A
P Per_Eriksson skrev:
Jag tror det är risk för att de lägger på plåtarna och inte skruvar fast dom ordentligt där de inte ligger an mot plåtläkten för att dölja att det skulle bli ojämnt då, kontrollera noga antal skruv och att de är åtdragna korrekt.

Tror jag med ska kolla ikväll har fler bilder ikväll på konstigheter, är rätt begränsat utrymme under sista träläktet med.
 
Prova med att hälla ut lite vatten på plåten en bit upp så ser du redan nu om det missar rännan eller kommer rätt. Lika bra att prova nu medans de är kvar och jobbar.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
A
R roli skrev:
Prova med att hälla ut lite vatten på plåten en bit upp så ser du redan nu om det missar rännan eller kommer rätt. Lika bra att prova nu medans de är kvar och jobbar.
Är möjligt det klarar sig men är inte det som stör mig,

jag sa uttryckligen till dom när jag såg det beställt ställbar krok att ”hamnar inte hängrännorna långt ner”

Nej fick jag till svar...

sen utseendemässigt ser det amatörmässigt ut.

har tagit det med firman nu
 
Redigerat:
Vattnet i den pilmärkta dalen, kommer det fram till rännan eller "krockar" det med vindskivan eller går det vidare?
Detaljbild av takfot med röd pil som markerar en vattendal, fråga om flödesriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
R roli skrev:
Vattnet i den pilmärkta dalen, kommer det fram till rännan eller "krockar" det med vindskivan eller går det vidare?
[bild]

Ska ta bilder om en stund men är konstigt på andra sidan vindskiva, man har kapat plåten typ 10cm från vindskivan. Återkommer om en stund.
 
Ligg på dom bara. Skäms aldrig för att vilja ha valuta för pengarna.
Det är pengar du har tjänat på ditt uppehälle, vad skulle din arbetsgivare säga om du utförde ditt jobb på motsvarande sätt?
Så länge du vet att du har rätten med dig så ska du aldrig känna att du behöver ge med dig.
 
  • Älska
  • Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
har tagit det med firman nu
Tråkigt att se att du har så mycket bekymmer. Man vill ju känna sig mer trygg när man anlitar en firma, inte få större magsår än om man hade försökt lägga taket själv.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Hej fotplåten sitter fel, den skall sitta uppe på nedersta läkten för att dölja den.plåten ligger ca 3-5 cm för långt ner.troligtvis har dom läktat på fel avstånd också,skall vara mindre avstånd mellan första och andra läktraden.ställbar krok är den rännkrok som är enklast att få tight mot fotplåt dvs minst avstånd till ränna.
 
A
K Kompe skrev:
Hej fotplåten sitter fel, den skall sitta uppe på nedersta läkten för att dölja den.plåten ligger ca 3-5 cm för långt ner.troligtvis har dom läktat på fel avstånd också,skall vara mindre avstånd mellan första och andra läktraden.ställbar krok är den rännkrok som är enklast att få tight mot fotplåt dvs minst avstånd till ränna.

Dom har fotplåt ner i ränna nu som är monterad mellan fotplåtsremsa och underlagspapp, så det är rätt.. sen ska det ligga en till ovan på träläktet du menar

Varför ska det va tightare avstånd sista och nästa läkt?
 
Redigerat:
Dom har satt nedersta läkten för högt upp om dom ska montera en till fotplåt. Se Lindabs montageanvisning så ser du vad jag menar. Takplåten ska skruvas i den undre dalen och vid fotplåt på bärläkten och där har du ingen läkt
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Dom har satt nedersta läkten för långt ner om dom ska montera en till fotplåt. Se Lindabs montageanvisning så ser du vad jag menar. Takplåten ska skruvas i den undre dalen och vid fotplåt på bärläkten och där har du ingen läkt
förlåt om jag är dum men jag förstår inte hur läktet kan va för långt ner?

har sett på lindabs monteringsanvisning men förstår inte problemet?
 
Shirack skrev:
förlåt om jag är dum men jag förstår inte hur läktet kan va för långt ner?

har sett på lindabs monteringsanvisning men förstår inte problemet?
Jag skrev fel och har redigerat, menade för högt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Vad jag ser på sista läktet så ska det vars högre om man ser vänstra bilden.
 
  • Instruktionsbilder för montering av takkomponenter med mätning och placering av läkt och takfotskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shirack skrev:
Vad jag ser på sista läktet så ska det vars högre om man ser vänstra bilden.
Ja precis plåten skall ligga högre upp om du har fotplåten på läkten. Allt enligt den högra bilden. Dina snickare har inte gjort så och då får du det problem med att vattnet inte rinner ner i hängrännan.
 
A
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja precis plåten skall ligga högre upp om du har fotplåten på läkten. Allt enligt den högra bilden. Dina snickare har inte gjort så och då får du det problem med att vattnet inte rinner ner i hängrännan.
Du menar att taket är för långt nertill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.