98 767 läst · 779 svar
99k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Så ens erfarenheter av att vara privatkund kan inte ge insikter i hur detta borde göras menar du? Din världsbild verkar väldigt snäv, och endast utgå ifrån att vara hantverkare (vilket jag utgår ifrån att du är).N Nils82 skrev:
Jag, som privatkund, vet exakt hur jag skulle bete mig ifall jag var hantverkare för att få så nöjda kunder som möjligt och jag har erfarenhet av hantverkare som är totalt clue less när det gäller det. De flesta jag pratat med som anlitat hantverkare, grannar, vänner, kollegor osv vittnar om precis samma sak, likväl som alla eviga trådar här på BH...så att det är ett systemfel i hantverkarbranschen går inte att bortse ifrån såvida man inte har hela huvudet i sanden.
Det är en märklig kampanj då den som ser den också måste ta del av en "bruksanvisning" innan den kan förstås.U Utdelning skrev:
All sådan reklam är från början misslyckad, trots att en viss grupp givetvis tycker den är perfekt.
Riktigt bra reklam bygger alltid på en sann insikt.
Om det nu är en så liten skara hantverkare som missköter sig, varför finns det då så många trådar här som påvisar motsatsen? Varför finns det ett hantverkarförakt som Beijer känner att det behöver adressera.U Utdelning skrev:Visst är det så att Beijer skyddar hantverkaren här. Eftersom många har bilden som du har av en hantverkare ( att det fuskas, inte så noga, kommer och går som man vill, debiterar hutlöst , gäller en liten skara "hantverkare") så vill de visa upp den lilla skaran kunder som är stereotyperna från hantverkarens sida.
Det är en ironisk grej. Om stereotyper.
För alla här inne på forumet som tagit illa vid sig så gå in på [länk] och läs. Det är ingen fara, Beijer hatar er inte, gå vidare med era liv.
Självklart finns det en massa hantverkare som gör ett superbra jobb och som sköter sig exemplariskt.
Det finns dock tyvärr även ett ganska utbrett problem vilket jag och många vittnar om.
Problemet finns på ”båda sidorna” men det är hantverkaren som är proffset och därför borde kunna adressera problemet på ett korrekt och proffsigt sätt.
Det hade varit bättre om Beijer hade tänkt ett varv till och istället gjort en positivt laddad kampanj än en negativt.
Och ja, jag förstår att det handlar om stereotyper. Det tog ett tag att förstå det men åttonde gången du skrev det så sjönk det in (ironi).
Jag tror att jag har förklarat så gott jag kan nu. Om det är så att det fortfarande är oklart vad jag menar så kan jag inte mer än be om ursäkt.... jag tänker inte försöka igen. (Inte ironi)
Ja det hjälper tydligen inte ens med "bruksanvisning" för vissa..thomas33 skrev:
Hur många Idioter har ni byggt åt?
Hur många Idioter är kunder hos Beijer efter denna kampanj?
Bokserie från usa felöversatts till Idioter?
Dummies betyder Okunniga som har svårt att läsa bruksanvisningen !
Hur många Idioter är kunder hos Beijer efter denna kampanj?
Bokserie från usa felöversatts till Idioter?
Dummies betyder Okunniga som har svårt att läsa bruksanvisningen !
Ja det sparkas knappast in några dörrar med buller och bång här. Jag kan inte tänka mig att någon går och tror att Beijers medvetet vill vara otrevliga och spydiga, utan visst har de säkert en baktanke om något positivt i slutänden. Men jag tror inte att dom och deras reklambyrå riktigt tänkt klart.U Utdelning skrev:
Ur länken:
"Beijer Byggmaterial har nu släppt boken ”Bygga åt idioter” där de samlat berättelser om olika kundtyper och ger tips på hur man bäst hanterar dem. Syftet är att väcka debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare.
Beijer Byggmaterial har vänt på steken. I stället för att hantverkare pekas ut som slarviga och oseriösa i diverse tv-program så vill de visa hur kunder beter sig mot hantverkare.
– I våra byggvaruhus möter vi duktiga hantverkare varje dag och får höra många goa historier. Boken är vårt sätt att hylla dessa hjältar och visa att mycket av kritiken de får är oberättigad, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial."
Jaha, ni får oberättigad kritik mot er ...
Och då kontrar ni med att "Ni är rätt dåliga ni med!"
Fastighetsmäklare är en utsatt grupp, jag har nog aldrig hört någon fastighetsmäklare hyllas vid något fikabord, utan det klagas på allt möjligt, och dessutom måste de fullständigt bada i pengar med tanke på vad lite tid de lägger ner för så mycket betalt.
