Transtemper säljer kw150,där går det att mått beställa så den passar lite var stans,sotlucka eller rökrör...:)
 
Lars K skrev:
. Hocke - det är inte så att det bara brinner vid hålet (ner mot keramiken) - snarare brinner det i hela vedtraven om man öppnar luckan. (när pannan är ungefär halv) Jag har fattat att det bara är de nedersta vedträna som ska brinna och när de har brunnit ut "ramlar" nästa ner och brinner vidare... Är detta en felaktig uppfattning?
Jag när halva ilägget har brunnit är det nog naturligt att det brinner i veden som är kvar.Särskilgt när du öppnar luckan
Du kan testa om pannan tar tjyvluft med en tändare ellr cig.
När du eldar för cigg eller eld runt luckan där lågan eller röken åker in tar den tjyv
 
Det är väl tjockare tätningssnöre som gäller för Baxis plåtlucker, de panntillverkare som är kvalitesmedvetna använder gjutna lucker utan snöre
 
Skumpen skrev:
Det är väl tjockare tätningssnöre som gäller för Baxis plåtlucker, de panntillverkare som är kvalitesmedvetna använder gjutna lucker utan snöre
Ja tydligen så satsar dom mer på kvantitet än kvalitet...:)
 
Att för bra drag skulle ge för låg effekt låter inte troligt i en Inova. Med extremt bra drag kan det bli för hög rökgastemp. Men börja med att kolla spjällen som AP säger.

Hur ser lågan ut i synglaset?
Verkar det göra nån skillnad när du vrider på spjällen?
Snurrar fläkten fritt?
Sitter det en trasa i fläkten?
Sitter det turbulatorer i?
Sitter det tätningslister i luckorna? Övre lucka ska även täta förbigångspassagen.
Är det nåt drag i pannan när du tänder? Brinner det neråt i eldstaden vid tändning?
 
Hejsan jag har okså en SI 50 med 5 kbm tank som jag tycker har tappat motför den var ny ( den har gått sedan 1nov och eldats 1gång i veckan). Dessutom som du säger att det har lust att brinna uppåt då man öppnar luckan och vednivån är ovanför nederkant på luckan (förrut så upplevde jag bara att det vällde ut vit rök som antändes efter en stund då luckan öppnats). Jag har kollat spjäll och lucktäthett (är tyvärr inte riktigt nöjd med passform på vedluckan, inte helt premium trots justering), jag är dock misstänkt på att tätningslisten inte tätar vid förbigångspassagen. Måste skaffa en ny men det har inte blivit av än.
 
Redigerat:
_ap_
det är oxå ett "vanligt" problem, att det smiter rökgaser via evakueringskanalen.
Om så är fallet brukar rökgaserna vara ganska höga och det brukar vara vitt högst uppe på turbulatorerna.
Då läcker det rätt mycke.
När allt stämmer ska dom vara vit till hälften och sedan bli mörkare.
Om det har läckt brukar packningen bli hård och då tätar den dåligt, ett byte är att rekomendera.
 
1,5 timme innan pannan värms till 80 grader? Kolla om pannan inte kylls med för kalt returvatten vid uppstart. Ladomaten skall styra så att pannvatten cirkulerar utan att levereras till akumulatorn tills vattentemp paserat ca 80grader. Pannvattens temp har ingen samband med hur kallt är det i tankarna. Retur till pannan skall inte vara under 60 grader. Är den lägre så kylls pannan och eldstaden och det är svårt att få riktig fart ... bara en gissning.
Jag känner inte Baxi men den långa tiden kanske har att göra med mycket keramik och mycket pannvatten som behöver värmas vid start?
Vår atmos40 går upp över 80grader inom max 30min.
alla andra svar fokuserat på eldningen men jag skulle också kolla vattentemperatuten på returen till pannan
gaia
 
Jo det är en bra ide att kolla så att laddomaten står stängd tills pannan är uppe i temp. Det syns genom att alla termometrar stiger tills den öppnar då faller termometern från tanken till ned till tankens bottentemp och in till pannan lägger sig på kanske knappa 70 grader. Om vattnet från och till panna ligger på samma temp så lämnar inte pannan mycket effekt.

Det där med lång uppvärmningstid pga keramik tror du väl inte på själv :)

Sen säger Lars K "Från 80 till 81 grader i tanktoppen (1400 liter) på 30 min" men så kan man inte mäta, det är ju bara ett tecken på att laddomaten fyller tanken med 80 gradigt vatten. Men om pannan ger rätt effekt och det sitter en 82-graders termostat i laddomaten så skulle vattnet vara varmare än så. Om nu termometern visar någorlunda rätt.
 
JK2 skrev:
Hejsan jag har okså en SI 50 med 5 kbm tank som jag tycker har tappat motför den var ny ( den har gått sedan 1nov och eldats 1gång i veckan). Dessutom som du säger att det har lust att brinna uppåt då man öppnar luckan och vednivån är ovanför nederkant på luckan (förrut så upplevde jag bara att det vällde ut vit rök som antändes efter en stund då luckan öppnats). Jag har kollat spjäll och lucktäthett (är tyvärr inte riktigt nöjd med passform på vedluckan, inte helt premium trots justering), jag är dock misstänkt på att tätningslisten inte tätar vid förbigångspassagen. Måste skaffa en ny men det har inte blivit av än.
På så kort tid borde inte något ha ändrat sig. Efter lång tid kan primärluftsinsläppen vara igensatta och fläkten likaså.

