att man bygger det kring blybatterier, en laddningscentral mellan solpaneler och blybatterier och några olika storlekar växelriktare (pure sinus) som bara är påslagen när det fins något att ladda eller att driva - en liten med låg maxeffekt för att den har lägre tomgångsström när telefonen eller annan långsamladdare skall laddas. En större för effektprylar som är igång kortare tider, finns 12V-laddare för tänkta apparaten så bör man använda sådana istället för dito 230V-varianter via en växelriktare just för att minimera förluster.
Det är de små men långa tiders urladdning som tömmer batterier. LED-baserad belysning, kylbox med riktig kompressor och annat är givetvis 12V-baserat så långt det går, då ju mindre omvandlare man har mellan desto mindre är tomgångsströmmen som inte går till någon nytta.
Litiumbatterier skulle jag vara försiktiga med som bulklagring - förutom priset så är deras laddningsförmåga när temperaturen är under 0 C grader obefintlig pga. hur lithiumkemin fungerar och tom. att BMS i batteriet inte tillåter någon laddning alls när det är minusgrader.
Kan man inte hålla Lithiumbaserade batterier varm över nollan dygnet runt och medans solpanelerna ger ström när man inte är hemma och eldar för värme så skulle jag inte satsa på Lithiumbaserade batterier som bulklagringsbatterier om det är i norden och tänker vistas där i kalla vintrar.
Det är de små men långa tiders urladdning som tömmer batterier. LED-baserad belysning, kylbox med riktig kompressor och annat är givetvis 12V-baserat så långt det går, då ju mindre omvandlare man har mellan desto mindre är tomgångsströmmen som inte går till någon nytta.
Litiumbatterier skulle jag vara försiktiga med som bulklagring - förutom priset så är deras laddningsförmåga när temperaturen är under 0 C grader obefintlig pga. hur lithiumkemin fungerar och tom. att BMS i batteriet inte tillåter någon laddning alls när det är minusgrader.
Kan man inte hålla Lithiumbaserade batterier varm över nollan dygnet runt och medans solpanelerna ger ström när man inte är hemma och eldar för värme så skulle jag inte satsa på Lithiumbaserade batterier som bulklagringsbatterier om det är i norden och tänker vistas där i kalla vintrar.
Redigerat:
Jag hör dig. Men det jag läser mig till säger att på vintern blir effekten jag får ut av solceller så liten att det i bästa fall räcker till lite belysning. Därav att jag klurar på en mera mobil lösning. En ecoflow kan jag ju ta med så den inte står kvar i kylan, och ladda hemma eller på jobbet.X xxargs skrev:Tänker man ha batteri för en stuga som laddas med solpaneler så brukar den mest ekonomiska lösningen vara att man bygger det kring blybatterier, en laddningscentral mellan solpaneler och blybatterier och några olika storlekar växelriktare (pure sinus) som bara är påslagen när det fins något att ladda eller att driva - en liten med låg maxeffekt för att den har lägre tomgångsström när telefonen eller annan långsamladdare skall laddas. En större för effektprylar som är igång kortare tider, finns 12V-laddare för tänkta apparaten så bör man använda sådana istället för dito 230V-varianter via en växelriktare just för att minimera förluster.
Det är de små men långa tiders urladdning som tömmer batterier. Belysning, kylbox med riktig kompressor och annat är givetvis 12V-baserat så långt det går, då ju mindre omvandlare man har mellan desto mindre är tomgångsströmmen som inte går till någon nytta.
Litiumbatterier skulle jag vara försiktiga med som bulklagring - förutom priset så är deras laddningsförmåga när temperaturen är under 0 C grader obefintlig pga. hur lithiumkemin fungerar och tom. att BMS i batteriet inte tillåter någon laddning alls när det är minusgrader.
kan man inte hålla Lithiumbaserade batterier varm över nollan dygnet runt och medans solpanelerna ger ström när man inte är hemma och eldar för värme så skulle jag inte satsa på Lithiumbaserade batterier om det är i norden och kalla vintrar.
Och vad jag förstår, om jah behöver stödladda blybatterierna på vintern med elverk, så behöver det stå och puttra rätt många timmar. Den tanken gillar jag inte av flera skäl.
