Shirack skrev:
pappen är gjord just för plåttak och klara ned rill 3 graders lutning, så den är rätt.

Japp har med noterat man lagt väldigt många masonitdistanser och föreslog precis som du pallningsbrickor av plast, men han sa det ej skulle bli tätt mot papp för kondens.

masoniten är nog inte ens oljebehandlad då skulle den väl varit mörkare?
Men det var väl bra att pappen är rätt iaf.
Det kan stå på baksidan av arken om den är oljehärdan, brukar kunna vara lite svartprickig också.
Med tanke på antal fel som begåtts så tycker jag absolut att du ska kontakta en besiktningsman som kan gå igenom avtalet och se över utförandet.

• Gilla
Tumtum
  • Laddar…
A
es.suhaggyB es.suhaggyB skrev:
Men det var väl bra att pappen är rätt iaf.
Det kan stå på baksidan av arken om den är oljehärdan, brukar kunna vara lite svartprickig också.
Med tanke på antal fel som begåtts så tycker jag absolut att du ska kontakta en besiktningsman som kan gå igenom avtalet och se över utförandet.

Vad är det för firma man ska kontakta? Finns det någon rikstäckande?

Har även pratat med mataki och deras täthetsgaranti gäller inte om man bara viker upp den mot vindskiva utan trekantslist tyvärr. Ska va trekantslist med vikt över och ner.

Shirack skrev:
Vad är det för firma man ska kontakta? Finns det någon rikstäckande?

Har även pratat med mataki och deras täthetsgaranti gäller inte om man bara viker upp den mot vindskiva utan trekantslist tyvärr. Ska va trekantslist med vikt över och ner.
Konstigt, enligt ama föreskrivs ingen trekantslist vid plåttäckning. Enlig ama viks duk ned sen falsas plåten över. Tror inte det är någon skillnad vare sig man använder papp eller duk. Däremot vid överläggsplattor ska det vara trekantslist enl JSC.124.
Kontakta valfri byggkonsult i kommunen och fråga ifall de utför entreprenadbesiktning enl ABS 18.

A
Konstigt, enligt ama föreskrivs ingen trekantslist vid plåttäckning. Enlig ama viks duk ned sen falsas plåten över. Tror inte det är någon skillnad vare sig man använder papp eller duk. Däremot vid överläggsplattor ska det vara trekantslist enl JSC.124.

Finns det någon bild? Eller nått liknande.

är detta ama bygg 18?

http://shsplat.se/ama/ama-figurer/index.html
Jag ser nu att Torekov är profilerad som takpannor så då bör man nog göra som med takpannor, dvs med trekantslist.
JT gäller falsad plåt.
Nu har inte jag koll på Torekov men misstänker att den monteras omlott likt TP etc.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
[länk]
Jag ser nu att Torekov är profilerad som takpannor så då bör man nog göra som med takpannor, dvs med trekantslist.
JT gäller falsad plåt.
Nu har inte jag koll på Torekov men misstänker att den monteras omlott likt TP etc.

Den läggs med överlapp i sidled med tätningsremsa tror jag utan horisontella skarvar då plåten är måttbeställd i hela längder.

japp takpanneprofil,

Ser iof ingen trekantslist där

• Teknisk ritning av vindskiva över takpanneplåt med detaljer för montering och överlappning enligt specifikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shirack skrev:
Den läggs med överlapp i sidled med tätningsremsa tror jag utan horisontella skarvar då plåten är måttbeställd i hela längder.

japp takpanneprofil,

Ser iof ingen trekantslist där

Det är ju så där det får lov att bli men lägg dit trekantslist också.
Killgissar att figuren du hänvisar till är från gasell monteringsanvisning, dvs rätt gammalt..
Så där, enl din figur, gör 9 av 10 när de lägger pannor eftersom det var så man gjorde förr, men det är egentligen också fel eftersom det enl senare ama ska in ett underbeslag också. Men ärligt talat vet jag inte om det ska vara nödvändigt. Jag skulle nöja mig med en trekantslist att vika pappen över sen mot med vindskivan och sen beslaget uppepå.
Inte helt enl boken men jag skulle inte vara orolig.

A
[länk]
JT gäller falsad plåt.

Nu tror jag ju inte pappviket är det stora problemet då det läggs plåt över hela vindskivan ner i dalen på plåten.

och förmodligen lyckas dom få taket att se rakt ut i slutändan...

frågan är hur länge obehandlad massonit står emot kondens? Hela grejen med att dom la stålläkt va ju att inget kunde ruttna, nu ligger det obehandlad masonit där, är inte kunnig nog att säga hur den mår om 5-10år.

Trekantslist får aldrig plats nu.

• Hand håller ett stycke obehandlad masonit med metalltakläkt i bakgrunden.
    Skapa konto
Shirack skrev:
Nu tror jag ju inte pappviket är det stora problemet då det läggs plåt över hela vindskivan ner i dalen på plåten.

och förmodligen lyckas dom få taket att se rakt ut i slutändan...

frågan är hur länge obehandlad massonit står emot kondens? Hela grejen med att dom la stålläkt va ju att inget kunde ruttna, nu ligger det obehandlad masonit där, är inte kunnig nog att säga hur den mår om 5-10år.

Trekantslist får aldrig plats nu.
Klarar sig bra länge men det är ingenting kag skulle vilja ha..

A
Klarar sig bra länge men det är ingenting kag skulle vilja ha..

det ska ju hålla lika länge som taket tänkte jag.....

A
Undra hur vatten ska träffa hängrännan med lite fart på vattnet. är mist 20cm ner till rännan från tak,

trots jag varna don för ställbar krok

• Bild på hängränna med stort mellanrum från taket, fastsatt med ställbar krok, vilket kan påverka vattenflödet.
    Skapa konto
Redigerat:
Och ska de måla läktet svart så det inte syns eller?

Ska det inte vara nån fotplåt eller dylikt ? Ser lite halvfärdigt ut

• Gilla
Foxpaint
  • Laddar…
A
P Per_Eriksson skrev:
Och ska de måla läktet svart så det inte syns eller?

Nej dom har inte fäst taket längst fram än så dom ska skjuts in en till plåt på läktet, överänstämmer faktiskt med lindsbs instruktioner, men är aldeles för långt ner, sa till dom att det skulle bli problem med ställbar krok

Jag tror det är risk för att de lägger på plåtarna och inte skruvar fast dom ordentligt där de inte ligger an mot plåtläkten för att dölja att det skulle bli ojämnt då, kontrollera noga antal skruv och att de är åtdragna korrekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.