Tänkte slänga in en liten solskenshistoria angående borttagning av parkslide.

Vi köpte ett hus förra året och var i det skedet inte ens medveten om vad parkslide var för något. Upptäckte när jag började röja runt i trädgården att det fanns lite snygga bambuliknande växter ute i ett hörn. Efter ett par veckor så surfade jag runt planlöst på Byggahus och ramlade in på någon av alla hundra trådar om parkslide där den beskrivs som helvetet på jorden och att jag skulle behöva betala någon för att ta över huset mer eller mindre. Men skam den som ger sig!

Jag började läsa på och beställde glysofat från Polen, en diskborste med svamp från Biltema och ett sexpack från systemet och inväntade hösten. När frosten så sakteliga började krypa sig på så penslade jag behärskat på den utspädda glysofaten på alla plantornas löv. Se bild för resultat tre dagar efter applicering.

Och se på fan, inte fått ett endaste skott i år till min eeeenorma förvåning. Jag har sökt med ljus och lyckta efter nya motståndare att angripa, men de verkar ha vikt ner sig direkt.

Med det sagt så tror jag att det finns ett helt gäng omständigheter som jag tror var till min fördel i denna slakt.

1. Jag kanske har haft fel när jag artbestämde växten?
2. Det var inte allt för många plantor, ca. 30 stycken fördelade på två platser bakom två komposter. Möjligt att den inte hade så många säsonger på sig att växa till sig.
3. Kampen kanske inte alls är över och den samlar i detta nu kraft för att göra ett fullskaligt flankeringsangrepp på en ny plats i trädgården?
4. Det är en klipphäll under stora delar av tomten, på vissa platser där parksliden växte så var det endast en dm jord. Rotsystemet har därför inte kunnat gräva sig neråt.
5. Det är tung lerjord vilket kanske inte är det bästa för att ett rotsystem ska kunna breda ut sig.

Hoppas det här kan ge lite hopp till alla som finner sig i samma situation!
 
  • Parkslide växter med delvis brunfärgade och skadade löv efter bekämpningsmedelsbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fransyskans och 2 till
  • Laddar…
martinhq martinhq skrev:
Tänkte slänga in en liten solskenshistoria angående borttagning av parkslide.

Vi köpte ett hus förra året och var i det skedet inte ens medveten om vad parkslide var för något. Upptäckte när jag började röja runt i trädgården att det fanns lite snygga bambuliknande växter ute i ett hörn. Efter ett par veckor så surfade jag runt planlöst på Byggahus och ramlade in på någon av alla hundra trådar om parkslide där den beskrivs som helvetet på jorden och att jag skulle behöva betala någon för att ta över huset mer eller mindre. Men skam den som ger sig!

Jag började läsa på och beställde glysofat från Polen, en diskborste med svamp från Biltema och ett sexpack från systemet och inväntade hösten. När frosten så sakteliga började krypa sig på så penslade jag behärskat på den utspädda glysofaten på alla plantornas löv. Se bild för resultat tre dagar efter applicering.

Och se på fan, inte fått ett endaste skott i år till min eeeenorma förvåning. Jag har sökt med ljus och lyckta efter nya motståndare att angripa, men de verkar ha vikt ner sig direkt.

Med det sagt så tror jag att det finns ett helt gäng omständigheter som jag tror var till min fördel i denna slakt.

1. Jag kanske har haft fel när jag artbestämde växten?
2. Det var inte allt för många plantor, ca. 30 stycken fördelade på två platser bakom två komposter. Möjligt att den inte hade så många säsonger på sig att växa till sig.
3. Kampen kanske inte alls är över och den samlar i detta nu kraft för att göra ett fullskaligt flankeringsangrepp på en ny plats i trädgården?
4. Det är en klipphäll under stora delar av tomten, på vissa platser där parksliden växte så var det endast en dm jord. Rotsystemet har därför inte kunnat gräva sig neråt.
5. Det är tung lerjord vilket kanske inte är det bästa för att ett rotsystem ska kunna breda ut sig.

Hoppas det här kan ge lite hopp till alla som finner sig i samma situation!
Vist är det behandlad parkslide på bilderna.
Har också lyckats knäcka bestånd på en behandling om de inte varit för kraftiga. Så grattis!

De kan året efter behandling komma upp som ett klent och förvridet skott så var observant. min erfarenhet är att dessa tittar upp lite senare än den friska växten.

De kan också enligt uppgift hoppa över en säsong (eller så är folk bara halvblinda).
 
  • Gilla
martinhq
  • Laddar…
Matte001 Matte001 skrev:
Vist är det behandlad parkslide på bilderna.
Har också lyckats knäcka bestånd på en behandling om de inte varit för kraftiga. Så grattis!

De kan året efter behandling komma upp som ett klent och förvridet skott så var observant. min erfarenhet är att dessa tittar upp lite senare än den friska växten.

