135 087 läst · 394 svar
135k läst
394 svar
Bara lite Parkslide
Hade det inte varit enklare, billigare och bättre, att släppa ut några getter eller får på ytan under ett par år? Get och får äter gärna parkslide, men vill gärna ha lite variation i dieten.K Kjell_G skrev:Har varit med om bekämpning av växten, ett bestånd vid en ladugårdsvägg på ca 7x6 m. Ägaren har fått och följt råden från lokal miljöinspektör. Växten klipptes ner helt, inget grävdes upp. Marken täcks med glasfiberväv och skarvas med dubbelhäftande tejp. Ett dike grävdes 7 m bort från yttersta plantan och väven läggs ner i diket. Allt ska täckas med stenmjöl och eventuellt ett lager makadam.
Rullarna är 50 m långa och 2,5 m breda. Överlapp på 0,3 m. Nästan 5 rullar har gått åt.Viss tilljämning av underlaget och bortplockning av vassa stenar och även några stubbar grävdes bort, men de var utanför beståndet.
Om något år vet vi om det fungerade
Den där miljöinspektören hoppas jag var oberoende från företag som säljer det material och de tjänster som använts.
Parkslide är ju inte magiskt, utan ett helt vanligt rotogräs.
Och skitjobbigt när det växer på fel ställe, precis som Kirskål, Hybridvallört, Knölklocka, Örnbräken m.fl., som är ungefär lika svårutrotade.
Vallört är faktiskt ett av de allra värsta ogräsen att utrota helt. Eländet kommer tillbaka, och spränger grundmurar. Kan inte grävas bort, utan måste klippas ihjäl.
Får är inte särskilt pigga på parkslide.
Vi har haft lupiner på ett ganska stort men ändå begränsat område på ett av våra gärden i många år. Men i år var det som om f...n hade farit i dem och de översvämmade hela gärdet och även granngärdet. Hoppas bara det var undantaget som bekräftar...J justusandersson skrev:
Om du är i Stockholmsområdet så har jag lite glysofat du kan få. Vi behandlade förra året med staminjecering och spray på bladen innan frosten och vårt bestånd av avsevärt mycket mindre, och helt borta på vissa ställen. Att rycka, klippa eller täcka med plast gör inte ett smack på Parkslide då den bara tittar upp någon annanstans. Om det är så att förra ägarna klippt moderplantan så kommer den komma upp nästa år igen, då är det bara göra samma, låt den vara tills hösten och sen spraya och injecera. Vissa sprayar och klipper ned på försommaren också, men vi har inte testat det. Det finns facebook grupper som Död åt Parkslide eller så kan du söka på Japanese Knotweed. Det kommer ta 2-3 år att få bort den. Alternativet är att gräva, brett och djupt och hoppas man fått med allt.
Att klippa tar energi från plantan, så visst har det effekt. Men det tar tid att bli av med den på det sättet. Gift går snabbare.
Får äter parkslide, det är känt att får äter både parkslide, och t.ex. den giftiga jättebjörnlokan och en hel hoper av andra "jobbiga" rotogräs.D Daniel 109 skrev:
Getter är ännu bättre på att äta upp "växtlighet man vill bli av med".
Ofta vill de ha växterna när de unga skott, snarare än fullt utväxta, så en avklippning, vänta en vecka och så släppa ut en grupp med får eller getter.
För varje år kommer förekomsten att bli väldigt mycket mindre.
Jag jobbar en hel del med att minska (helst eliminera) Örnbräken i naturbeteshagar, och förhindra slytillväxt, t.ex. rotsystem av Asp är vitt förgrenade under jord, och svåra att trötta ut.
I naturbeteshagar är allt vad giftanvändning förbjuden, även för bönder, och det är också definitionsmässigt omöjligt att gräva bort bestånd av olämpliga växter. Extremt giftiga (dödliga vid litet intag) växter som Stånds eller Odört får dock grävas bort.
Brännnässlor äts gärna, men de måste slås av och få torka först. Lupiner, som trots allt är svagt giftiga, försvinner också genom bete.
Genom kombinationen att klippa ner växterna våren, och tvinga rotsystem att skjuta skott en gång till, klippa "mitt i sommaren", och helst också klippa sent på sommaren, när växterna ska lagra in energi i rotsystemet, så minskar bestånden, och de plantor som ändå kommer upp blir allt mindre och ser allt svagare ut.
