Nissens
blomknopp blomknopp skrev:
Stark Glyfosat går att köpa via E-bay från Tyskland och Rumänien!
F:Ö: skulle jag ta det på största allvar. I England så vet de bättre än Sverige. Jag skulle prata med min hemförsäkring och kommunen för att få bästa rekomendationer!
I England är den ett problem ja, men eftersom detta är ett Svenskt forum så är inte problem i England så aktuella här skulle jag tro.
I England har de ett annat klimat och andra förutsättningar för parkslide.

Sååå, vill man fördjupa sig i problemen i England så kanske det är bättre att diskutera det på ett engelskt forum?
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Finns att köpa på tex amazon.de
[bild]
Roundup AC innehåller inte glyfosat. Finns att köpa i princip överallt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en växt som det skulle vara bra om vi kunde bli av med. Så att lämna den är inte lämpligt. Det är definitivt möjligt att bli av med den. Så din inställning är inte helt bra.
Nej där har du fel. Den går inte att bli av med den till 100%. En engelsman (professor typ) som kan allt om parkslide säger att det inte går. Man kan möjligtvis om man har tur lyckas om man använder glysofat och gör det på exakt rätt sätt genom intervaller med sprutning men inte ens då är det 100%. Jag hade flera pdf:er av hans kunnande men de försvann när jag rensade datorn.
 
A Anders Holmstrom skrev:
Dicotex och pressening
Och hur lång tid tog det?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?
 
O oinvigd skrev:
Gräv absolut inte upp plantan. Då ilsknar den till och sprider sig, låt den hellre stå orörd.
Nej, plantan blir inte ilsken. Det är en växt. All rotmassa man blir av med försvagar den, men man måste ju fortsätta att angripa den efter grävningen.
 
50% ariane och 50% roundup (fråga en lantbrukare för lite starkare grejer). Spraya bladen på kvällen (vid dagg) och låt dem suga i sig cocktailen, då dör rötterna. Det är väldigt effektivt kan jag säga. Mer än två behandlingar med ett års mellanrum brukar inte behövas.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Är det så man ska använda det? Inte bara hälla in i stammen på parkslide?
Ja. Spruta eller hellre stryk det på bladen (så kommer det inte så mycket vid sidan) nu när hösten kommer och växten ska ”ta in” och lagra nödvändiga ämnen innan den skäpper bladen. Glyfosfatet åker med ned i rötterna och sprider sig till hela växten.
 
Jag har tagit halbekämpningssalt. Parkslide är nu borta.
Provat det mesta innan. Allt från dyra och sofistikerade bekämpningsmedel som kräver licens till fysiskt våld. Salt is the shitt
 
  • Gilla
Bo00 och 1 till
  • Laddar…
ErikLtz ErikLtz skrev:
Huh, parkslide - tydligaste rådet är att vara *uthållig och bekämpa regelbundet över lång tid* så roten aldrig, aldrig får näring. Plocka skott så fort de syns och destruera säkert och metodiskt. Gräv inte och flytta inte omkring jord. Täck gärna med tjockt lager grus så är det lättare att dra upp varje skott innan det hinner ge någon näring till roten. Håll uppsikt även flera meter från där skott plockats då roten skickar utskott flera meter bort. Plocka, dra, skär varje skott, planta och minsta lilla näpna blad som sticker upp. Efter flera år så... är det iallafall mindre kvar
(glyfosat, jorå, om man fick och gillar gift lär det också försvaga roten, men en engångsbehandling lär inte räcka ändå)
Parkslide börjar mata roten med energi någon gång mitt på sommaren. Det är därför glyfosat inte funkar särskilt bra tidigare på året. Man måste med andra ord inte plocka så fort de syns. De drar mer energi från roten om de tillåts växa ett litet tag. Växtdelarna lämnas lämpligen på platsen, då finns inte spridningsrisken. Destruktion är onödig.
 
  • Gilla
vidderino73
  • Laddar…
Funkar inte så värst bra. Vanligt salt är bättre
 
V vidderino73 skrev:
Jag har tagit halbekämpningssalt. Parkslide är nu borta.
Provat det mesta innan. Allt från dyra och sofistikerade bekämpningsmedel som kräver licens till fysiskt våld. Salt is the shitt
V vidderino73 skrev:
Jag har tagit halbekämpningssalt. Parkslide är nu borta.
Provat det mesta innan. Allt från dyra och sofistikerade bekämpningsmedel som kräver licens till fysiskt våld. Salt is the shitt
Har du nån länk till vilken produkt du köpt?
 
V vidderino73 skrev:
Jag har tagit halbekämpningssalt. Parkslide är nu borta.
Provat det mesta innan. Allt från dyra och sofistikerade bekämpningsmedel som kräver licens till fysiskt våld. Salt is the shitt
Vad är det för något, aldrig hört eller sett. Salt låter intressant.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Då är det vår tur att fundera på hur vi ska hantera denna växt på bästa sätt. Bifogade bilder är vårt lilla bestånd. Tidigare fanns det 1st moderplanta som tidigare ägare mejade ner dagarna före överlämning. Sen kom dessa nya upp ca 2-3m från där moderplantan stod.
Så hur ska vi gå tillväga nu?
Har besegrat parkslide som vuxit in från grannen. Den måste grävas upp, alla rötter och planter måste upp och man måste följa varje rot tills den tunnas ut.
Viktigast är att få bort moderplantan först, sen jobba sig åt alla håll den har spridit sig. Har den vuxit in i andra plantor måste även de avlägsnas.
Jag tog hand om all jord, inget fick spillas, och körde i säckar till återvinningen för special hantering.
Denna rensning gjorde jag våren 2019. 2020 kom ett skott upp som jag snabbt grävde upp och gjorde samma procedur. I år har inget kommit upp, och kommer inget 2022 så har jag hoppet om att den är besegrad.
området som rensades var ca 6x2 meter, och högsta planterna var ca 2-3 meter.
 
  • Gilla
Ådi88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.