105 153 läst · 317 svar
105k läst
317 svar
Behöver akuta råd ang. Kan jag acceptera läktningen?
hans tak kan vara lagd direkt på pappen, det har varit/är godkänt att lägga så också. Allt som oftast brukar våran firma ge som förslag att sätta rännkroken på en bredare regel i botten 45x120 sen knäcker vi kroken lägre än vanlig för att inte riskera att man ser in under rännan vid dens högpunkt. Vid lågpunkten kan det fortfarande ge en tendens till att rännan sitter lite lågt men det är den bästa ”medlingen” vi kommit fram till om inte takfotskil används. Men som sagt, kondensvattnet riskerar att rinna på fotbrädan då.Shirack skrev:
P Plåtsax skrev:
Ytpapp som jag, exakt likadant hus., ända skillnaden är att jag har stålläkt och han både strö och bärläkt i trä. Han har en fotplåt som ligger på nedersta läktet rakt ner i rännan
Strö och bärläkt bygger 50mm, du har en vad jag kan se 45x45 i botten samt lite masonit på några ställen. Men det är klart, hade dom kört med vanligt krok man knäcker så hade du kunnat tjäna kanske 15-20mm på höjden, sen finns det ju också 10mm strö. Så kanske 3cm mindre med det bästa av alla världar. Jag hade personligt fortfarande sett att det är för mycket. Föredrar takfotskil
P Plåtsax skrev:Strö och bärläkt bygger 50mm, du har en vad jag kan se 45x45 i botten samt lite masonit på några ställen. Men det är klart, hade dom kört med vanligt krok man knäcker så hade du kunnat tjäna kanske 15-20mm på höjden, sen finns det ju också 10mm strö. Så kanske 3cm mindre med det bästa av alla världar. Jag hade personligt fortfarande sett att det är för mycket. Föredrar takfotskil
Jag fattar ingenting, men börjar bli snurrig då hela detta bygget varit en mardröm, aldrig sett ett hus i hela mitt liv med så låga hängrännor som dom satt här.
det är så jävla typiskt, när dom nu verkar få ett hyffsat plant och fint tak äntligrn så kommer nästa grej.
Överreagerar jag om hängrännorna? Tycker verkligen det ser fruktansvärt ut.
Tycker också det ser bedrövligt ut, jag kräks varje gång jag måste lägga ett tak på detta vis (för att ama och monteringsanvisningar säger så)Shirack skrev:Jag fattar ingenting, men börjar bli snurrig då hela detta bygget varit en mardröm, aldrig sett ett hus i hela mitt liv med så låga hängrännor som dom satt här.
det är så jävla typiskt, när dom nu verkar få ett hyffsat plant och fint tak äntligrn så kommer nästa grej.
Det tråkiga är att just den detaljen är ”rätt” utförd av vad jag kan se
Rännorna ser förjävliga ut, låt dom åtgärda detta innan betalning.snickaren måste ju hålla med själv om detta?Shirack skrev:Jag fattar ingenting, men börjar bli snurrig då hela detta bygget varit en mardröm, aldrig sett ett hus i hela mitt liv med så låga hängrännor som dom satt här.