Ja det är faktiskt så att jag ibland hör någon nämna att de har haft en fantastisk hantverkare hos sig, men aldrig att jag hört samma om en fastighetsmäklare.
Nu kommer Hemnet på att de måste göra en kampanj för att hjälpa och stötta deras kunder, fastighetsmäklarna.
Så de släpper en bok som heter "Sälja åt idioter", där de ger lite handfasta råd över hur de ska hantera sina besvärliga kunder, t.ex. säljaren som vill veta hur försäljningen går till, vilka saker som görs först, vad som händer med handpenningen osv, och fastän du har talat om att du är expert, så att kunden behöver faktiskt inte bry dig, "jag tar han om allt serru, lilla gumman".
Sååå fortsätter kundjäveln att fråga, som att den inte litar på mig ...
Tips:
Berätta då att nu ska du åka och få infobladen på tryck, och sen tar du dig till mäklarcaféet och pratar ut lite om det hela med kollegor i branschen på kundens tid.
Och varva sen de handfasta råden med lite goa historier om hur dumma kunderna är ibland, som han som hade svårt att förstå att stegen är ett fastighetstillbehör och måste lämnas kvar till köparen. "Men gud va tokigt, det verkar nästan som att karln aldrig sålt ett hus förut ..."
Sen tycker ju Hemnet att detta var en fantastiskt bra kampanj, så de skickar ut den i alla slags former, ja dels då den där boken och PODen, men sen lite vanlig reklam också, där det enda synliga budskapet är det ständigt frammanglade "Sälja åt idioter" tillsammans med någon skum bild på en döskalle. Och ibland tillsammans med lite korta videosnuttar på riktigt riktigt knäppa hussäljare.
OOOohhh, succé ....
Haha men då har du ju iallafall en strategi och det respekterar jag. Vi får ta en kula för teamet här alltsåN Nils82 skrev:Jag är aktiv på BH istället för att vädra min skit i fikahörnan på Beijer. När jag jobbar har jag inte tid att hänga på beijer, dessutom får konsumenten inte höra min åsikt om jag står där och ralijerar. Då är det bättre om jag är lite smådryg här på BH istället.
Hoppas det var något form av svar på din fråga.
Mikael_L skrev:Ja det sparkas knappast in några dörrar med buller och bång här. Jag kan inte tänka mig att någon går och tror att Beijers medvetet vill vara otrevliga och spydiga, utan visst har de säkert en baktanke om något positivt i slutänden. Men jag tror inte att dom och deras reklambyrå riktigt tänkt klart.
Ur länken:
"Beijer Byggmaterial har nu släppt boken ”Bygga åt idioter” där de samlat berättelser om olika kundtyper och ger tips på hur man bäst hanterar dem. Syftet är att väcka debatt om tendensen att slentrianmässigt kritisera hantverkare.
Beijer Byggmaterial har vänt på steken. I stället för att hantverkare pekas ut som slarviga och oseriösa i diverse tv-program så vill de visa hur kunder beter sig mot hantverkare.
– I våra byggvaruhus möter vi duktiga hantverkare varje dag och får höra många goa historier. Boken är vårt sätt att hylla dessa hjältar och visa att mycket av kritiken de får är oberättigad, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial."
Jaha, ni får oberättigad kritik mot er ...
Och då kontrar ni med att "Ni är rätt dåliga ni med!"
Fastighetsmäklare är en utsatt grupp, jag har nog aldrig hört någon fastighetsmäklare hyllas vid något fikabord, utan det klagas på allt möjligt, och dessutom måste de fullständigt bada i pengar med tanke på vad lite tid de lägger ner för så mycket betalt.
Ja det är faktiskt så att jag ibland hör någon nämna att de har haft en fantastisk hantverkare hos sig, men aldrig att jag hört samma om en fastighetsmäklare.
Nu kommer Hemnet på att de måste göra en kampanj för att hjälpa och stötta deras kunder, fastighetsmäklarna.
Så de släpper en bok som heter "Sälja åt idioter", där de ger lite handfasta råd över hur de ska hantera sina besvärliga kunder, t.ex. säljaren som vill veta hur försäljningen går till, vilka saker som görs först, vad som händer med handpenningen osv, och fastän du har talat om att du är expert, så att kunden behöver faktiskt inte bry dig, "jag tar han om allt serru, lilla gumman".
Sååå fortsätter kundjäveln att fråga, som att den inte litar på mig ...