Det tar dock mer än en enstaka växtsäsong att bli av med oönskade växter.
Betesdjuren hjälper till genom att trampa sönder de nya skottens tillväxtpunkter, och genom att äta av arter som djuren anser ätliga. Aspskott och unga löv av asp är för får (och getter) en delikatess, liksom många andra lövträd, medan vad avser Örnbräken så trampar djuren ner veka nya skott, och ger önskad flora en möjlighet att må bra.
Jag såg det här fenomenet där vi bodde tidigare, på ett bestånd Parkslide. Det var många år sedan, och då visste jag inte att Parkslide var en invasiv art.
På fyra-fem år, utan annan åtgärd än bete, så försvann Parksliden helt. De mumsade också i sig allt av hallon och nyponrosor i den hagen...
Det är inget magiskt med Parkslide, däremot så finns det en massa tomtägare, som inte har ett perspektiv att det kan ta flertalet år, att få hejd på oönskade rotogräs, utan man söker efter olika sorters "quick-fix".
Blev själv bekant med växten genom köp av fastighet med tre bestång. Det minsta var några enstaka stänglar som jag grävde bort. Året därpå kom en stängel som jag grävde bort. Sedan var den borta i några år och jag trodde att jag lyckats men i år kom en stängel som jag försökte gräva bort och än har den inte kommit igen. Ingen av dessa grävningar var omfattande.Norrtull skrev:
De andra bestånden är större och jag försöker envist trötta ut dem genom att ta bort alla stänglar för att förneka dem fotosyntes. Ibland verkar det hjälpa litet men det går långsamt. Tidigare försökte jag också gräva men brukade få ont i nacken några dagar och det var det inte värt. Borde kanske ändå försöka gräva bort djuprötterna i de centrala delarna. Har funderat på att mot rekommendationerna använda jordfräs, då borde rötter och blad bli lättare att plocka bort eftersom det är finsandsjord. På annan mark är det säker vanskligare fräsa så att det blir många små rotsticklingar.
Bortrensad parkslide (numer mest bara stänglar) lägger jag att dö i en särskild hög, och den biten verkar i varje fall fungera. När jag lägger på nytt granskar jag att inget av det gamla börjat växa. Det har bara hänt en gång och när den planta las på tork högst upp dog den också.
Du kanske inte vet att parkslide drar åt sig tungmetaller ur jorden och man avråder från att äta den.P Puhnallen skrev:ÄT UPP DEN.
I Japan och Kina har den används som medicinalväxt i hundratals år.
Den innehåller bl.a. resveratrol. Är antiviral och används bl.a. i mediciner mot borrelia och HIV.
Den har testats med viss framgång mot svininfluensa och fågelinfluensa.
För närvarande testas den i Kina och Frankrike mot Covid-19.
Sök på ”japanese knotweed antiviral”
Du kan använda/tillaga de unga skotten på samma sätt som sparris. De små bladen kan du använda råa i sallad eller stuva som spenat. De lite längre skotten används på samma sätt som rabarber. (Som är en släkting till parkslide). Dvs göra paj och vin mm.
Har du biodling är den jättebra då den blommar sent och förlänger honungssäsongen.
Ge den lite gödning på våren straxt för blomning. Om du är i kall klimatzon är det klokt att lägga lite täckbark runt stammen. Växten är rätt tålig men ursprungligen från Japan. Har du bara lite gröna fingrar kan du knappast misslyckas med den här!Norrtull skrev:
Redigerat:
Vet inte jag våga eller om jag får hela MP över mig...
Vanlig bensin tar väldigt effektivt och snabbt död på det mesta. Jag vet "någon" som provat och det funkar.
Inga mängder, typ nån dl. Men kanske inte i närheten av dricksvatten. Flyktigt och lukten dunstar bort efter något dygn.
Vanlig bensin tar väldigt effektivt och snabbt död på det mesta. Jag vet "någon" som provat och det funkar.
Inga mängder, typ nån dl. Men kanske inte i närheten av dricksvatten. Flyktigt och lukten dunstar bort efter något dygn.