F frasen_36 skrev:
Vet inte jag våga eller om jag får hela MP över mig...
Vanlig bensin tar väldigt effektivt och snabbt död på det mesta. Jag vet "någon" som provat och det funkar.
Inga mängder, typ nån dl. Men kanske inte i närheten av dricksvatten. Flyktigt och lukten dunstar bort efter något dygn.
Många har testat, ingen har lyckats :( Både bensin och diesel.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Jag hoppas verkligen att det inte är många som testar den typen av metoder.

• Gilla
STB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Får är inte särskilt pigga på parkslide.
jo de gillar parkslide. Men de är selektiva ätare det kanske fanns något godare…

• Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Jo, då fanns det väl något godare där jag såg resultatet. Aspskott brukar stå kvar tills det är ganska avbetat också.

D Daniel 109 skrev:
Jo, då fanns det väl något godare där jag såg resultatet. Aspskott brukar stå kvar tills det är ganska avbetat också.
Beror lite på vilka raser vi pratar om.

De tunga köttraserna, prefererar gräs med örter och baljväxter och tar sly sist, medan lantraser som Gotlandsfår, Gutefår eller Allmogeraser, prefererar blad på sly, örter, baljväxter och tar "vanligt gräs" sist.

Det vanliga lövträd, som får, oavsett ras, ratar, är Al.

Det är nog bara getter som frivilligt äter Al.

F
J Jaderlund skrev:
Många har testat, ingen har lyckats :( Både bensin och diesel.
Att ingen har lyckats tvivlar jag på att du har minsta kännedom om.
Jag vet i alla fall att Jätteslide loggar ut mha bensin. Sen miljöaspekten är en annan sak..

F
D Daniel 109 skrev:
Jag hoppas verkligen att det inte är många som testar den typen av metoder.
Nej det låter absolut inte trevligt, men samtidigt ska man veta att det inte handlar om några mängder. I stort sett inte mer än det som spills ut i samband med en krånglande gräsklippare...
Dessutom dunstar det bort relativt snabbt.

F frasen_36 skrev:
Nej det låter absolut inte trevligt, men samtidigt ska man veta att det inte handlar om några mängder. I stort sett inte mer än det som spills ut i samband med en krånglande gräsklippare...
Dessutom dunstar det bort relativt snabbt.
Det är värre med det som dunstar bort. Det hamnar ju i atmosfären.

P
Det bör vara så lite att det är försumbart. Ger bensinångor eller dieselångor några kraftiga negativa miljöeffekter annat än lokalt?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
F frasen_36 skrev:
Vet inte jag våga eller om jag får hela MP över mig...
Vanlig bensin tar väldigt effektivt och snabbt död på det mesta. Jag vet "någon" som provat och det funkar.
Inga mängder, typ nån dl. Men kanske inte i närheten av dricksvatten. Flyktigt och lukten dunstar bort efter något dygn.
Detta är inte riktat till just dig utan istället mot den generella idén. Först vill jag posta ett citat från mitt dokument http://bit.ly/parkslide :
"Det finns säkert 1000000 andra kemikalier som kan döda parkslide. Om de alla förstör naturen mer än glyfosat så förstår jag inte meningen med att testa och konstatera att de fungerar. Målet är ju att få död på parksliden utan att orsaka en miljökatastrof på din tomt eller vår planet."

Parkslide har rötter som kan gå ner flera meter i jorden. Om den använda kemikalien skall ta död på rötterna måste vi följaktligen ha en god penetration. Då hamnar kemikalien också i grundvattnet. Det är svårt att både döda djupa rötter utan att påverka omgivningen och grundvatten. Har inte bensin också en del giftigt innehåll som inte är speciellt lättflyktigt?
Är beståndet nyetablerat och har grunda rötter så skulle en lättflyktig kemikalie kanske fungera bra, men då löser man å andra sidan problemet enkelt med några spadtag.

Jag tycker som sagt inte om glyfosat, men korrekt använt är det absolut att föredra framför diesel, bensin mm. Det finns ju även ett antal helt giftfria metoder.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
A Antropocen skrev:
Det är värre med det som dunstar bort. Det hamnar ju i atmosfären.
Den lilla mängden, vid något enstaka tillfälle, är nog en "piss i missisippi" i det stora.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Den lilla mängden, vid något enstaka tillfälle, är nog en "piss i missisippi" i det stora.
Instämmer. Problemet är dock att även verkan är tveksam.

Jag har sett resultatet av en spräckt hydraulslang på en lastmaskin, som pissade ut 80 liter hydraulolja på gräs (baklastare, så föraren kom inte ut förrän trycket sjunkit så mycket att lyftaggregatet inte längre blockerade dörren). Det tog 3-4 år, sedan såg man inte längre på gräset var det hade hänt.

T Troberg skrev:
Instämmer. Problemet är dock att även verkan är tveksam.

Jag har sett resultatet av en spräckt hydraulslang på en lastmaskin, som pissade ut 80 liter hydraulolja på gräs (baklastare, så föraren kom inte ut förrän trycket sjunkit så mycket att lyftaggregatet inte längre blockerade dörren). Det tog 3-4 år, sedan såg man inte längre på gräset var det hade hänt.
Om det inte var en av de där miljövänliga oljorna som används inom tex skogsindustrin så kommer den oljan finns nog till stor del kvar i backen om det inte sanerades. Kommer sprida sig långsamt i grundvattnet. Hoppas ingen vattentäkt finns i närheten.

80liter är rätt mycket hoppas verkligen att ni sanerade och tog upp så mycket det gick.

Olja är inte alls lika giftig som bensin och diesel. Så länge den inte kommer ner i grundvattnet bryts den ner hyfsat fort.

D Daniel 109 skrev:
Olja är inte alls lika giftig som bensin och diesel. Så länge den inte kommer ner i grundvattnet bryts den ner hyfsat fort.
80 liter är rätt mycket… nästan ett halvt fat.
Marken där detta spilldes ut kommer klassas som farligt avfall en lång tid framöver.
Där syret kommer åt på ytan blir det snabbt bättre men sedan avtar nedbrytningen på djupet.

Diesel är klart värre det håller jag dock med om. Den sprider sig snabbare och inte så flyktig så den dunstar lätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.