135 082 läst · 394 svar
135k läst
394 svar
Bara lite Parkslide
Norrtull skrev:
Dicotex och pressening
Fast jag har sett foton i en tråd här hur Parkslide vuxit in och igenom en trävägg i ett bostadshus.imported_Benno skrev:Kanske kan vi stänga alla parkslidetrådar nu när vi konstaterat att det inte är några problem att bli av med växten, om viljan finns.
Ingen i Sverige har heller kunnat visa några skadade byggnader på grund av parkslide, trots att den funnits och odlats här i hundra år, vilket bör tyda på att faran är överdriven.
En granne såg ett inslag på TV4 om att parkslide minsann kan tränga in i husets grund. På tomtgränsen till mig på min tomt finns parkslide och det blev väl fart på grannarna. Deras hus står typ 50 meter bort med en modern betongplatta som parkslide inte kan rå på. Skogstomt som jag har och med noll intresse av trädgårdsarbete så blev svaret på frågan om jag skulle göra någonting åt det: Nej!
Men de fick fria händer att hålla på där nere på min tomt, en del av tomten som jag aldrig varit på trots 20 år i huset. De sprutade glysofat och har täckt allting med plast och sa att nu får vi se om några år. Jag försökte lugna ner dem och ansåg att en växt är en växt och kommer den över till er tomt så klipp med gräsklipparen bara, inga problem. Men nä, den ska bekämpas anser grannarna.
Själv tycker jag att parkslide och dess effekter är överdrivna. Det är en växt med gröna blad och klipp, klipp och klipp är min åsikt. Den kommer tillbaka men vadå? Klipp igen så slipper du se den i din gräsmatta. Låt den sprida sig, jag bryr mig inte. Dessutom om du nu verkligen vill få bort beståndet så ska du gräva 7 meter ner och 7 meter i ring utanför beståndet. Sen ska du forsla all denna jord till ÅTV utan att tappa det minsta på vägen. Minsta lilla du rör vid en planta och promenerar så kan du sprida och det blir en ny planta.
Parkslide går egentligen för en privatperson inte att få bort från sin tomt. Det gäller att hålla efter och klippa med gräsklipparen bara så slipper man se den om man nu tycker att parkslide är så hemsk.
Men de fick fria händer att hålla på där nere på min tomt, en del av tomten som jag aldrig varit på trots 20 år i huset. De sprutade glysofat och har täckt allting med plast och sa att nu får vi se om några år. Jag försökte lugna ner dem och ansåg att en växt är en växt och kommer den över till er tomt så klipp med gräsklipparen bara, inga problem. Men nä, den ska bekämpas anser grannarna.
Själv tycker jag att parkslide och dess effekter är överdrivna. Det är en växt med gröna blad och klipp, klipp och klipp är min åsikt. Den kommer tillbaka men vadå? Klipp igen så slipper du se den i din gräsmatta. Låt den sprida sig, jag bryr mig inte. Dessutom om du nu verkligen vill få bort beståndet så ska du gräva 7 meter ner och 7 meter i ring utanför beståndet. Sen ska du forsla all denna jord till ÅTV utan att tappa det minsta på vägen. Minsta lilla du rör vid en planta och promenerar så kan du sprida och det blir en ny planta.
Parkslide går egentligen för en privatperson inte att få bort från sin tomt. Det gäller att hålla efter och klippa med gräsklipparen bara så slipper man se den om man nu tycker att parkslide är så hemsk.
Jo, men man får INTE tippa jord med invasivt växtmaterial bland annat trädgårdsavfall. Det ska destrueras.A Applegreen skrev:Läs igen, ( byggmaterial, tex ett par urbilade badrum och lite innerväggar ) är 50% billigare att tippa in än parkslid.
Massor kostar inte alltid att tippa in, kommer du med fina massor som kan blandas till jord så kan du få tippa gratis, berg får man tex ofta betalt för ( berg credit ) 10-30kr/t. så länge det inte innehåller. Ren betong får man ibland också tippa in gratis då det går direkt till ÅV material.
Min erfarenhet är att det är mer effektivt att bespruta bladen (med fördel på kvällen när daggen kommer) så att plantan suger i sig det och transporterar ner det till rötterna. Då är det inte farligt heller på det sätt det är om man liksom bara sprayar det rakt ut. Växten suger i sig medlet och växtens rötter dör.T Tiwatz skrev:Jag har ett lite större bestånd att bekämpa, ca 40m2 med 3m höga plantor
[bild]
Har kört över beståndet med röjsåg i helgen och sprutat glyfosat i stammarna, men endast på en liten del eftersom att jag lyckades ha sönder min sprutflaska. Planen är att kombinera glyfosatbekämpning och gräsklippare.
Jag fick hem en 5 liters dunk med Round Up Flex 420 idag så tullen verkar inte bry sig nämnvärt, dock var paketet rätt anonymt.
Glyfosat får du köpa om du har licens. Det har ex maskinstationer som gör jobb åt jordbruken. Kolla med dem. Tipset har jag fått från ansvarig på Länsstyrelsen.
Det är en växt som det skulle vara bra om vi kunde bli av med. Så att lämna den är inte lämpligt. Det är definitivt möjligt att bli av med den. Så din inställning är inte helt bra.Bo00 skrev:En granne såg ett inslag på TV4 om att parkslide minsann kan tränga in i husets grund. På tomtgränsen till mig på min tomt finns parkslide och det blev väl fart på grannarna. Deras hus står typ 50 meter bort med en modern betongplatta som parkslide inte kan rå på. Skogstomt som jag har och med noll intresse av trädgårdsarbete så blev svaret på frågan om jag skulle göra någonting åt det: Nej!
Huh, parkslide - tydligaste rådet är att vara *uthållig och bekämpa regelbundet över lång tid* så roten aldrig, aldrig får näring. Plocka skott så fort de syns och destruera säkert och metodiskt. Gräv inte och flytta inte omkring jord. Täck gärna med tjockt lager grus så är det lättare att dra upp varje skott innan det hinner ge någon näring till roten. Håll uppsikt även flera meter från där skott plockats då roten skickar utskott flera meter bort. Plocka, dra, skär varje skott, planta och minsta lilla näpna blad som sticker upp. Efter flera år så... är det iallafall mindre kvar
(glyfosat, jorå, om man fick och gillar gift lär det också försvaga roten, men en engångsbehandling lär inte räcka ändå)
(glyfosat, jorå, om man fick och gillar gift lär det också försvaga roten, men en engångsbehandling lär inte räcka ändå)