98 773 läst · 779 svar
99k läst
779 svar
Beijerkampanj — "Bygga åt idioter"
Tänk vad olika man kan tyckaM MatCan skrev:Jag håller med. Problemet är att det är så fruktansvärt svårt att få tag på en hantverkare ibland precis som jag skrev.
På en liten ort som jag bor i har man inte så många att välja bland.
Som sagt. Jag känner mig inte direkt träffad av kampanjen och jag bryr mig inte så mycket, men jag förstår om folk blir irriterade och jag tycker det är korkat av Beijer
Det är ju väldigt likt det jag skrev.Ymer skrev:
Det finns helt enkelt för mycket jobb för att man ska behöva bry sig... just nu. Det kommer som alltid en lågkonjunktur efter en högkonjunktur och då blir det nog bättre.
Eftersom en hel del hantverkare väljer att inte kommunicera på ett bra sätt, eller slänger ut idiotofferter istället för att bara tacka nej, så skapar de ju en del av problemet med missnöje.
Det är inte fult att tacka nej till ett jobb men det är däremot lite fult att inte göra det.
Det var du som gjorde jämförelsen, inte jag.lärjungen skrev:
Svanberg kallade människor kortvuxna eftersom han inte visste exakt vad ordet "small" betyder. Men Beijer kan inte skylla på att de inte vet vad ordet "idioter" betyder.
Skulle inte du bli upprörd/arg/ledsen/kränkt om jag kallade dig idiot, trots att jag är helt säker på att du inte är en idiot?
Kallade Beijer dig för idiot??A andersmc skrev:Det var du som gjorde jämförelsen, inte jag.
Svanberg kallade människor kortvuxna eftersom han inte visste exakt vad ordet "small" betyder. Men Beijer kan inte skylla på att de inte vet vad ordet "idioter" betyder.
Skulle inte du bli upprörd/arg/ledsen/kränkt om jag kallade dig idiot, trots att jag är helt säker på att du inte är en idiot?
Inget egentligen.M MatCan skrev:
Visst, du nämner att hantis inte behöver bry sig om kunden vilket inte är sant.
Det jag reagerar på i större utsträckning är denna ständiga närvaro av IT konsulter på BH. Som om det vore relevant.
Ser inga andra yrkeskategorier som flashar med sin titel här. Förutom hantverkare, såklart.
Du kanske missade mitt inlägg, men det är relevant. IT-konsulter kan relatera till hantverkare eftersom även de hanterar kunder och levererar en tjänst. Branscherna är lika varandra på det sättet. IT-konsulten har lika mycket "idiot"-kunder att hantera, men de är under så stor konkurrens att de inte kan bete sig hur som helst om de vill få uppdrag.N Nils82 skrev:Inget egentligen.
Det jag reagerar på i större utsträckning är denna ständiga närvaro av IT konsulter på BH. Som om det vore relevant.
Ser inga andra yrkeskategorier som flashar med sin titel här. Förutom hantverkare, såklart.
Visst finns det andra yrkeskategorier som "flashar med sin titel" då och då här på BH, men i diskussionen om relationen mellan hantverkare och deras privatkunder är det kanske inte så relevant för t ex en revisor att delge sin profession. Jag har t ex jobbat som filmljudtekniker och har därför ingen erfarenhet av att jobba för privatkunder, så varför skulle jag redovisa mitt yrke i den här diskussionen?
EDIT: Ytterligare en faktor i detta tror jag kan vara att IT-tekniker har kunder som liknar hantverkarnas på det sättet att många kunder har (eller tror sig ha) lite koll på tjänsten de köper. Det är nog inte lika vanligt för revisorerna, och jag kan garantera att det inte var många av mina kunder som hade en susning om hur filmljud fungerar.
Det var inte meningen att ”flasha”. Det var meningen att göra en jämförelse till en annan bransch som också har ett stort beroende av sina kunder. Jag har dessutom lämnat det jobbet sedan 5 år så jag försöker definitivt inte flasha.N Nils82 skrev:Inget egentligen.
Min upplevelse är att man som hantverkare i dagsläget får mer jobb än man klarar av att hantera, vilket leder till att man inte behöver vårda sina kunder på samma sätt. Det kommer alltid fler kunder eftersom dom står i kö.
Jag upplever att det är väldigt stor skillnad mellan sättet som kunder hanteras mellan exempelvis IT-branschen och hantverkarebranschen. Skulle jag inte ha kommit på utsatt tid utan att ha hört av mig innan, varit dåligt förberedd och därmed behövt åka iväg under tiden för att lösa problemet eller helt enkelt inte varit väldigt lyhörd för kundens behov så hade jag åkt ut med huvudet före och då hade jag stått utan uppdrag under en tid.
Att du upplever det jag skrev som att jag försöker flasha tycker jag är lite märkligt.
Att du dessutom som svar på mitt inlägg skrivet att IT folk kommer med galna idéer får mig självklart att fundera på vad som är så galet.
Vilka idéer från IT folk har du läst här som varit så galna?
Många är uppenbarligen inte nöjda med sina hantverkare, om det beror på kunden eller hantverkaren vet jag inte, men kunden är en sällanköpare och hantverkaren lever på det så jag förväntar mig att hantverkaren är den som enklast kan justera det.
Detta är vad Beijers kampanj går ut på, men det blir snett när man indirekt kallar slutkunden för idiot.
Vänta nu......menar du att du inte har någon erfarenhet av att jobba mot privatkunder?P Paxman skrev:Du kanske missade mitt inlägg, men det är relevant. IT-konsulter kan relatera till hantverkare eftersom även de hanterar kunder och levererar en tjänst. Branscherna är lika varandra på det sättet. IT-konsulten har lika mycket "idiot"-kunder att hantera, men de är under så stor konkurrens att de inte kan bete sig hur som helst om de vill få uppdrag.
Visst finns det andra yrkeskategorier som "flashar med sin titel" då och då här på BH, men i diskussionen om relationen mellan hantverkare och deras privatkunder är det kanske inte så relevant för t ex en revisor att delge sin profession. Jag har t ex jobbat som filmljudtekniker och har därför ingen erfarenhet av att jobba för privatkunder, så varför skulle jag redovisa mitt yrke i den här diskussionen?
EDIT: Ytterligare en faktor i detta tror jag kan vara att IT-tekniker har kunder som liknar hantverkarnas på det sättet att många kunder har (eller tror sig ha) lite koll på tjänsten de köper. Det är nog inte lika vanligt för revisorerna, och jag kan garantera att det inte var många av mina kunder som hade en susning om hur filmljud fungerar.
M MatCan skrev:Det var inte meningen att ”flasha”. Det var meningen att göra en jämförelse till en annan bransch som också har ett stort beroende av sina kunder. Jag har dessutom lämnat det jobbet sedan 5 år så jag försöker definitivt inte flasha.
Min upplevelse är att man som hantverkare i dagsläget får mer jobb än man klarar av att hantera, vilket leder till att man inte behöver vårda sina kunder på samma sätt. Det kommer alltid fler kunder eftersom dom står i kö.
Jag upplever att det är väldigt stor skillnad mellan sättet som kunder hanteras mellan exempelvis IT-branschen och hantverkarebranschen. Skulle jag inte ha kommit på utsatt tid utan att ha hört av mig innan, varit dåligt förberedd och därmed behövt åka iväg under tiden för att lösa problemet eller helt enkelt inte varit väldigt lyhörd för kundens behov så hade jag åkt ut med huvudet före och då hade jag stått utan uppdrag under en tid.
Att du upplever det jag skrev som att jag försöker flasha tycker jag är lite märkligt.
Att du dessutom som svar på mitt inlägg skrivet att IT folk kommer med galna idéer får mig självklart att fundera på vad som är så galet.
Vilka idéer från IT folk har du läst här som varit så galna?
Många är uppenbarligen inte nöjda med sina hantverkare, om det beror på kunden eller hantverkaren vet jag inte, men kunden är en sällanköpare och hantverkaren lever på det så jag förväntar mig att hantverkaren är den som enklast kan justera det.
Detta är vad Beijers kampanj går ut på, men det blir snett när man indirekt kallar slutkunden för idiot.
Okej. För att slippa tandagnissel byter jag ut ordet "flasha" mot "tala om". Alla nöjda
Varför är du ständigt så otrevlig i din ton? Gillar du inte att skriva i forumet?N Nils82 skrev:
Roade mig med att kolla genom dina inlägg och de flesta börjar med saker som fniss, snark, what? etc. Kan man få rekommendera novalucol?
Du missar dock poängen. Titeln är irrelevant.N Nils82 skrev:
Kan du inte besvara min andra fråga istället? Vad är det för galna idéer du läst? Du kan väl backa upp ditt påstående? Vad är det som är så speciellt i en hantverkare/kundrelation som ingen annan bransch kan relatera till?