Jag fattar dock inte varför man spiller 80l på brusten slang. Det måste ju vara hela volymen i en baklastare.

S skogaliten skrev:
Beror lite på vilka raser vi pratar om.

De tunga köttraserna, prefererar gräs med örter och baljväxter och tar sly sist, medan lantraser som Gotlandsfår, Gutefår eller Allmogeraser, prefererar blad på sly, örter, baljväxter och tar "vanligt gräs" sist.

Det vanliga lövträd, som får, oavsett ras, ratar, är Al.

Det är nog bara getter som frivilligt äter Al.
Det varierar även mellan individ. Har tex en texel tacka som tar nässlor och hon har på så sätt effektivt undvikit frysboxen och kommer vara kvar tills hon tacklar av den naturliga vägen som tack för hjälpen.

Hade även en bagge som ringbarkade halvstora björkar och det var mindre populärt.

• Haha
harry73
  • Laddar…
Magnus Svärd
D Daniel 109 skrev:
Konstigt att det finns så många varianter av ”det enda som fungerar” det borde ju betyda att det finns flera olika metoder som fungerar.
D Daniel 109 skrev:
Konstigt att det finns så många varianter av ”det enda som fungerar” det borde ju betyda att det finns flera olika metoder som fungerar.
Det beror på! Är det ett gammalt bestånd så tror jag att en combo är bäst, injicera stammarna med koncentrerad glyfosat klass 2 och samtidigt även bespruta växtens blad med rätt utspädd blandning.
Detta görs precis innan första frosten anländer. Okt-nov. Innan man gjort ovanstående så rör man inte beståndet alls, ge fan i gräva, flytta jord, rycka skott etc. Året efter kan man börja rycka skott som kommer upp. Många av skotten kommer se defekta ut och beståndet ser klart medtagen ut. Många av de sk rotknölarna är trorligtvis döda och kan tas bort för att brännas men gräv inte i onödan vänta hellre isåf. Med fördel sätter man upp en eldningstunna på samma område som beståndet och eldar i den. Döda rötter, nya skott, gamla stammar. Bra tid för att rensa upp på marken som oftast är bara jord och grus då beståndet har förgiftat jorden under lång tid. Om man inte orkar rycka skott hela tiden, så skall det funka med att låta beståndet växa upp och kapas 4 ggr per säsong. Det blir mycket att elda. . Sen gör man om proceduren med glyfosat precis innan frosten. Finns det tjocka stammar så injicera , men beståndet borde av mindre sort så då räcker det att bespruta bladen. Tredje säsongen är det blizkrieg som gäller, på våren jämnar man till marken och sår gräs på samna område som beståndet finns i samtidigt som man rycker allt som man ser som kommer upp från jorden hela jädra tiden. Så håller man på så här säsong efter säsong. Men tro att man kan utrota ett gammalt bestånd parkslide på 2-3 år känns inte rimligt.

Magnus Svärd Magnus Svärd skrev:
Det beror på! Är det ett gammalt bestånd så tror jag att en combo är bäst, injicera stammarna med koncentrerad glyfosat klass 2 och samtidigt även bespruta växtens blad med rätt utspädd blandning.
Detta görs precis innan första frosten anländer. Okt-nov. Innan man gjort ovanstående så rör man inte beståndet alls, ge fan i gräva, flytta jord, rycka skott etc. Året efter kan man börja rycka skott som kommer upp. Många av skotten kommer se defekta ut och beståndet ser klart medtagen ut. Många av de sk rotknölarna är trorligtvis döda och kan tas bort för att brännas men gräv inte i onödan vänta hellre isåf. Med fördel sätter man upp en eldningstunna på samma område som beståndet och eldar i den. Döda rötter, nya skott, gamla stammar. Bra tid för att rensa upp på marken som oftast är bara jord och grus då beståndet har förgiftat jorden under lång tid. Om man inte orkar rycka skott hela tiden, så skall det funka med att låta beståndet växa upp och kapas 4 ggr per säsong. Det blir mycket att elda. . Sen gör man om proceduren med glyfosat precis innan frosten. Finns det tjocka stammar så injicera , men beståndet borde av mindre sort så då räcker det att bespruta bladen. Tredje säsongen är det blizkrieg som gäller, på våren jämnar man till marken och sår gräs på samna område som beståndet finns i samtidigt som man rycker allt som man ser som kommer upp från jorden hela jädra tiden. Så håller man på så här säsong efter säsong. Men tro att man kan utrota ett gammalt bestånd parkslide på 2-3 år känns inte rimligt.
Eller så gör man som tillverkaren rekommenderar och behandlar med glyfosfat på hösten föredragsvis genom sprutning på bladverket eller om så krävs genom injektion i stammen om man inte vill skada omgivande växter. Och det skall göras vid torr väderlek.
De flesta stora bestånden knäcks på 2 år om du sprutar på bladverket. Någon enstaka gång har jag råkat ut för att den hoppat över ett år och kommit tillbaka år 3. Om du köper proffs kem så finns det alltid instruktioner att följa, de är vetenskapligt utprovade gällande dosering, lämplig applicering metod och mängd för maximal effekt i förhållande till kostnader, risker och skador på miljön. Det är klart lämplig följa de instruktionerna för de fungerar. Proffs kem som inte fungerar har liksom ingen marknad.
Medel för privatpersoner säljer även om de inte funkar för gemene man är lättlurad och okunnig. De kan också säljas med rätt otydliga instruktioner för tillverkaren räknar inte med att de läses eller följs. Och du som användare lämnas funderande över varför det inte funkar och köper mer för att testa dig fram.

