Två vedeldade med brunn där det kastas rikligt med vatten. Elaggregat i bybastun utan brunn där det är desto torrare värme (men all relevant information förmedlas där (och en hel del irrelevant information också)).
Första gången grannen var på besök tyckte han att det inte var tillräckligt varmt med 70 grader, han hade då själv bastu med enbart elaggregat och ingen sten. Så han hade skickat på några skopor vatten i snabb följd och resultatet blev en granne som kommer ut från bastun som "blixt och drag" med en lärdom om hur ett stenmagasin fungerar i en bastu med vatten.anders07 skrev:
Skillnaden mellan @AndersS och min är formatet (min tyvärr lite liten) och att jag har hela ena sidan med fönster med mysig utsikt över gammal stenmur bebodd av åker?möss, kohage med periodvis nyfikna kor och gnutta utsikt över Östersjön. Litet Tylöaggregat som går upp till drygt 80°.anders07 skrev:
Mitt hus' bästa investering. Brukas 3 ggr/veckan dessa 20 år.
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 011 inlägg
Vårt hus är förberett för bastu med avsett utrymme, men varken panel eller inredning kom på plats när huset byggdes på 70talet och används nu som förråd.
Hade en tanke på att inreda den men kom fram till att den inte skulle användas så ofta.
Jag kombinerar helst bastu med vanligt bad och funderar emellanåt på att bygga en bastuvagn som kan dras ner till badbryggan vid havet istället.
Hade en tanke på att inreda den men kom fram till att den inte skulle användas så ofta.
Jag kombinerar helst bastu med vanligt bad och funderar emellanåt på att bygga en bastuvagn som kan dras ner till badbryggan vid havet istället.
Med en fru från gränstrakterna så är en äkta finsk elbastu det vi fått in i huset. Även om det var svårt att få svenska hantverkare att förstå hur den skulle byggas på rätt sätt (de ville exempelvis ha tätt vid golvet så att värmen inte skulle läcka ut, de satte en plastventil som smälte första gången vi använde den). Vi kunde dock inte sätta en golvbrunn (då hade vi behövt lägga om golvvärmen också), men öser man på rätt sätt (vattnet skall bli ånga, det skall inte rinna igenom - då är stenarna för kalla) så räcker det med en handduk utanför dörren.
Nu vill frugan ha en vedbastu på tomten, men där har jag sagt stopp. Hon har fått en badtunna som hålls varm året om, det får räcka där.
Edit: Att använda elbastu blir ju dock lite begränsat av effekttarifferna nästa år för oss. Man får se till att göra det på helgen helt enkelt (vi skall inte ha tariff på helgen enligt det som antyds i utskicket elbolaget gjort).
Nu vill frugan ha en vedbastu på tomten, men där har jag sagt stopp. Hon har fått en badtunna som hålls varm året om, det får räcka där.
Edit: Att använda elbastu blir ju dock lite begränsat av effekttarifferna nästa år för oss. Man får se till att göra det på helgen helt enkelt (vi skall inte ha tariff på helgen enligt det som antyds i utskicket elbolaget gjort).
Dagens elpriser är ju högst humana och att köra bastu ett par-tre timmar går på kanske 10 - 20kWh (beroende på din spis och isolering) så vad det kostar i kronor beror ju på ditt elavtal, men då minst 10-20 kr för elöverföring och skatt + elpriset då.F Fideliox skrev:
Min lilla bastu drar under 10 kWH/per gång. Detta inkluderar uppvärmning till 80° och som jag sätter ner efter ca 10 min och stänger helt efter 20 min. När jag sedan lämnar utnyttjar jag eftervärmen till torkning av fintvätt.F Fideliox skrev:
Inte sååå ekonomiskt betungande.
När jag byggde lockade jag vinterbadande dotter med bastu men hon ansåg att det var för långt att kuta (näck?) 135 m från stranden. Ett par av uppväxande barnbarn verkar ändå hoppfulla. Har installerat ute-varmvattendusch för att locka till snöbollskrig i kombination med bastu - men nu fick vi ju inte någon snö i år.13th Marine skrev: