135 071 läst · 394 svar
135k läst
394 svar
Bara lite Parkslide
Ja, det är väl ungefär de problemen maskrosor ger också. Med den skillnaden att maskrosen alltid vinner…H helder skrev:Den sidan är inte så seriös, mest hörsägen.
Det finns kraftiga exempel på att Glyfosat klass 2 varit helt ineffektivt i många fall.
Tyvärr tycks bloggen om killen som kämpade i flera år med att utrota det, ha lagts ned så jag kan inte länka dit i brådrasket.
Morsan som fick en liten sån buske på landet tyckte inte det var så farligt- bara att riva o gräva upp alla skott som kom upp under tio års tid , sen fanns inget kvar
Hon bodde där hela sommrarna - ibland året runt - så det fanns inga skott som undgick henne.
Nja, de generella anvisningarna är till för växter som blommar och sätter frö. Jag känner inte till någon tillverkare som ger bra anvisningar för parkslide, men jag har inte gjort någon större ansträngning för att leta. Du får gärna ge länkar till sådana anvisningar.Matte001 skrev:
Jag tycker själv att jag bidragit med bra anvisningar i mitt dokument. http://bit.ly/parkslide
Oj, du har läst en annan lag än jag. Här hittar jag min info:blomknopp skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ning-2014425-om-bekampningsmedel_sfs-2014-425
Det finns tre andra tillämpliga lagar och förordningar som jag länkar till i mitt dokument.
En normal villaägare bryter förmodligen mot minst 4 olika lagar och förordningar. En lagvrängare kan säkert hitta fler. Potentiellt kanske det blir ett högt straff. Dock har du rätt i att risken för att åka fast är minimal.Matte001 skrev:
Det som jag tycker är viktigt är att man bryter mot lagen på ett ansvarsfullt sätt och noga läser på hur glyfosat skall användas för att få bra effekt utan att sprida onödigt mycket gift i naturen. Den uppmärksamma läsaren gissar nu rätt: Läs mitt dokument!
Det är inte svårt att göra rätt. Nedan har du tillverkarens instruktioner för tex Roundup PRO vantage 480g/L glyfosfat. Proffsgrejer.S STB skrev:Nja, de generella anvisningarna är till för växter som blommar och sätter frö. Jag känner inte till någon tillverkare som ger bra anvisningar för parkslide, men jag har inte gjort någon större ansträngning för att leta. Du får gärna ge länkar till sådana anvisningar.
Jag tycker själv att jag bidragit med bra anvisningar i mitt dokument. [länk]
Oj, du har läst en annan lag än jag. Här hittar jag min info:
[länk]
Det finns tre andra tillämpliga lagar och förordningar som jag länkar till i mitt dokument.
En normal villaägare bryter förmodligen mot minst 4 olika lagar och förordningar. En lagvrängare kan säkert hitta fler. Potentiellt kanske det blir ett högt straff. Dock har du rätt i att risken för att åka fast är minimal.
Det som jag tycker är viktigt är att man bryter mot lagen på ett ansvarsfullt sätt och noga läser på hur glyfosat skall användas för att få bra effekt utan att sprida onödigt mycket gift i naturen. Den uppmärksamma läsaren gissar nu rätt: Läs mitt dokument!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var en bra instruktion. Skiljer sig dock en aning från Dan Jones rekommendationer angående 'coverage', men det är ju bara detaljer.Matte001 skrev:
Edit:
Matte, när du fortsättningsvis skriver "följ tillverkarens anvisningar" så föreslår jag att du förtydligar att det inte är de generella anvisningarna som skall följas utan de som speciellt är skrivna för parkslide. Den genomsnittliga läsaren här antar nog att du syftar på instruktionen som står på etiketten på flaskan.
Redigerat:
Helt rätt att instruktionerna på produkterna till privatpersoner är helt kassa.S STB skrev:Ja, det var en bra instruktion. Skiljer sig dock en aning från Dan Jones rekommendationer angående 'coverage', men det är ju bara detaljer.
Edit:
Matte, när du fortsättningsvis skriver "följ tillverkarens anvisningar" så föreslår jag att du förtydligar att det inte är de generella anvisningarna som skall följas utan de som speciellt är skrivna för parkslide. Den genomsnittliga läsaren här antar nog att du syftar på instruktionen som står på etiketten på flaskan.