Men jag försöker ta in alla olika argument för olika lösningar.
Skall du ladda med elverk så måste litiumbatterierna vara värmda så att de kan ta emot elström.
Med blybatterier i sådär 50% laddningsgrad och har semestrat på fäbod med dom förhållande som du beskriver så är absolut största problemet att hitta blybatteriladdare med bra Powerfaktor som orka att trycka på ordentligt med ström när det försörjs från en elverk.
Är blybatterier halvvägs urladdade så kan de sluka ordentligt med ström (>20 A) till runt 80% laddningsnivå för att sedan sakta klinga av. Nu var det förvisso sommartid, så vintertid och batterier klart under 0 grader C kommer vara mer tröga att ladda - men blybatterier går att ladda i ganska många minusgrader så länge de inte har fryst.
Jag hade flera laddare där den ena klarade 15 och den andre 20 Ampere men då har man begränsningen istället att elverket (1 kW) jag hade inte klarar att mata ström än till ca 50% av elverkets märkeffekt för att laddarna inte hade bra effektfaktor (Power factor) och bara drog ström på periodtopparna och generatorn har en begränsad strömförmåga bestämd av hur mycket järn det fins i generatorn och man fick gungbrädeeffekten att när den ena laddaren kunde mata på mer ström till ena batteriet så minskade strömmen i den andra laddaren till det andra batteriet i motsvarande grad, och när man kopplade in en 3' laddare till det 3' batteriet så tullade det på strömmen på de andra 2 batterierna så att summa av 12V laddströmmarna var konstant oavsett hur det fördelade mellan de 3 laddarna... det var 3 olika laddare i olika storleksklasser och ålder men alla verkade vara beroende av elverkets strömförmåga bara på dess periodtoppar...
Kort sagt jag kunde aldrig ladda så hårt att det var blybatterierna (3 st 100 Ah) som begränsade den mottagna strömmen under laddningen (100Ah 12V UPS-batterier, inte de mest lämpliga, men billiga i det här fallet), men samtidigt får man vara medveten att toppladda dessa för nivå över 80-90% laddstatus är något som tar mycket tid och med låga laddströmmar under tiden - sådan kan solpanelerna pyssla med när man inte är närvarande i stugan en längre tid.
Jag klippte laddningen när strömmen var runt 7 Ampere per 100 Ah-block (laddade 3 parallellt för att generatorn skulle hyfsad belastad hela tiden för lite bättre verkningsgrad) - så man får leva med att man studsar mellan 50 - 80 % laddningsnivå när man laddar från elverk och vill ha något så när effektivitet på elverket under laddnings och körtiden.
Ett år tidigare utan elverk så körde jag med startkablar till bilens batterier och det skyfflade i början lite över 50 Ampere i ström till blybatteriet (100 Ah) den första timmen när bilen gick med lite förhöjd tomgång och jag slutade att ladda när den var nere på 10-15 A och det köpte ett par dagar till i drift på min kompressordrivna 18l kylbox och då hade jag 0 grader C i den i början av varm augustisommar.
Och när det gäller bensineffektiviteten så vetefasen om en bensinverk var effektivare än bilen och bilen var framförallt mycket tystare än en elverk, så har man grannar i närheten och inte vill störa för mycket med timmars elverksmotorgång så var bilen som laddare ett bättre alternativ.
det som var största problemet var att man vill ha lite högre tomgångsvarv än vad bilen ger när motorn är varm för att generatorn skall ladda ordentligt med ström, och sådan är knepigt att styra med helelektronisk styrning medans hade det varit en klassisk förgasarbil så hade man bara ställt upp tomgångsskruven en smula...
Med blybatterier i sådär 50% laddningsgrad och har semestrat på fäbod med dom förhållande som du beskriver så är absolut största problemet att hitta blybatteriladdare med bra Powerfaktor som orka att trycka på ordentligt med ström när det försörjs från en elverk.
Är blybatterier halvvägs urladdade så kan de sluka ordentligt med ström (>20 A) till runt 80% laddningsnivå för att sedan sakta klinga av. Nu var det förvisso sommartid, så vintertid och batterier klart under 0 grader C kommer vara mer tröga att ladda - men blybatterier går att ladda i ganska många minusgrader så länge de inte har fryst.
