A
K Kompe skrev:
Rännorna ser förjävliga ut, låt dom åtgärda detta innan betalning.snickaren måste ju hålla med själv om detta?

Men som ovan nämnde så är det ju ”rätt” vad ska dom göra?

Beskrev tidigare hur du löser det med dubbla takfotsbrädor

A
K Kompe skrev:
man mer eller mindre klipper av den undre fotplåten först då? Och låter kondensvatten rinna ner på fotbrädans utsida fotbräda?

K Kompe skrev:
stänger du inte in allt kondensvatten/ eventuellt läckage om du skruvar en fotbräda till fast högre upp? Eller tänkte du att den ska sitta med distanser emellan? Om ts ska bli nöjd tror jag att det är knäckta krok skruvade i nedersta regeln som gäller.

• Gilla
xxsenx
  • Laddar…
Har själv byggfirma sedan 24år tillbaka,och lämnar aldrig ifrån mej ett jobb som jag inte är nöjd med själv oavsett om det är krångliga kunder eller inte.Så fråga imorgon om dom är nöjda med montaget och tyckte att det blev snyggt? Ni kan säkert komma överens om att ändra på rännan ingen big deal

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
stänger du inte in allt kondensvatten/ eventuellt läckage om du skruvar en fotbräda till fast högre upp? Eller tänkte du att den ska sitta med distanser emellan? Om ts ska bli nöjd tror jag att det är knäckta krok skruvade i nedersta regeln som gäller.
Fotbrädan skruvas under nuvarande fotplåt ända emot som klipps av längs med alt tas bort,men blir nog svårt sen montera ställbar krok alt kompaktkrok

P Plåtsax skrev:
Med knäckt krok får du tyvärr problemet som du själv beskrev mellan hög låg punkt, men det blir tusen gånger bättre iallafall

K Kompe skrev:
Fotbrädan skruvas under nuvarande fotplåt ända emot som klipps av längs med alt tas bort,men blir nog svårt sen montera ställbar krok alt kompaktkrok
jag förstår fortfarande inte hur det ska få upp rännan högre än råsponten? Regel/läkt bygger fortfarande ca 50mm från råspont och underlagspapp. Går du förbi den så kommer du stänga in kondens och eventuellt läckage?

jag hoppas det löser sig så att du blir nöjd ts, det kommer se bättre ut med fotplåten på nedersta läktendock inte som hos grannen din. Den låga taklutningen är tyvärr inte till din fördel heller då det blir ännu tydligare med den här lösningen.

• Gilla
1
  • Laddar…
P Plåtsax skrev:
jag förstår fortfarande inte hur det ska få upp rännan högre än råsponten? Regel/läkt bygger fortfarande ca 50mm från råspont och underlagspapp. Går du förbi den så kommer du stänga in kondens och eventuellt läckage?

jag hoppas det löser sig så att du blir nöjd ts, det kommer se bättre ut med fotplåten på nedersta läktendock inte som hos grannen din. Den låga taklutningen är tyvärr inte till din fördel heller då det blir ännu tydligare med den här lösningen.
Rännan hamnar inte över råsponten men första kroken hamnar i liv med den,fotplåten som monteras på nedersta läkten går att dra ner några cm så blir avståndet mindre mellan läkt ränna, kommer inte att synas. Framförallt mycket snyggare, går även vända på fotplåten och sätta den fel väg allt annat är ju bättre än nuvarande lösning

A
Fick som svar dom kunde ändra hängrännorna men tar bort garantin på hela jobbet

Det tycker jag verkar vara uttryck av någon slags sårad stolthet, typ du har rätt men byggaren vill inte erkänna det. Jag skulle be dem utförligt beskriva hur ändring av hängrännor till "gör om - gör rätt" påverkar garantin på deras takjobb.,

A
O Olaf3 skrev:
Det tycker jag verkar vara uttryck av någon slags sårad stolthet, typ du har rätt men byggaren vill inte erkänna det. Jag skulle be dem utförligt beskriva hur ändring av hängrännor till "gör om - gör rätt" påverkar garantin på deras takjobb.,

Nej dom sa att om dom ska göra om det så får jag komma fram med konstruktion själv hur det ska göras.

jag sa titta på 99% av husen med profilerad plåt eller tegel.

Jag mer eller mindre jag kommer ha huset med dom lägsta rännorna i hela staden.

sen poängtera jag att om dom ska följa lindabs monteringsavvisning så bör dom följa matakis monteringsanvisning om pappen, då dom har skippt trekantslist har dom brutit mot deras monteringsanvisningar.

man kan ju inte bara följa monteringsanvisning när det passar dom.

R roli skrev:
Vattnet i den pilmärkta dalen, kommer det fram till rännan eller "krockar" det med vindskivan eller går det vidare?
[bild]
Hur gick det med detta? Fungerade det eller...

A
R roli skrev:
Hur gick det med detta? Fungerade det eller...
ser ur så, misstänker dom inte är färdiga och någon plåt ska vikas där...

ska jag va helt ärlig så är jag så uppgiven nu så jag har slutat bry mig, ska hängrännorna se ut som dom gör så kvittar det hur resten ser ut....

• Detaljbild av otillräckligt färdigställt vinkelränndel i anslutning till takmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det där ser inte färdigt ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.