Just denna instruktion plus en 30 andra användningsområden till står på proffsflaskan. Samt säkerhetsinstruktioner och säkerhetsdatablad.
Finns också att ladda ner publik från deras hemsida.
Rätta mig om jag har fel, men riktiga proffsförpackningar är dunkar på 20 liter med 360-koncentrat och har en minimal klisterlapp utan instruktioner eller mycket kortfattade instruktioner.
I vilket fall tycker jag det är viktigt att påpeka att de generella instruktionerna inte gäller för parkslide.
I vilket fall tycker jag det är viktigt att påpeka att de generella instruktionerna inte gäller för parkslide.
Den generella instruktionen är nog bra mycket bättre än vissa egenpåhittade varianter.
Tänkte passa på att säga, vårt lilla bestånd verkar gett upp. Höstens hårda slit ser ut att betalt sig.
När tittar dessa små-jävlar upp på året? Nu har gräset och övriga blommor kommit igång och inte en tillstymmelse till Parkslide syns. Vågar inte utropa seger än direkt
När tittar dessa små-jävlar upp på året? Nu har gräset och övriga blommor kommit igång och inte en tillstymmelse till Parkslide syns. Vågar inte utropa seger än direkt
Har dessbättre inga spår efter invasibla växter men vet ett ställe i Stockholms skärgård som har ett enormt bestånd vid stranden. Funderar på om man kunde testa med något annat som kryper in i rötterna. De flesta borde ha en massa kemikalier i garaget eller kemskåpet där hemma. Typ lacknafta, fotogen, bensin. aceton, målarfärgstvätt, tvätt meden, bakpulver. Om alla som har en trädgård testar kanske vi kommer fram till något som fungerar. Tänkte att man kunde låna en droppställning från sjukhuset och sticka in en nål i växten och låta några kemikaler droppa in i växten.
Det mesta har testats. Det enda som ger vettig effekt på parkslide utan att orsaka stor skada på miljön är glyfosat. Annars är det mekaniska lösningar som gäller.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 858 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 858 inlägg
Det har ju gjorts tester för man lagt rotbitar i bensin i iaf minst en vecka som sedan tagit sig när man planterat dem.
Var över hos grannen som behandlade med en första dos roundup förra året. Verkar som det funkade bra.
Dålig bild men den bästa vi kunde hitta på beståndet förra året:
och bild från idag, kunde räkna till 6 skott där de flesta var under 10cm och den största ca 40cm.
Var över hos grannen som behandlade med en första dos roundup förra året. Verkar som det funkade bra.
Logga in
Skapa konto
och bild från idag, kunde räkna till 6 skott där de flesta var under 10cm och den största ca 40cm.
Logga in
Skapa konto
Rätt lite arbetsinsats och lite glyfosfat på rätt sätt är detta inte så svårt.U Utsliten och utdömd skrev:Det har ju gjorts tester för man lagt rotbitar i bensin i iaf minst en vecka som sedan tagit sig när man planterat dem.
[bild]
[bild]
Stora bestånd tar några år att få bort.
Små ryker första året.
Den längsta behandling är tre år för min del.
Hade rätt mycket olika bestånd tidigare och har inte något kvar idag.
Samma gäller för min mor som först lade rätt mycket tid på att plocka. Och sedan gjorde stam injektion.
Tycker uppriktigt synd om alla som inte kan använda glyfosfat till detta.
Att det inte ens får användas av proffs är bara galet puckat. Och jag håller miljöpartiet ansvarig för denna idiotiska situation. Hoppas de åker ur riksdagen då de driver sådana här galna saker.
Att man är emot storskalig generell användning för att det skapar monokulturer som ger insekterna får mindre utrymme är nog det enda argumentet som tål granskning.
Är antagligen inte så svårt men många kemiska basprodukter är hårt reglerade då det går att göra andra mindre trevliga saker med dem också.N nallepu skrev:
Det är inte så svårt att koka nervgas, explosiva ämnen och narkotika heller.
Sedan kan det bli en del rest- och biprodukter som kanske inte skall ner i avloppet eller ut i naturen.