18 359 läst · 54 svar
18k läst
54 svar
Banta garagebygge?
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Balken ser väl mest ut som en gammal balk;
Finns det någon mening med att rostskyddsmåla dem månntro? Kommer ju bli inbyggt så tänkte mest bara ta bort den flagnade färgen.
Såhär ser garagebygget ut just nu förresten;
Jag har precis lagt på betongbalkarna över det som ska bli fönster ( syns inte på bilden, men är i väggen till vänster). Rätt tunga på två pers. En var tyngre än de två andra ( annat fabrikat).
Om det blir väder imorrn så murar jag klart sista varvet så är allt klart för balkarn. Ena biten (6m) läggs över port och dörr på framsidan och andra (8,9m) läggs mitt i bjälklaget viland på portbalken och bakre väggen.
![Gamla flagnade röda betongbalkar på en träpall mot gräskulle.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/607/607428-558b04e005a5925e182f8984b39181cd.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
![Rostig järnbalk med flagande färg liggandes på grus bredvid gräs och en träpall.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/607/607429-0e65e6ffb93d1219560af51034b7be9b.jpg)
Logga in
Skapa konto
Finns det någon mening med att rostskyddsmåla dem månntro? Kommer ju bli inbyggt så tänkte mest bara ta bort den flagnade färgen.
Såhär ser garagebygget ut just nu förresten;
![Byggplats för garage med halvfärdiga gråa blockväggar, betongbalkar och byggmaterial, under blå himmel.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/607/607430-16f4f9653240425f64f79e889019be3f.jpg)
Logga in
Skapa konto
Jag har precis lagt på betongbalkarna över det som ska bli fönster ( syns inte på bilden, men är i väggen till vänster). Rätt tunga på två pers. En var tyngre än de två andra ( annat fabrikat).
Om det blir väder imorrn så murar jag klart sista varvet så är allt klart för balkarn. Ena biten (6m) läggs över port och dörr på framsidan och andra (8,9m) läggs mitt i bjälklaget viland på portbalken och bakre väggen.
Ja gör det riktigt. Måla balken. Eftersom den sitter vädeskyddat så behöver du inte göra ett helsikes underarbete. Men riv av den med trissa på vinkelslipen och måla den sedan med en kombifärg som är både grund och färdigfärg. Lämna de områden som skall svetsas och måla dem efter svetsning.
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 370 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 4 299 inlägg
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 370 inlägg