Har du samma ved? Eller är det läge att justera spjällen lite?
 
Veden borde gå utesluta, den är kanske lite torrare. Fyllde upp pannrummet med 6kbm ved och det är det jag eldat i vinter. Möjligen att den är lite torrare ny då den legat i värme hela vintern. Har justerat spjäll och fläkten är rengord. Ska ta och städa ur pannan nu då säsongen är över och kolla lite nogrannare på luftinsläppen.
Packningen till evakueringskanalen är väldigt hård så ska byta den oxå.
 
Matss skrev:
Det där med lång uppvärmningstid pga keramik tror du väl inte på själv :)
:) tror mer på för kall retur till pannan eller ..... för stora förväntningar :).
Som alla nybörjare fokuserar han nog på fel saker och tittar på fel termometer så jag blev litet lurat där.:). Förstår egentligen inte vad LarsK är missnöjd med och vilken vattenvolym är det frågan om: 5kbm eller 1600l.

LarsK
Vad är då pannvattens temp efter 1 timmes eldning ? ( termometer som visar temp på vatten som är i eller går ur din panna)
Hur stor är din akumulator(er) och hur lång tid tar det att få 80-90 grader i BOTTEN på denna akumulator(er). En vattenakumulator laddas uppifrån och ner och är laddat när botten är varm.

Räkna med att man ska tillverka mer än 300kW för att värma upp 5kbm vatten. Grovt räknat 1 kubik 90-gradig vatter rymmer ca 60kW ( om man startar med 40 gradig) .
Pannan på 50kW får då jobba för fullt minst 5 timmar + starttid för att värma 5 kbm vatten från 40 till 90 grader.
Måste du elda kontinuerligt mycket mer än 7 timmar för att ladda din system så får du börja oroa dej och leta efter felet men inte tidigare , tycker jag :).
gaia
 
Tack för alla svar!

AP, Matss:
Spjällen sitter rätt,
Det är tätningslister (lite hårda dock, men pannan är sprillans...) svårt att se om de sluter tätt.
Fläkten snurrar fritt, ingen trasa.
Turbulatorerna är i och är inte vita, snarare gråbruna.
När jag tänder är det ganska dåligt drag (allt är relativt) - jag har betydligt bättre drag i kaminen på ovanvåningen när jag tänder. Stänger jag luckan så brinner det nedåt, är luckan öppen brinner det mest uppåt.
Jag har jättesvårt att avgöra om lågan är OK i färg och längd, har inget att jämföra med, men efter 45 min tycker jag den är gul lite lätt blå och inte ända ner mot keramiken.

gaia:
Returen från tankarna till pannan är alltid under 60 grader. (oftast runt 40) De båda andra termometrarna går relativt snabbt upp till ca 78-80 resp 90 grader. Vilken är det du menar med "returen till pannan"? Idag tog det väl ca 50 min innan pannan var uppe i 80 grader.

Matss:
Har inte suttit och kollat termometrarna hela tiden, men tycker att de är ganska stabila. Jag får kolla vid nästa eldning om returen-från-pannan-termometern går upp så som du säger - det har jag inte tänkt på hittills. Jag har för mig att den står runt 40 grader (ungefär tankens bottentemp). In-till-pannan-termometern ligger ganska stadigt runt 78-80 grader och ut från pannan ca 90 grader.

gaia:
Ja, visst har man stora förväntningar - har aldrig eldat förut, men har blivit en riktig kaminman á la Percy tårar efter att ha följt er här på forumet det senaste halvåret så när man äntligen får sin anläggning på plats efter mycket tankemöda och många lästa trådar så har man höga förväntningar. Dock har jag inget att jämföra med - mer än med era inlägg såsom "Min laddomat hinner knappt skyffla bort varmvattnet från pannan när den går för fullt" - klart det ger höga förväntningar...
Jag har idag eldat i ca 7 timmar (2 ilägg med 40 cm lång ved av torr gran). Jag har 3 tankar 2x 1800 + 1400 = 5 kbm. De stod i genomsnitt runt 60 i toppen och 40-50 i botten (seriekopplade för tillfället) när jag började. När jag slutade låg alla tankar på 80 grader utom den sista som hade 60 i botten. Inget uttag av värme till huset. Har en känsla av att något inte stämmer - men det kanske ska vara såhär? Rökgastempen ligger och varierar runt 150 grader - har väl varit uppe i 160 grader. Kan hända att den drar in lite tjyvluft runt rökgastermometern där jag inte hunnit täta ordentligt.

JK2:
Menar du att du eldat 1 gång/v under hela vintern med SI 50 och 5 kbm? Hur stort är huset, var i landet bor du?

Lars
 
För kort ved?

Jocke
 
jag bor i skellefteå, västerbotten. Har bara värmt mitt 110m2 stora garage i vinter, fick dock eleda lite oftare då det var -20 minus och traktorn åkte in&ut dagligen (10ton en L60f). Huset ska kopplas in nu i sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.