27 675 läst · 102 svar
28k läst
102 svar
Baxi brinner segt
Hej Lars K! Kul att höra av dig.
Vilken RGT har du nu?
Har du testat med dragbegränsare?
Ändrat vedtyp? 50cm?
Vilken RGT har du nu?
Har du testat med dragbegränsare?
Ändrat vedtyp? 50cm?
Jag har ca 180 vid nysotad panna. Jag tycker att det är svårt att veta korrekt inställning på primär/sekundärluften (utifrån att titta på lågan) hur har ni andra inställt?
Nu kör jag mest med 50 cm björkved men inte testat dragbegränsare.
Nu kör jag mest med 50 cm björkved men inte testat dragbegränsare.
Har du testat med att plocka ur någon turbulator?
Jag spekulerar i hur resultatet blir om du plockar ur 1 eller 2st turbulatorer och också drar ner primär- och sekundärluftspjällen något. Vad tror du?
Jag spekulerar i hur resultatet blir om du plockar ur 1 eller 2st turbulatorer och också drar ner primär- och sekundärluftspjällen något. Vad tror du?
Vad har du sekundären på då?
Jag har bara proveldat ett par gånger med dålig ved i vår SI50 och kan inte uttala mig om hur spjällen bör stå.
Min teori var att spjällen skulle minskas som kompensation om du tar bort någon turbulator för att få bättre flöde.
Jag har bara proveldat ett par gånger med dålig ved i vår SI50 och kan inte uttala mig om hur spjällen bör stå.
Min teori var att spjällen skulle minskas som kompensation om du tar bort någon turbulator för att få bättre flöde.
Sekundären är mellan 25 och 50%. En turbulator urtagen. Pannan sotad av sotarn för en vecka sedan. Rgt 180 grader.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer om du ökar primären ?
Har satt en värmemängsmätare på min SI50. Har tidigare upplevt att den har svårt att ladda på.
Bifogad fil er man att den ligger runt ca 30kW
Det tar tex 12timmars eldning med granved att ladda upp tankarna(5,2m3). Sedan laddas de ur på ca 30timmar.
Den laddar på med 86graders vatten temp.
Har inte kollar spjällen om de är felmonterade.
Kan inte påstå att lågans utseende ändras på sekundärluften ngt nämnvärt när jag vrider på den. Har bytt packning i den övre luckan. Tubulatorerna är grå längs ner, svarta/blåsvarta högst upp.
Rökgaserna ligger på ca 160-180grader vid nysotad panna.
Något tips?
Bifogad fil er man att den ligger runt ca 30kW

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar tex 12timmars eldning med granved att ladda upp tankarna(5,2m3). Sedan laddas de ur på ca 30timmar.
Den laddar på med 86graders vatten temp.
Har inte kollar spjällen om de är felmonterade.
Kan inte påstå att lågans utseende ändras på sekundärluften ngt nämnvärt när jag vrider på den. Har bytt packning i den övre luckan. Tubulatorerna är grå längs ner, svarta/blåsvarta högst upp.
Rökgaserna ligger på ca 160-180grader vid nysotad panna.
Något tips?
Jag har inte eldat speciellt mycket med SI50, men för att få hög effekt så kan jag konstatera att:
- Torrt bränsle krävs. Inte över 20% vattenhalt.
- Att spjällen står exakt rätt i förhållande till bränslesort och kvalitet samt eldningsfas (uppstart / eldning / påfyllning), för att få optimal förbränning och verkningsgrad. Detta är inte lätt utan någon form av restsyreindikering.
Här är det såklart bäst att ha automatisk reglering av spjällen, och om inte det så åtminstonde en lambdasond med display.
- Modell 50 är troligtvis mer känslig för dåligt skorstensdrag än modell 30.
Jag kunde inte köra med full uppsättning turbulatorer innan jag skaffade skorstensfläkt. Nu är det betydligt mer lätteldat och bättre fart.
På min pannas fläkt sitter en kondensator som ska vara på 6,3 μF.
Denna åldras och efter 7 år höll den bara 4 μF.
Efter byte till ny kondensator varvade fläkten mer och pannan brinner betydligt bättre.
Eftersom moderna kondensatorer är förbrukningsvara så är det ett tips att byta kondensatorn minst vart tionde år.
- Torrt bränsle krävs. Inte över 20% vattenhalt.
- Att spjällen står exakt rätt i förhållande till bränslesort och kvalitet samt eldningsfas (uppstart / eldning / påfyllning), för att få optimal förbränning och verkningsgrad. Detta är inte lätt utan någon form av restsyreindikering.
Här är det såklart bäst att ha automatisk reglering av spjällen, och om inte det så åtminstonde en lambdasond med display.
- Modell 50 är troligtvis mer känslig för dåligt skorstensdrag än modell 30.
Jag kunde inte köra med full uppsättning turbulatorer innan jag skaffade skorstensfläkt. Nu är det betydligt mer lätteldat och bättre fart.
På min pannas fläkt sitter en kondensator som ska vara på 6,3 μF.
Denna åldras och efter 7 år höll den bara 4 μF.
Efter byte till ny kondensator varvade fläkten mer och pannan brinner betydligt bättre.
Eftersom moderna kondensatorer är förbrukningsvara så är det ett tips att byta kondensatorn minst vart tionde år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden