27 325 läst · 102 svar
27k läst
102 svar
Baxi brinner segt
Perfekt! Ska leta efter ett rör som passar.
Hocke - Jag kör pumpen på 3:an (enligt Matss rekomendation). Jag har nog mer än 80 ut, runt 85-90, men känslan är att in till pannan är högre än 66 - får kolla detta vid nästa eldning. Jag tycker mig se ett konstigt motsatsförhållande här - i startfasen släpper laddomaten in för mycket kallvatten från tanken eftersom pannan tar lång tid att värma upp och sedan under laddningsfasen släpper laddomaten in för lite kallvatten - men detta är bara teorier.
När jag börjar elda är alltid panntemperaturen 20 grader eller lägre, men ni andra kanske eldar oftare varför det går fortare att få upp pannan i temperatur. Efter senaste eldningen var panntemperaturen 60 grader 1-2 dagar efter avslutad eldning och kör man då varje-varannan dag så går det ju snabbt att komma upp i laddtemperatur.
Det är olika pipor till panna och kamin. Pannpipan är nyligen glidgjuten helt utan påpekanden från sotaren...
Hocke - Jag kör pumpen på 3:an (enligt Matss rekomendation). Jag har nog mer än 80 ut, runt 85-90, men känslan är att in till pannan är högre än 66 - får kolla detta vid nästa eldning. Jag tycker mig se ett konstigt motsatsförhållande här - i startfasen släpper laddomaten in för mycket kallvatten från tanken eftersom pannan tar lång tid att värma upp och sedan under laddningsfasen släpper laddomaten in för lite kallvatten - men detta är bara teorier.
När jag börjar elda är alltid panntemperaturen 20 grader eller lägre, men ni andra kanske eldar oftare varför det går fortare att få upp pannan i temperatur. Efter senaste eldningen var panntemperaturen 60 grader 1-2 dagar efter avslutad eldning och kör man då varje-varannan dag så går det ju snabbt att komma upp i laddtemperatur.
Det är olika pipor till panna och kamin. Pannpipan är nyligen glidgjuten helt utan påpekanden från sotaren...
1. Termometrarna på laddomaten är inget att litapå.
2. Har du 60°C i pannan 1-2 dagar efter eldning så är nog inte din backventil i laddomaten tät detta kan även bidraga till seg uppstart iom att kallt vatten då läcker in när "ladd slingan" skall vara sluten.
3. Spelar ingen roll vilken ved du har håller den bara rätt fukthalt så skall pannan ändå lämna rätt kW, Enda skillnaden är att volymen som du får lasta in är olika beroende på ved slag.
Mitt tips är ta lös alla termometrar på laddomaten och stoppa ner dom känslen kroppen i kokande vatten då skall alla visa samma (dom är bara att dra ut) visar dom inte helt rätt spelar ingen roll bara dom visar samma.
Visar dom inte samma så går det att justera dom med en torx på känsel kroppen.
Stäng unionventilerna på laddomaten öppna sedan pluggarna på denna och rengör.
Innanför pluggen i botten så har du backventilen kolla så att den löper lätt.
Innanför pluggen på sidan sitter termostat patronen kolla så att den sitter riktigt i läge och att ingen smuts finns där.
Ett annat vanligt problem är luft eller det vanligaste problemet med nya anläggningar är luft.
"skvalar" det om laddomaten så har du luft i "ladd slingan" verkar pumpen inte pumpa alls så kan du lossa på den kromade "skruven" på cirkpumpen du brukar det pysa ut lite luft och när det kommer vatten kan du stänga igen.
Hoppas att detta hjälper dig.
2. Har du 60°C i pannan 1-2 dagar efter eldning så är nog inte din backventil i laddomaten tät detta kan även bidraga till seg uppstart iom att kallt vatten då läcker in när "ladd slingan" skall vara sluten.
3. Spelar ingen roll vilken ved du har håller den bara rätt fukthalt så skall pannan ändå lämna rätt kW, Enda skillnaden är att volymen som du får lasta in är olika beroende på ved slag.
Mitt tips är ta lös alla termometrar på laddomaten och stoppa ner dom känslen kroppen i kokande vatten då skall alla visa samma (dom är bara att dra ut) visar dom inte helt rätt spelar ingen roll bara dom visar samma.
Visar dom inte samma så går det att justera dom med en torx på känsel kroppen.
Stäng unionventilerna på laddomaten öppna sedan pluggarna på denna och rengör.
Innanför pluggen i botten så har du backventilen kolla så att den löper lätt.
Innanför pluggen på sidan sitter termostat patronen kolla så att den sitter riktigt i läge och att ingen smuts finns där.
Ett annat vanligt problem är luft eller det vanligaste problemet med nya anläggningar är luft.
"skvalar" det om laddomaten så har du luft i "ladd slingan" verkar pumpen inte pumpa alls så kan du lossa på den kromade "skruven" på cirkpumpen du brukar det pysa ut lite luft och när det kommer vatten kan du stänga igen.
Hoppas att detta hjälper dig.
Tack Kricken_
Jag ska kolla dessa grejer när jag kommer hem efter midsommar. Hur lång tid tar det innan man blir av med luften i systemet? Jag har bara eldat ca 10 gånger och det kanske är för lite för att få ur all luft ur 5 kbm, kanske att det är det som spökar - bara elda mer och mer. Får man ur mer luft om man byter till den lägre termostaten? Någon pratade om att köra på den vid intrimning för att sedan byta till den högre vid "drift"
Tycker nog det skvalar lite vid laddpumpen när den går så det är nog luft kvar.
Jag ska kolla dessa grejer när jag kommer hem efter midsommar. Hur lång tid tar det innan man blir av med luften i systemet? Jag har bara eldat ca 10 gånger och det kanske är för lite för att få ur all luft ur 5 kbm, kanske att det är det som spökar - bara elda mer och mer. Får man ur mer luft om man byter till den lägre termostaten? Någon pratade om att köra på den vid intrimning för att sedan byta till den högre vid "drift"
Tycker nog det skvalar lite vid laddpumpen när den går så det är nog luft kvar.
Jag kan ju säga att det tog nog fler än 10 eldningar innan jag fick ur all luft.
Har du automatluftare?
Har du automatluftare?
Hej
För att ge perspektiv på LarsK:s fråga om lång tid.
Det finns säkert många med Baxi SI50 på forumet.
Man kanske går och tror att allt är OK, men är det så?
Vi skulle kunna göra en jämförelse av några tider, så kan alla se var på skalan men ligger.
Lite fel tid på året som någon nämnt, men ändå. Kanske kan vi hålla frågan levande tills kylan kommer om intresse finns.
Tex tid från eldning till när pannan börjar ladda till tank borde kunna vara ganska lika. Olika eldningsförfarande vid uppstart inkluderas och kanske har betydelse, men det kan också vara intressant.
Har själv inte någon aktuell tid nu, sommareldar 1 gång/v med 2,5m3 tank med vvb på 120l, men som riktmärke kan jag börja duscha ca 45 min efter eldning, men ej för länge. Panntemp vid start 20-30°.
Börjar med några nävar (5l?) stickor mm från vedbodgolvet + del av riven tidning, tänder sista remsan. Lägger direkt på fullt, några mindre bitar först. Blandved med mycket rötgran, skapligt torr men ej uppmätt.
Ni som har loggning, ser ni när eldning startar, tex rökgastemp, pannfläkt till edyl och när tanken börjar laddas, finns väl exakta tider? Att mäta denna tid är väl en god statuskoll på tändningsförfarande, laddomat, panna mm(om veden är lika).
För att ge perspektiv på LarsK:s fråga om lång tid.
Det finns säkert många med Baxi SI50 på forumet.
Man kanske går och tror att allt är OK, men är det så?
Vi skulle kunna göra en jämförelse av några tider, så kan alla se var på skalan men ligger.
Lite fel tid på året som någon nämnt, men ändå. Kanske kan vi hålla frågan levande tills kylan kommer om intresse finns.
Tex tid från eldning till när pannan börjar ladda till tank borde kunna vara ganska lika. Olika eldningsförfarande vid uppstart inkluderas och kanske har betydelse, men det kan också vara intressant.
Har själv inte någon aktuell tid nu, sommareldar 1 gång/v med 2,5m3 tank med vvb på 120l, men som riktmärke kan jag börja duscha ca 45 min efter eldning, men ej för länge. Panntemp vid start 20-30°.
Börjar med några nävar (5l?) stickor mm från vedbodgolvet + del av riven tidning, tänder sista remsan. Lägger direkt på fullt, några mindre bitar först. Blandved med mycket rötgran, skapligt torr men ej uppmätt.
Ni som har loggning, ser ni när eldning startar, tex rökgastemp, pannfläkt till edyl och när tanken börjar laddas, finns väl exakta tider? Att mäta denna tid är väl en god statuskoll på tändningsförfarande, laddomat, panna mm(om veden är lika).
Jag med min gjutjärnskanon kan börja duscha efter typ 30 min om tanken innan var helt kall men så har jag slingor också. Detta från tändning.
Beror nog mycket på tanken också har man stor tank blir ju skiktet längst upp mycket större än för mig som har 750 liter. Slingorna/VVB kan ju aldri ligga 100% mot toppen i tanken.
Beror nog mycket på tanken också har man stor tank blir ju skiktet längst upp mycket större än för mig som har 750 liter. Slingorna/VVB kan ju aldri ligga 100% mot toppen i tanken.
Hej Lars !
Hur har det gått brinner det fortfarande "segt" ,eller har den rätta "känslan" för alla inställningar hittats start brasa primär&sekundär luft vill minnas att du även hade lite kort ved ,det tar ganska lång tid att bli av medluft man behöver få upp temperaturen ordentligt några gånger.
Hur har det gått brinner det fortfarande "segt" ,eller har den rätta "känslan" för alla inställningar hittats start brasa primär&sekundär luft vill minnas att du även hade lite kort ved ,det tar ganska lång tid att bli av medluft man behöver få upp temperaturen ordentligt några gånger.
pr95!
Eldade igår, sist var det 14 dagar sedan... Nu börjar man bli van vid att det tar en stund, samt att det är så långt mellan eldningarna att man knappt kommer ihåg hur det var sist
Måste bara fråga om det där med kort ved, det får alltså inte vara för mycket luft mellan veden i magasinet? Vad är det som händer då? Nu eldar jag med gammal ved som är så kort att den går att lägga på tvären (= svårt att stapla tätt)
Någon pratade om övertändning vid för torr ved. Blir den för torr om den har lagrats under tak i många år, eller när blir veden för torr?
Nånting är strul med laddomaten - troligen smuts enl Kricken_'s rekommendation ovan - ska plocka isär och kolla. Igår var det 88 grader ut från pannan och 77-78 in till pannan, det "fattas" 11-12 grader för att den ska ner till 66...
Nu hoppas jag att Röris ska komma och laga min cirkpump som har stannat...
Eldade igår, sist var det 14 dagar sedan... Nu börjar man bli van vid att det tar en stund, samt att det är så långt mellan eldningarna att man knappt kommer ihåg hur det var sist
Måste bara fråga om det där med kort ved, det får alltså inte vara för mycket luft mellan veden i magasinet? Vad är det som händer då? Nu eldar jag med gammal ved som är så kort att den går att lägga på tvären (= svårt att stapla tätt)
Någon pratade om övertändning vid för torr ved. Blir den för torr om den har lagrats under tak i många år, eller när blir veden för torr?
Nånting är strul med laddomaten - troligen smuts enl Kricken_'s rekommendation ovan - ska plocka isär och kolla. Igår var det 88 grader ut från pannan och 77-78 in till pannan, det "fattas" 11-12 grader för att den ska ner till 66...
Nu hoppas jag att Röris ska komma och laga min cirkpump som har stannat...
Hejsan Lars K !
Om kort ved : man kan få problem med övertändning och gaspuffar/baktändning ,fungerar fint att lägga dem på tvären
har också gjort det och kommer att göra det i vinter då jag har ett förråd på 30cm klabb ca20m3 som behöver förbrukas ,
veden är ca. 10år förvarad i en stocklada torrved förstörs inte, den åter fuktas på hösten men under 15% tror jag inte man
kommer med ved som förvaras utomhus.Ved får anses som torr när den "klingar"om två klabbar slås mot varandra.
Ved som förvarat längre tid inomhus blir givetvis torrare och övertänder lättare ett sätt att avhjäpa det kan vara att ha ett högre drag om man kan påvera det eller att minska pimärluften något för att på så sätt få mera sug igenom ved -magasinet ,fungerar för mig efter alla ändringar på pannan jag gjort .
I början var det också lite av samma problem för mig med "smuts " i systemet flagor /lintrådar m.m. som spökade det lägger sig i botten så småningom.
Mvh pr95
Om kort ved : man kan få problem med övertändning och gaspuffar/baktändning ,fungerar fint att lägga dem på tvären
har också gjort det och kommer att göra det i vinter då jag har ett förråd på 30cm klabb ca20m3 som behöver förbrukas ,
veden är ca. 10år förvarad i en stocklada torrved förstörs inte, den åter fuktas på hösten men under 15% tror jag inte man
kommer med ved som förvaras utomhus.Ved får anses som torr när den "klingar"om två klabbar slås mot varandra.
Ved som förvarat längre tid inomhus blir givetvis torrare och övertänder lättare ett sätt att avhjäpa det kan vara att ha ett högre drag om man kan påvera det eller att minska pimärluften något för att på så sätt få mera sug igenom ved -magasinet ,fungerar för mig efter alla ändringar på pannan jag gjort .
I början var det också lite av samma problem för mig med "smuts " i systemet flagor /lintrådar m.m. som spökade det lägger sig i botten så småningom.
Mvh pr95
Så här har jag fått det förklarat en gång i tiden
Ett kilogram innehåller ca 5kw med ökad fuktighet minskar effekten man använder en del av träbiten för att torka
bort vatten med ökad fuktighet åtgår en allt större del trä för att torka varvid nyttoeffekten ur denna täbit sjunker
idealet ligger mellan 15-25 % då anses trä vara tillräckligt torrt för att kunna brännas i en panna.
Att fukthalten inte behöver vara lägre har att göra med att en viss fuktighet har en gynsam påverkan på
bildandet av gengas och att den antänds först vid en högre syresättning jämfört med torrare trä .
Därför får man lättare övertändning "puffar" med torrare ved.
Har försökt ilustrera med en bild (tyvärr blir bilderna oskarpa med paint)
Ett kilogram innehåller ca 5kw med ökad fuktighet minskar effekten man använder en del av träbiten för att torka
bort vatten med ökad fuktighet åtgår en allt större del trä för att torka varvid nyttoeffekten ur denna täbit sjunker
idealet ligger mellan 15-25 % då anses trä vara tillräckligt torrt för att kunna brännas i en panna.
Att fukthalten inte behöver vara lägre har att göra med att en viss fuktighet har en gynsam påverkan på
bildandet av gengas och att den antänds först vid en högre syresättning jämfört med torrare trä .
Därför får man lättare övertändning "puffar" med torrare ved.
Har försökt ilustrera med en bild (tyvärr blir bilderna oskarpa med paint)
Redigerat: