Ja, förmodligen är det någon bot som triggas av att du önskar hyra och har till uppgift att samla in fungerade epostadresser.
 
K
Kan också vara så Blocket gärna hjälper Polisen vid bedrägerier, då vill vederbörande kanske inte att det skall finnas chattloggar etc. där. Därför vill dom flytta konversationen till annat media.

Jag har numera för vana att be om telefonnummer från de som svarar på mina annonser och endast ringa på registrerade nummer.
 
K KjellTimell skrev:
Kan också vara så Blocket gärna hjälper Polisen vid bedrägerier, då vill vederbörande kanske inte att det skall finnas chattloggar etc. där. Därför vill dom flytta konversationen till annat media.

Jag har numera för vana att be om telefonnummer från de som svarar på mina annonser och endast ringa på registrerade nummer.
Det stämmer. Det är väldigt viktigt för bedragarna att snarast möjligt börja kommunicera utanför blocket så att det inte finns några bevis där. Jag har själv råkat ut för det. Avbröt dock och förlorade inget, men jag testade att gå så långt så att jag fick en "paypal" betalning för att skicka föremålet jag annonserat ut. Givetvis kom det från en falsk paypal adress.
 
Det jag brukar göra med bredagarna på blocket är att spela med så man slösar på deras tid.
Dock var det länge sen jag blev kontaktad
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Men om vi fortsätter konversationen utanför Blocket har ju jag bevisen i min mailkorg om jag skulle bli blåst?
 
C
Om konversationen finns kvar på e-postleverantörens server och denne ställer upp på att intyga att det är vad som har levererats. Misstänker att e-postleverantörer kan ha mindre intresse av att ställa upp på att bekämpa Blocket-bedrägerier än vad Blocket har.
 
Men blocket ser ju helheten. Om en cykel säljs till 15 pers blir det ju rätt uppenbart att det är bluff. Anmäler en så kan mer nystas upp. De vill ha så lite spår som möjligt på blocket.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A Andreas12345 skrev:
Men om vi fortsätter konversationen utanför Blocket har ju jag bevisen i min mailkorg om jag skulle bli blåst?
Då måste du ju också bevisa att du inte förfalskat mailen själv och du är helt ensam om att driva ärendet. Ett bolag som blocket har ju mer resurser till det.
 
A Andreas12345 skrev:
Men om vi fortsätter konversationen utanför Blocket har ju jag bevisen i min mailkorg om jag skulle bli blåst?
Och vad är det värt?

För det första så kan du aldrig koppla det till en viss person. För det andra så lägger polisen ned utredningen om sådana småbedrägerier ganska omgående om inte gärningsmannen kommer in själv och efter 3 timmar i kö får avlägga sin bekännelse. Det är väl möjligen om du lyckas samla bevis för att samme bedragare lurat 300 andra och att pengarna går till IS.

En släktings firma blev bestulen på en laptop (uppsagd anställd sålde den). De hade en säkerhetsprogramvara i den, så de kunde dels spåra den med GPS, dels filma användaren som använde den, dels ta ut logg på vilka sidor som besökts, lösenord osv. Säkerhetsprogramvaran är gjord så att den triggas igång när en icke auktoriserad användare kör utan att logga in.

Först var polisen helt ointresserad trots att de kunde ge polisen en exakt adress, film på användaren osv. Tills de upptäckte att användaren använde laptopen för att kontakta IS i Syrien, då blev det lite intresse från polisen.... Laptoppen har de dock inte sett röken av.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Immobil och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och vad är det värt?

För det första så kan du aldrig koppla det till en viss person. För det andra så lägger polisen ned utredningen om sådana småbedrägerier ganska omgående om inte gärningsmannen kommer in själv och efter 3 timmar i kö får avlägga sin bekännelse. Det är väl möjligen om du lyckas samla bevis för att samme bedragare lurat 300 andra och att pengarna går till IS.

En släktings firma blev bestulen på en laptop (uppsagd anställd sålde den). De hade en säkerhetsprogramvara i den, så de kunde dels spåra den med GPS, dels filma användaren som använde den, dels ta ut logg på vilka sidor som besökts, lösenord osv. Säkerhetsprogramvaran är gjord så att den triggas igång när en icke auktoriserad användare kör utan att logga in.

Först var polisen helt ointresserad trots att de kunde ge polisen en exakt adress, film på användaren osv. Tills de upptäckte att användaren använde laptopen för att kontakta IS i Syrien, då blev det lite intresse från polisen.... Laptoppen har de dock inte sett röken av.
Det där är jättetråkigt att man i princip kan berätta vem brottslingen är och man har alla bevis och ändå händer inget.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Dessutom väldigt ljushyllt för att vara Kofi Annans dotter ;)
Och Barack Obama är väldigt mörkhyad för att ha en vit mamma.
 
Om diskussionen handlar om Blockets egna lösning för att chatta så har jag nästan helt slutat att använda Blocket sedan den infördes. Tror att Blocket kommer att långsamt dö ut över tio års tid. Innan de ändrade kunde jag som säljare kolla de tio mailsvar jag fått och se följande information:

Förnamn
Efternamn
E-postadress
IP-adress.

Med den informationen är det enkelt att göra en liten koll på nätet och svara de som såg vettiga ut. E-postadressen var ofta en jobbmail så då hade man ännu mer på fötterna.

Med det nya systemet kan jag bara se ett anonymt användarnamn och får väldigt svårt att sålla bland svaren.

Jag lägger aldrig ut mitt nummer utan grovsorterar mailen först.
 
daddydj daddydj skrev:
Om diskussionen handlar om Blockets egna lösning för att chatta så har jag nästan helt slutat att använda Blocket sedan den infördes. Tror att Blocket kommer att långsamt dö ut över tio års tid. Innan de ändrade kunde jag som säljare kolla de tio mailsvar jag fått och se följande information:

Förnamn
Efternamn
E-postadress
IP-adress.

Med den informationen är det enkelt att göra en liten koll på nätet och svara de som såg vettiga ut. E-postadressen var ofta en jobbmail så då hade man ännu mer på fötterna.

Med det nya systemet kan jag bara se ett anonymt användarnamn och får väldigt svårt att sålla bland svaren.

Jag lägger aldrig ut mitt nummer utan grovsorterar mailen först.
Ja det är ett konstigt system med chatt dom använder.
Men jag har för mig att blocket hade tänk införa att alla användare på blocket skulle registrera sig med BankID så det i sig inte skulle vara anonymt.
Dom verkar dock inte kommit så långt i det, dom är väll rädda att förlora annonsörer som inte "orkar med" sånt tekniskt som BankID verifiering.
 
G
daddydj daddydj skrev:
Om diskussionen handlar om Blockets egna lösning för att chatta så har jag nästan helt slutat att använda Blocket sedan den infördes. Tror att Blocket kommer att långsamt dö ut över tio års tid. Innan de ändrade kunde jag som säljare kolla de tio mailsvar jag fått och se följande information:

Förnamn
Efternamn
E-postadress
IP-adress.

Med den informationen är det enkelt att göra en liten koll på nätet och svara de som såg vettiga ut. E-postadressen var ofta en jobbmail så då hade man ännu mer på fötterna.

Med det nya systemet kan jag bara se ett anonymt användarnamn och får väldigt svårt att sålla bland svaren.

Jag lägger aldrig ut mitt nummer utan grovsorterar mailen först.
Troligen blev det anonymiserat pga av "för många" "jag talar svenska"-annonser skulle jag gissa och att man inte ska kunna filtrera bara på namnet.
 
G GargamelSE skrev:
Troligen blev det anonymiserat pga av "för många" "jag talar svenska"-annonser skulle jag gissa och att man inte ska kunna filtrera bara på namnet.
Tror faktiskt inte att Blocket har någon vidare styrning alls och att de inte riktigt förstod själva vad de beställt för lösning. Någon IT-nisse gjorde en bra dragning och sedan körde de på.

Än mer irriterande är när random person som godkänner annonser får för sig att annonsen inte uppfyller deras krav. De berättar inte vad dom är fel och man kan inte ringa eller maila så man får chansa att ändra lite. Jag har gett upp flera gånger efter några försök och lagt upp en ny annons istället med samma text som blir märkligt nog alltid blir godkänd direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.