Tips:
Berätta då att nu ska du åka och få infobladen på tryck, och sen tar du dig till mäklarcaféet och pratar ut lite om det hela med kollegor i branschen på kundens tid.
Och varva sen de handfasta råden med lite goa historier om hur dumma kunderna är ibland, som han som hade svårt att förstå att stegen är ett fastighetstillbehör och måste lämnas kvar till köparen. "Men gud va tokigt, det verkar nästan som att karln aldrig sålt ett hus förut ..."
Sen tycker ju Hemnet att detta var en fantastiskt bra kampanj, så de skickar ut den i alla slags former, ja dels då den där boken och PODen, men sen lite vanlig reklam också, där det enda synliga budskapet är det ständigt frammanglade "Sälja åt idioter" tillsammans med någon skum bild på en döskalle. Och ibland tillsammans med lite korta videosnuttar på riktigt riktigt knäppa hussäljare.
OOOohhh, succé ....
Och sen när hemnet får kritik, så tycker de att kritiken är dum, ty det finns ju dumma kunder också.
Vad säger Swedbank om kritik, "Jo vi råkar ju också ut för oärliga kunder, och såna som försöker sko sig på oärligt och oetiskt vis"
Vad kontrar SJ med när folk klagar på dom, "Jo alla våra kunder är inte heller alltid i tid och sinkar våra avgångar ibland, sen så sitter vissa och blockerar toan på våra tåg på tok för länge"
Kommunens bygglovskontor kontrar kritiken med "Jamen folk skickar ju in så konstiga och ofullständiga handlingar hela tiden, och håller på och klagar och överklagar, dom är ju lika besvärliga, ser ni inte det?"
Det är INTE konstruktivt att sätta sig i varsitt hörn i sandlådan och hojta "Du är också dum!".
Bättre recept på framgång finns, definitivt.
Vad säger Swedbank om kritik, "Jo vi råkar ju också ut för oärliga kunder, och såna som försöker sko sig på oärligt och oetiskt vis"
Vad kontrar SJ med när folk klagar på dom, "Jo alla våra kunder är inte heller alltid i tid och sinkar våra avgångar ibland, sen så sitter vissa och blockerar toan på våra tåg på tok för länge"
Kommunens bygglovskontor kontrar kritiken med "Jamen folk skickar ju in så konstiga och ofullständiga handlingar hela tiden, och håller på och klagar och överklagar, dom är ju lika besvärliga, ser ni inte det?"
Det är INTE konstruktivt att sätta sig i varsitt hörn i sandlådan och hojta "Du är också dum!".
Bättre recept på framgång finns, definitivt.
Exakt hur kan vi hålla på och skapa motsättningar på alla områden?Mikael_L skrev:Och sen när hemnet får kritik, så tycker de att kritiken är dum, ty det finns ju dumma kunder också.
Vad säger Swedbank om kritik, "Jo vi råkar ju också ut för oärliga kunder, och såna som försöker sko sig på oärligt och oetiskt vis"
Vad kontrar SJ med när folk klagar på dom, "Jo alla våra kunder är inte heller alltid i tid och sinkar våra avgångar ibland, sen så sitter vissa och blockerar toan på våra tåg på tok för länge"
Kommunens bygglovskontor kontrar kritiken med "Jamen folk skickar ju in så konstiga och ofullständiga handlingar hela tiden, och håller på och klagar och överklagar, dom är ju lika besvärliga, ser ni inte det?"
Det är INTE konstruktivt att sätta sig i varsitt hörn i sandlådan och hojta "Du är också dum!".
Bättre recept på framgång finns, definitivt.
Hantverkare är ju inga idioter?
Kunderna är inte heller idioter?
Uppenbart är att några är idioter om de skapar motsättningar mellan påstådda idioter!!!
Hela byggbranchen är uppbyggd på rabatter och mygel och då blir det så här !
Alla känner sig ständigt lurade på marginalerna och Beijer lever på detta! Tråkigt då det faktiskt fanns tider utan Rot o Rut o Rat
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 714 inlägg
Det är inte ”for dummies”, de plankat utan en bok som heter ”Omgiven av idioter”. Pseudovetenskaplig smörja förvisso, men att förlagan är trams spelar kanske inte så stor roll.B byggarätt skrev:
Sak samma de använder tokig förlaga och saknar kunskaper i ämnet... det är ju reklam så de tycker de kan skriva vad som helst ... detta är galet och vuxna människor som tycker lyteskomik är ok borde veta bättre!Nötegårdsgubben skrev:
Helt solklart så fattar inte reklammakarna hur illa detta är!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg