S STB skrev:
Det ger generellt sämre effekt att göra så än att vänta till hösten och spraya på bladen. Det är näringstransporten som tar med giftet till hela rotsystemet. Ingen näring = ingen transport.

På videon ser det ut som att du riskerar borra igenom roten och komma ut i jorden under. Då sprids bara en massa gift i naturen i onödan. Det normala är att man vid behov tar en pinne och trycker igenom den nedersta noden i stammen.

Du hittar mer detaljer i mitt dokument. [länk]
Otroligt värdefullt dokument STB, kan inte tacka nog för att du tagit dig tiden att sammanställa all information!
 
  • Älska
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Det ger generellt sämre effekt att göra så än att vänta till hösten och spraya på bladen. Det är näringstransporten som tar med giftet till hela rotsystemet. Ingen näring = ingen transport.

På videon ser det ut som att du riskerar borra igenom roten och komma ut i jorden under. Då sprids bara en massa gift i naturen i onödan. Det normala är att man vid behov tar en pinne och trycker igenom den nedersta noden i stammen.

Du hittar mer detaljer i mitt dokument. [länk]
Detta är bara ett experiment. Jag har provat att injicera men helt utan effekt. Det som jag vet fungerar är att bepruta bladen på undersidan strax innan frosten sätter in. Effekten är klockren. Sliden dör helt. Skall spruta resten av beståndet i höst igen strax innan frosten sätter in. Räknar då att ta kål på allt utan att behöva göra mera. Se bild 1 och 2.
 
S
Visst är det fantastiskt kul att experimentera och utöka sitt vetande! Dokumentera gärna noga alla relevanta detaljer så att du kan skriva om det här. Även för din egen del är det viktigt att dokumentera. Av egen erfarenhet vet jag hur svårt det är att komma ihåg datum, doser, antal stammar/m2, väder mm. Bilder säger också mycket.

Vill du inte testa saker som andra redan gjort så läs gärna mitt dokument och följ länkarna till ytterligare information. Just hur glyfosat skall användas är tämligen väl utforskat, men det finns givetvis mer att undersöka. Jag var inte medveten om att det är en skillnad att bespruta undersidan eller översidan av bladen. Var kan man läsa om det?
 
harry73
S STB skrev:
Visst är det fantastiskt kul att experimentera och utöka sitt vetande!
Jag tycker det är olämpligt när alla sitter och experimentera hejvilt med bekämpningsmedel utan att veta vad konsekvenserna är för omgivningen.
 
  • Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Detta är bara ett experiment. Jag har provat att injicera men helt utan effekt. Det som jag vet fungerar är att bepruta bladen på undersidan strax innan frosten sätter in. Effekten är klockren. Sliden dör helt. Skall spruta resten av beståndet i höst igen strax innan frosten sätter in. Räknar då att ta kål på allt utan att behöva göra mera. Se bild 1 och 2.
Tror du kan sluta leta efter ”bättre glyfosfat” metoder för på parkslide har det forskats en hel del på.

Tillverkarna rekommenderar behandling av bladen på hösten för bäst effekt.
Staminjektioner eller kapningen plus ev skruvmejselrotande på hösten är effektivt men sämre. Detta skyddar dock kringliggande växter och kan göras under sämre väderlek.
Mängden är tydligen viktigt vid staminjektion så läs på om doseringen.

I England finns rekommendationer som säger att bestånd kan behandlas på bladen under försommaren för att minska tillväxten och växten blir lättare att behandla på hösten då den är glesare och lägre.

Detta har jag själv provat med framgång på ett större och högre bestånd.
Har även läst om folk som slår av den och låter den komma upp på nytt för att lättare komma åt att spruta på bladen på hösten. Har ej testat detta själv.
 
S STB skrev:
Visst är det fantastiskt kul att experimentera och utöka sitt vetande! Dokumentera gärna noga alla relevanta detaljer så att du kan skriva om det här. Även för din egen del är det viktigt att dokumentera. Av egen erfarenhet vet jag hur svårt det är att komma ihåg datum, doser, antal stammar/m2, väder mm. Bilder säger också mycket.

Vill du inte testa saker som andra redan gjort så läs gärna mitt dokument och följ länkarna till ytterligare information. Just hur glyfosat skall användas är tämligen väl utforskat, men det finns givetvis mer att undersöka. Jag var inte medveten om att det är en skillnad att bespruta undersidan eller översidan av bladen. Var kan man läsa om det?
Undrar om detta med att spruta undersidan ger någon skillnad. Kanske kan detta ha något att göra med att bestånden kan bli mycket täta och det är svårt att komma åt de lägre klenare stänglarna om man bara sveper med glyfosfat över beståndet.

Skulle snarare tro man utsätter sig själv för onödig exponering genom att gå runt och försöka spruta under bladen.
 
C Canutos skrev:
Bild 1
Efter en sprutning av bladen, på undersidan, med Round up när frosten började komma. Så gott som helt dött nu. Borde ju ha kommit upp vid det här laget.
Bild 2
Ett annat bestånd vi har. Här sprutade jag tills Round Upen tog slut och så långt jag nådde in i bråtet. Där jag sputade är det nästan heldött medan, i bakgrunden, frodas beståndet som aldrig förr. Syns tydligt.
Videon:
Har jag uppfunnit hjulet igen? Hugger av stammen nära marken. Därefter borrar jag igenom membranet inne i stjälken, ner till rotklumpe. Sprutar i RounUp, vilket ju borde gå rakt in i rotklumpenoch och ta kål på skiten. Får kolla hur det bär sig åt; åtgärden/metoden utförde jag för ett par dagar sedan. Tror mycket mer på att göra det när frosten anländer, men var lite nyfiken att se redan nu om det har någon effekt på rotklumpen så att nya skott inte anländer.
Tror inte du dör knall fall men handskar, täckande kläder, skyddsglasögon och andningsmask är rekommenderat för de som jobbar med detta.
 
Har hittat nya små skott idag igen. Är nog uppe i 10st små.
 
Vad säger experterna? Mina appar säger lite olika saker.
 
  • Gröna blad på en växt som växer bland småstenar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plantväxt som bryter igenom grusbeläggning, möjlig identifikationsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av marktäckande grön vegetation med några små blå blommor och breda blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna växter med hål i bladen på en äng med några små blå blommor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt växtskott i gräsmark med små blå blommor och blandad vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växt i gräsmatta med blå blommor och lövverk med bruna fläckar, söker identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Asp tror jag. Men jag är inte helt säker.
 
D Daniel 109 skrev:
Asp tror jag. Men jag är inte helt säker.
Åtminstone på sista bilderna ser det ut som Asp.

Första bilden något osäker...
 
Får asp eller parkslide, det är lite varannan gång.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Vad säger experterna? Mina appar säger lite olika saker.
Något ser ut som slide något som asp.

Om du kollar närmare på stammen så är det nog skillnad
 
Hur ser jag på stammen, det är svårt tycker jag.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Hur ser jag på stammen, det är svårt tycker jag.
Sliden är mer lik typ bambu. De går inte att se så bra på dina bilder men där du har grus är misstänkt slide. Resten ser ut som asp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.