thomas33 thomas33 skrev:
KoW har ingen kamera, så det troligaste är då bildskärmen eller tror du mer på tangentbordet?:rofl:
Jaa, du tänkte sååå... Hackern kanske skickade anvisningar så att KoW kunde ladda upp en bild från sin vanliga kamera?
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jaa, du tänkte sååå... Hackern kanske skickade anvisningar så att KoW kunde ladda upp en bild från sin vanliga kamera?
Det kunde kanske vara kul att be skammaren att visa bilderna/filmen han hade på mig.
Men adressen som mejlet var skickat från var fixad, så det stod att det var sänt från mig själv.
Gick alltså inte att svara på.
Men visst, jag vet att man kan ta reda på avsändarens IP-adress osv, men så angelägen är jag inte.
Troligen är bilderna lika trista som resten av mitt liv :sleep:
 
Har också fått det där. Har en kamera, men laptopen är nerfälld, så den funkar ju inte. Men OM den var uppfälld skulle de se mig iklädd morgonrock, porrsurfande på Bygga Hus, dreglande över folks nybockade plåtar, snyggt gerade lister, fint svarvade pallben och sådant. Det bjuder jag på :)
 
  • Gilla
  • Haha
slurppe99 och 8 till
  • Laddar…
Får också en massa mejl från folk som säger sig hackat min dator och mejlkonto, brukar dyka upp ett par i veckan, alla hamnar i skräppostfiltret på Gmail.

Men tydligen lyckas de få in lite pengar.
 
Det kommer iblaand 500 sådana i veckan. Häromdagen kändes det faktiskt lite olustigt, i rubriken hade de lagt in ett lösenord som de påstod sig ha hackat, som faktiskt var korrekt. Men jag har inte använt det på¨10 år. Då använde jag det på rätt många ställen,. även för mitt mailkonto.

Jag googlade nu på mitt lösenord, och ser att det ligger ute i listor med påstått knäckta användardatabaser från olika sajter. Men de listor jag hittade gäller ställen där jag aldrig haft konto. Jag gissar att någon mer än jag använder samma lösenord det är bara halvoriginellt.

Men jag tror att bedragarna måste ha fått det från någon sådan här läcka av användardata, från någon sida jag troligen inte varit inne på de senaste 10 åren.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Har också fått det där. Har en kamera, men laptopen är nerfälld, så den funkar ju inte. Men OM den var uppfälld skulle de se mig iklädd morgonrock, porrsurfande på Bygga Hus, dreglande över folks nybockade plåtar, snyggt gerade lister, fint svarvade pallben och sådant. Det bjuder jag på :)
Det är väl det de menar med "kinky"...
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kommer iblaand 500 sådana i veckan. Häromdagen kändes det faktiskt lite olustigt, i rubriken hade de lagt in ett lösenord som de påstod sig ha hackat, som faktiskt var korrekt. Men jag har inte använt det på¨10 år. Då använde jag det på rätt många ställen,. även för mitt mailkonto.

Jag googlade nu på mitt lösenord, och ser att det ligger ute i listor med påstått knäckta användardatabaser från olika sajter. Men de listor jag hittade gäller ställen där jag aldrig haft konto. Jag gissar att någon mer än jag använder samma lösenord det är bara halvoriginellt.

Men jag tror att bedragarna måste ha fått det från någon sådan här läcka av användardata, från någon sida jag troligen inte varit inne på de senaste 10 åren.
Har också fått det, det är ju en del sajter som hackats och då kan det bli så. Jag brukar aldrig ha samma lösenord på halvobskyra sajter som på seriösa sajter, då blir det ju inget problem i praktiken.
 
Fast nu har de väl hackat en del "seriösa" sajter också, som facebook?
 
H hempularen skrev:
Fast nu har de väl hackat en del "seriösa" sajter också, som facebook?
Knappas lösenorden va? Det var väl snarare en del användarinformation som kom ut.
 
H hempularen skrev:
Men jag tror att bedragarna måste ha fått det från någon sådan här läcka av användardata, från någon sida jag troligen inte varit inne på de senaste 10 åren.
Korrekt. Har kompisar som är paranoida säkerhetsnördar med stenkoll på varenda konto de haft, de kunde med hjälp av kombinationen av e-post och lösenord räkna ut exakt vilka siters medlemsdata de fått tag på.

Det man ska tänka på om man inte orkar ha unika lösenord på varje ställe är att iallafall ha olika på de ställen där man faktiskt kan bli av med pengar om någon kommer in, sedan kan man ha ett "öppet" för oviktiga saker.
 
Det är ju inte helt ovanligt att hackare kommer över de krypterade lösenorden. Har man något enkelt som finns i en ordlista så knäcker dom det ganska enkelt .
 
Mikael_L
Jag har ett helt unikt lösen för eposten, som är mycket svårknäckt och som jag använder endast där.

Detta för att ens epostkonto är den stora inkörsporten till allt annat.
Där har man ofta en massa mail med utskickade lösenord till allsköns siter, samt att buset kan begära lösenordsåterställning och då fiska upp det nya i eposten ifall de fått tillgång dit.

Sen har jag en typ 5 nivåer på resterande lösen, dvs jag återanvänder samma lösen på många siter, och har alltså ett lösen till de mest seriösa och viktigaste siterna, och sen i fallande ordning ned till ett riktigt slasklösen som jag använder överallt där jag inte bryr mig det minsta.
Sen har jag naturligtvis en slask-email, eller faktiskt två, en halvseriös och en riktig slask.

Och slutligen har jag ytterligare några unika lösen/pinkoder, dvs bankID, kontokortet osv.


Ja det är inte någon lätt värld vi lever i idag ... ;)
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag köpte en gång för länge sedan begagnade böcker på Tradera. Dom var ju fantastiskt billiga, det blev bara några tior med frakt och allt, varav frakten var mer än hälften.

Lite dyrare blev det, för jag fick lösa ut försändelsen. Säljarens affärside var att ta betalt för frakten, och sen skriva ut egna frimärken på sin färgskrivare.

När jag kontaktade säljaren skickade han mellanskillnaden, och påstod att knepet fungerade rätt ofta.
 
  • Wow
Anna_H
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ett helt unikt lösen för eposten, som är mycket svårknäckt och som jag använder endast där.

Detta för att ens epostkonto är den stora inkörsporten till allt annat.
Där har man ofta en massa mail med utskickade lösenord till allsköns siter, samt att buset kan begära lösenordsåterställning och då fiska upp det nya i eposten ifall de fått tillgång dit.

Sen har jag en typ 5 nivåer på resterande lösen, dvs jag återanvänder samma lösen på många siter, och har alltså ett lösen till de mest seriösa och viktigaste siterna, och sen i fallande ordning ned till ett riktigt slasklösen som jag använder överallt där jag inte bryr mig det minsta.
Sen har jag naturligtvis en slask-email, eller faktiskt två, en halvseriös och en riktig slask.

Och slutligen har jag ytterligare några unika lösen/pinkoder, dvs bankID, kontokortet osv.


Ja det är inte någon lätt värld vi lever i idag ... ;)
Och hur i hela friden kommer du ihåg alla lösenord och vilka som går var??? :oops:
 
Mikael_L
Tja, ibland har jag glömt och får testa 2-3 stycken av mina universal innan jag ramlar in ... :)


Men det är just därför jag har mina 5 lösen som används på sina 20, 30 50 platser ... (alltså ingen aning om hur många siter)
Jag skulle absolut inte klarat av att ha ett unikt lösen för varje site.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.