De kan också enligt uppgift hoppa över en säsong (eller så är folk bara halvblinda).
Jag är inte alls förvånad. Med "riktigt" Glyosat, spruta (undersidan) av bladen när frosten börjar dyka upp, ja då är Parksliden död och begraven till våren efter vintern. Har en kompis som bevisade att det är möjligt. Han knäckte att gammalt bestånd, c:a 10 år och ganska stort, på en säsong. Inte alls så svår att som "många" , nästsn hysteriskt, påstår.. Maskrosor är värre att bli av med!
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
C Canutos skrev:
Jag är inte alls förvånad. Med "riktigt" Glyosat, spruta (undersidan) av bladen när frosten börjar dyka upp, ja då är Parksliden död och begraven till våren efter vintern. Har en kompis som bevisade att det är möjligt. Han knäckte att gammalt bestånd, c:a 10 år och ganska stort, på en säsong. Inte alls så svår att som "många" , nästsn hysteriskt, påstår.. Maskrosor är värre att bli av med!
Maskrosor är dock naturliga i vår miljö och minskar av sig själva när de tömt jordbädden på kalk-överskott.
De (liksom parkslide) påstås vara utmärkta i sallader och mycket näringrika även som husdjursmat (kaniner etc..) Även maskrosernas rötter rensade och ugnsrostade ger ett mycket uppskattat kaffevariant enligt folk som provat.
 
  • Gilla
Canutos
  • Laddar…
Som ja nämt innan i denna tråd så fungerar halkbekämpningssalt utmärkt för att ta kål på parksliden.Jag har själv provat med stor framgång. Tror till och med det fins en studie där nan provat olika metoder och där saltet var klart överlägset vad det gälde bekämpa just parkslide. I miljö och hälsoaspekt så killgissar jag att salt är betydligt mindre hälsovådligt än kemiska bekämpningsmedel.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
V vidderino73 skrev:
Som ja nämt innan i denna tråd så fungerar halkbekämpningssalt utmärkt för att ta kål på parksliden.Jag har själv provat med stor framgång. Tror till och med det fins en studie där nan provat olika metoder och där saltet var klart överlägset vad det gälde bekämpa just parkslide. I miljö och hälsoaspekt så killgissar jag att salt är betydligt mindre hälsovådligt än kemiska bekämpningsmedel.
Saltet går ner i grundvattnet och kommer störa all växtlighet lång tid framöver. Det bryts inte ner utan måste lakas ut.

Har man dessutom egen brunn är detta en mycket dålig idé.
 
Aha. Ok. Men med alla de hundratusentals ton salt de sprider på vägarna vaje vinter då? Lite mot parkslide jan ju varken göra från eller till. ?

jag är dför dåligt påläst om det. Men det du säger verkar vettigt. Mvh
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det räcker inte med lite för att avliva parkslide.
 
V vidderino73 skrev:
Aha. Ok. Men med alla de hundratusentals ton salt de sprider på vägarna vaje vinter då? Lite mot parkslide jan ju varken göra från eller till. ?

jag är dför dåligt påläst om det. Men det du säger verkar vettigt. Mvh
Utspritt över stora ytor är det inte så farligt och nyttan övergår miljöbelastningen gör att det är tillåtet.

Men det finns områden som inte saltas pga dricksvattentäkt eller annan känslig miljö.
 
Jag hatar parkslide!
Nu ska vi vänta och övervaka en hel sommar innan behandling kan påbörjas. Blir galen på denna växt.
 
Bild 1
Efter en sprutning av bladen, på undersidan, med Round up när frosten började komma. Så gott som helt dött nu. Borde ju ha kommit upp vid det här laget.
Bild 2
Ett annat bestånd vi har. Här sprutade jag tills Round Upen tog slut och så långt jag nådde in i bråtet. Där jag sputade är det nästan heldött medan, i bakgrunden, frodas beståndet som aldrig förr. Syns tydligt.
Videon:
Har jag uppfunnit hjulet igen? Hugger av stammen nära marken. Därefter borrar jag igenom membranet inne i stjälken, ner till rotklumpe. Sprutar i RounUp, vilket ju borde gå rakt in i rotklumpenoch och ta kål på skiten. Får kolla hur det bär sig åt; åtgärden/metoden utförde jag för ett par dagar sedan. Tror mycket mer på att göra det när frosten anländer, men var lite nyfiken att se redan nu om det har någon effekt på rotklumpen så att nya skott inte anländer.
 
  • Område med visset växtlighet och torra grenar efter behandling med växtbekämpningsmedel, gräset i bakgrunden är grönt och frodigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vissna växter behandlade med Roundup blandat med grönt, frodigt bestånd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Ser ut som du har övat några gånger :crysmile:
På varenda en av dom, ska bli spännande att höra om det ger effekt. Blev sugen på att testa själv. :thinking:
 
Nej, Det här med att spruta ner till rotklumpen är första gången!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S
C Canutos skrev:
Har jag uppfunnit hjulet igen? Hugger av stammen nära marken. Därefter borrar jag igenom membranet inne i stjälken, ner till rotklumpe. Sprutar i RounUp, vilket ju borde gå rakt in i rotklumpenoch och ta kål på skiten. Får kolla hur det bär sig åt; åtgärden/metoden utförde jag för ett par dagar sedan. Tror mycket mer på att göra det när frosten anländer, men var lite nyfiken att se redan nu om det har någon effekt på rotklumpen så att nya skott inte anländer.
Det ger generellt sämre effekt att göra så än att vänta till hösten och spraya på bladen. Det är näringstransporten som tar med giftet till hela rotsystemet. Ingen näring = ingen transport.

På videon ser det ut som att du riskerar borra igenom roten och komma ut i jorden under. Då sprids bara en massa gift i naturen i onödan. Det normala är att man vid behov tar en pinne och trycker igenom den nedersta noden i stammen.

Du hittar mer detaljer i mitt dokument. http://bit.ly/parkslide
 
  • Gilla
martinhq och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.