För övrigt verkar din metod ganska jobbig och överarbetad. Jag föredrar att lägga en timme på hösten några år och låta naturen ha sin gång däremellan. Först efter parksliden är borta planterar jag ni något annat eller låter naturen ta över igen. Helt utan eldande, grävande och plockande. Uppenbarligen går det dessutom snabbare att bli av med parksliden ”the easy way”.

• Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Olja är inte alls lika giftig som bensin och diesel. Så länge den inte kommer ner i grundvattnet bryts den ner hyfsat fort.
Naturligt kretslopp. Oljeföretagen tar upp oljan ur marken, Volvo BM häller tillbaka den.

D Daniel 109 skrev:
Jag fattar dock inte varför man spiller 80l på brusten slang. Det måste ju vara hela volymen i en baklastare.
Han behövde få ner skopan för att komma ut, och i den manövern gick i stort sett all olja åt.

• Haha
pmd
  • Laddar…
I den manövern kan möjligen lyftcylindrarna tömmas. Det är inte 80l, långt därifrån.

D Daniel 109 skrev:
I den manövern kan möjligen lyftcylindrarna tömmas. Det är inte 80l, långt därifrån.
Ingen aning, det var mycket som rann ut och han fick fylla på fyra stycken 20-litersdunkar.

Då måste han ha pumpat ut all oljan. Om man stänger av motorn snabbt undviker man det.

Norrtull Norrtull skrev:
Har hittat en flaska med något hemligt i, men det biter på djur, inte växter.
Det är något som följde med fastigheten, hittade även DDT extra. Båda flaskorna är inlämnade på lokal återvinning.
Biter absolut på insekter, vill minnas att det blev totalförbud för all användning i början av 80-talet

P
Norrtull Norrtull skrev:
Båda flaskorna är inlämnade på lokal återvinning.
Destruktion, och inte återvinning, hoppas jag. ;)

Norrtull Norrtull skrev:
Kan inte lyckas få tag i det. Har försökt, men ingen verkar ha det längre.
Har även kollat med en allt-i-allo kille som gräver och röjer. Div trädgårdsmästare vill inte ens ta i jobbet.
Så nu är frågan, när projektet startar, vilken eller vilka metoder är rätt. Jag förstår att beståndet anses litet, så tanken är att det aldrig ska få en chans.
moderplantan är planterad så sent som för 4år sedan.
Glyfosat går att köpa på E-bay. Det kommer då från Tyskland el- Rumänien (sist jag tittade) Kolla att procenttalet är högt (minns inte fn. )
Det jag skulle gjort är främst att spruta ner Glyfosat i stjälkarna före första frostnatten. Då sugs giftet ner i rötterna. Sen så gäller det att man utbildar sig. Det är ju bra att lära sig fiendens svagheter. Visst har man skrivit om bökande grisar som äter allt på Parksliden. Folk lyckas olika. Alla växtdelar ska lämnas på brännbart på sopstationen, får ej läggas i trädgårdsavfall. Jag tror man kan bli åtalad om man gör fel. Lite växt ovan jord kan gömma ett jättestort rotsystem. Det gäller att man kanske aldrig blir av med det helt men man måste avsätta energi på att hålla växten under kontroll!

Nej, parkslide är inte klassad som invasiv i juridisk mening. Så det finns inga sådana krav på hanteringen. Det lättaste och säkraste är att lämna växtdelar på platsen.

Fadai Fadai skrev:
Vad du än gör, gräv inte! Risken att förvärra problemet är stor. Klipp, klipp, klipp, och strunta i att förgifta marken. Är du bara ihärdig så kommer den så småningom att ge upp. Edit: nu är två st för att klippa. :thinking:
Här en mekanisk metod till. Jag började trampade ner mina i våras och fortsatt hela sommaren. Det gröna vissnade så fick ligga kvar. Ger bra motion eller uppvärmning innan ett löp. 16 kvm blev till fyra stackars små vissna pinnar i höst. OBS - Mångårig gammal ved var jobbigast att knäcka.

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Ett år senare… Gruslagd uppfart vid röd lada ett år efter anläggningen med gröna träd i bakgrunden och en vattenslang på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete med markförberedelser visar grus, duk och skottkärra på en yta ett år in i projektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.