Jag hade flera laddare där den ena klarade 15 och den andre 20 Ampere men då har man begränsningen istället att elverket (1 kW) jag hade inte klarar att mata ström än till ca 50% av elverkets märkeffekt för att laddarna inte hade bra effektfaktor (Power factor) och bara drog ström på periodtopparna och generatorn har en begränsad strömförmåga bestämd av hur mycket järn det fins i generatorn och man fick gungbrädeeffekten att när den ena laddaren kunde mata på mer ström till ena batteriet så minskade strömmen i den andra laddaren till det andra batteriet i motsvarande grad, och när man kopplade in en 3' laddare till det 3' batteriet så tullade det på strömmen på de andra 2 batterierna så att summa av 12V laddströmmarna var konstant oavsett hur det fördelade mellan de 3 laddarna... det var 3 olika laddare i olika storleksklasser och ålder men alla verkade vara beroende av elverkets strömförmåga bara på dess periodtoppar...
Kort sagt jag kunde aldrig ladda så hårt att det var blybatterierna (3 st 100 Ah) som begränsade den mottagna strömmen under laddningen (100Ah 12V UPS-batterier, inte de mest lämpliga, men billiga i det här fallet), men samtidigt får man vara medveten att toppladda dessa för nivå över 80-90% laddstatus är något som tar mycket tid och med låga laddströmmar under tiden - sådan kan solpanelerna pyssla med när man inte är närvarande i stugan en längre tid.
Jag klippte laddningen när strömmen var runt 7 Ampere per 100 Ah-block (laddade 3 parallellt för att generatorn skulle hyfsad belastad hela tiden för lite bättre verkningsgrad) - så man får leva med att man studsar mellan 50 - 80 % laddningsnivå när man laddar från elverk och vill ha något så när effektivitet på elverket under laddnings och körtiden.
Ett år tidigare utan elverk så körde jag med startkablar till bilens batterier och det skyfflade i början lite över 50 Ampere i ström till blybatteriet (100 Ah) den första timmen när bilen gick med lite förhöjd tomgång och jag slutade att ladda när den var nere på 10-15 A och det köpte ett par dagar till i drift på min kompressordrivna 18l kylbox och då hade jag 0 grader C i den i början av varm augustisommar.
Och när det gäller bensineffektiviteten så vetefasen om en bensinverk var effektivare än bilen och bilen var framförallt mycket tystare än en elverk, så har man grannar i närheten och inte vill störa för mycket med timmars elverksmotorgång så var bilen som laddare ett bättre alternativ.
det som var största problemet var att man vill ha lite högre tomgångsvarv än vad bilen ger när motorn är varm för att generatorn skall ladda ordentligt med ström, och sådan är knepigt att styra med helelektronisk styrning medans hade det varit en klassisk förgasarbil så hade man bara ställt upp tomgångsskruven en smula...
Redigerat:
Beroende på framtidsplaner, se till att det du skaffar nu är skalbart för framtiden.
Så du inte köper något som funkar bra nu men behöver byggas om helt från grunden om du behöver ut i framtiden.
Typ kablar, plats för batterier, laddare till batterier när du kör elverk, mm.
Även om man tror att man klarar sig utan belysning "överallt" så är det inte så stort steg till att ha lite mer tillgänglig energi, det är lätt att bli bekväm. Sen måste det finnas en gräns såklart och den är svår för någon annan än du själv att sätta.
Ladda elbil eller värma upp ett spabad kanske blir aktuellt i framtiden...🤔
Så du inte köper något som funkar bra nu men behöver byggas om helt från grunden om du behöver ut i framtiden.
Typ kablar, plats för batterier, laddare till batterier när du kör elverk, mm.
Även om man tror att man klarar sig utan belysning "överallt" så är det inte så stort steg till att ha lite mer tillgänglig energi, det är lätt att bli bekväm. Sen måste det finnas en gräns såklart och den är svår för någon annan än du själv att sätta.
Ladda elbil eller värma upp ett spabad kanske blir aktuellt i framtiden...🤔
Klicka här för att svara