Mikael_L
Ja, jag läste artikeln i förra inlägget först efter jag postat ...

Men det är ju bl.a. därför jag har lösen i några olika nivåer. De crappigaste siterna där jag misstror allt, även säkerheten så använder jag ett lösen som jag i princip kan skriva ut här i klartext.
Dvs det är ställen där det inte orsakar mig någon skada ifall lösenordet kommer på flykt.

Men visst, mina två högsta nivåer betyder att jag förutsätter att siten ifråga har en tillräcklig säkerhet och mina lösen inte kommer på flykt.
Kanske naivt ...
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men visst, mina två högsta nivåer betyder att jag förutsätter att siten ifråga har en tillräcklig säkerhet och mina lösen inte kommer på flykt.
Kanske naivt ...
Man tycker ju att LinkedIn och Adobe borde höra till sådana siter, men så var det ju inte.
Du kan kolla om din(a) mejladress förekommer i någon av de kända fallen med läckor: https://haveibeenpwned.com/
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Köper och säljer en hel del genom Blocket.

Har märkt att vissa använder skyddat/okänt mobilnummer i annonsen som även gör att inget syns när/om de tex "ringer tillbaka". (Vet inte om de använder Blockets egen funktion för det)

Om man då istället skickar ett manuellt SMS (Dvs använd INTE Blockets funktion för att skicka SMS) till det "ej spårbara mobilnummer" som uppges i annonsen brukar man se det "verkliga" numret när de sen svarar på SMS:et ;-). Vet inte varför det blir så men då kan man ofta söka på det nummer som svarat på SMS:et och få fram lite mer info.

Då brukar jag sen "chansa" och prova att lägga upp en betalning på 1kr till det uppgivna mobilnumret. När man då ska godkänna så dyker det registrerade namnet på det kontot upp. (Sen struntar man så klart i att bekräfta 1kr överföringen) Då ser man om det är samma namn som används i annonsen osv. Sen kan man då söka lite på det namnet på internet, Facebook osv.

Ett tips är annars att fråga om det går att betala med Swish och vilket nummer man i så fall ska Swisha till.

Har man då lite tur så får man en känsla för om det verkar stämma. Tex Bostadsort, personnamnet i annonsen, namnet knutit till mobilnumret, ev vem som står på mobilnumret som är dolt i annonsen men som kommer som svar på SMS:et, evs inbäddat namn i mailadress osv.

Har själv flera gånger både fått fram att det är bedragare på gång och i andra fall att allt stämmer men att personen bara tex pratar dålig svenska osv.
 
Eller går man bara in på inställningar, telefon, visa mitt nummer, bocka av/på.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är visserligen en annan scam, men första gången jag fått det själv.
Fick detta mejl idag till ett gammalt email-konto jag inte längre använder, men kollar på då och då.
(Det ligger under min f.d. arbetsgivares domän):
Jag hälsar Dig!

Jag har dåliga nyheter för dig.
14/08/2018 - På denna dag hackade jag ditt operativsystem och fick full tillgång till ditt konto xx@xxxxxxxxx.se
(adressen maskerad)
Det är värdelöst att ändra lösenordet, min malware avbryter det varje gång.

Hur det var:
I routerns programvara som du var ansluten den dagen var det en sårbarhet.
Jag hackade först den här routern och lade min skadliga kod på den.
När du kom in på Internet installerades min trojan på operativsystemet på din enhet.

Därefter gjorde jag en fullständig dumpning av din skiva (jag har all din adressbok, historik för visning av webbplatser, alla filer, telefonnummer och adresser till alla dina kontakter).

För en månad sedan ville jag låsa din enhet och be om en liten summa pengar.
Men jag tittade på de webbplatser som du regelbundet besöker, och kom till stor glädje av dina favoritresurser.
Jag pratar om webbplatser för vuxna.

Jag vill säga - du är en stor pervert. Du har en otrolig fantasi!

Därefter kom en idé till mig.
Jag gjorde en skärmdump av den intima webbplatsen där du har kul (du vet vad det handlar om, eller hur?).
Jag tog en bild av dig under din underhållning (använder kameran på din enhet). Det visade sig fantastiskt, utan tvivel!

Jag tror starkt att du inte skulle vilja visa dessa bilder till dina släktingar, vänner eller kollegor.
Jag tror att $610 är en mycket liten mängd för min tystnad.
Dessutom spenderade jag mycket tid på dig!

Jag accepterar pengar endast i Bitcoins.
Min BTC-plånbok: 1H9bS7Zb6LEANLkM8yiF8EsoGEtMEeLFvC

Du vet inte hur man skickar på en Bitcoin plånbok?
Skriv i vilken sökmotor som helst "hur man skickar pengar till btc plånbok".
Det är enklare än att skicka pengar till ett kreditkort!

För betalning har du lite mer än två dagar (exakt 50 timmar).
Oroa dig inte, timern börjar när du öppnar detta brev. Ja, ja .. det har redan börjat!

Efter betalning mina virus och dina smutsiga bilder automatiskt förstörs.
Om jag inte mottar den angivna summan från dig kommer din enhet att blockeras, och alla dina kontakter kommer att få bilder med dina "glädje".

Jag vill att du ska vara försiktig.
- Försök inte hitta och förstöra mitt virus! (Alla dina data har redan laddats upp till en fjärrserver)
- Försök inte kontakta mig (det här är inte möjligt, Jag skickade e-post från ditt konto)
- Olika säkerhetstjänster hjälper dig inte. formatering av en skiva eller förstöring av en enhet hjälper inte heller, eftersom dina data redan finns på en fjärrserver.

P.S. Jag garanterar dig att jag inte kommer att störa dig igen efter betalning, eftersom du inte är mitt enda offe
Detta är en hacker-kod av hedersförmåga.

Rekommenderar jag dig att använda bra antivirusprogram och uppdatera dem regelbundet (flera gånger om dagen)!

Var inte arg på mig, alla har sitt eget arbete.
Farväl.

Nu har jag visserligen inte en enda dator med kamera men, so what :D
Avslutningen tycker jag var rar! Alla måste ju sköta sitt arbete.
Undrar hur många mejl han/de måste skicka för att få in $610?
Hur gick det sen? Jag fick precis samma i dag till en e-mailadress som inte existerar på min egen domän.
 
M Meekael skrev:
Hur gick det sen? Jag fick precis samma i dag till en e-mailadress som inte existerar på min egen domän.
Jag raderade skiten bara, och sedan har det inte hänt ett skit.
Förmodar att samma sak skickas ut slumpmässigt till tusentals eller miljontals emailadresser.
 
  • Gilla
Meekael
  • Laddar…
Nu kanske det här är fel tråd (rör förmodligen inte piratkopiering eller rena bedrägerier) men hittade ingen bättre, ville inte diskutera det i Blocket-tips och inte heller skapa ny tråd.

Hur ska man tänka kring privatpersoner (eller som åtminstone inte står angivna som företag) som säljer stora mängder verktyg inom en särskild nisch? Följande sökning är på "Makita 18v" i Skåne och det är samma säljare (namn, telefonnummer) till alla annonserna och söker man på Eniro stämmer namnet och numret.

Förutom att priserna är rätt höga (ett par hundralappar under pris i butik på de varor jag kollat på, där man dessutom får garanti), finns det någon risk att man blir lurad eller finns det någon moralisk skyldighet man borde ta ställning till? Jag hade kunnat vara intresserad om det går att pruta hårt (eller om det är via ett företag så att man faktiskt får garanti, men det har jag svårt att tänka mig) men tycker bara att det ser shady ut.

Jag har inte varit i kontakt med säljaren i fråga. Har även sett detta förekomma i andra sammanhang, nu råkar detta bara vara den bevakning jag följer närmast för tillfället.

Bilder på flera annonser för Makita-verktyg och tillbehör med priser och postdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stöldgods?
 
harry73
parallellimport?
 
.....eller i värsta fall, kinakopior...som visuellt är likadana..
 
Har varit otroligt mycket stölder av verktyg och maskiner ur arbetsbilar samt containrar i hela den delen av Sverige men då skulle dom väl rimligtvis sälja prylarna billigare.

Fråga säljaren om inköpskvitto?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Nerlagda verksamhet såld på auktion.
På något vis defekta som renoverats.
Kampanj på någon inköpskanal som nu säljs med förtjänst.
Viktigast är att veta vad anledningen är. Ingen förklaring alls så bör man avstå.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Orkade inte läsa hela tråden, så min fråga kanske redan är besvarad.

I alla fall ... la ut en annons på Blocket där jag sökte en lägenhet i en stor svensk stad. Fick svar direkt från någon som på risig svenska beskrev att hyresvärden inte orkade gå via bostadsförmedlingen utan att nuvarande hyresgäst hade fått i uppgift att leta rätt på en ny hyresgäst som skulle få förstahandskontrakt.

Kändes förstås som en uppenbar bluff. Svarade i alla fall på meddelandet eftersom jag var nyfiken på vad messaren var ute efter och det viktiga var att jag skulle skicka min mailadress, vilket jag förstås inte gjorde.

Förstår inte riktigt vad denna bluff går ut på. Vad ska de göra med min mailadress? Skicka spam?
 
Förmodligen ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.