H heimlaga skrev:
Jag tror att en bekant i Vasa har en 6 meters bit ganska rostig HEA 180 till salu för skrotpris (någon eller några hundra euro) ...... fast frakten lär bli dyr.

Annars tycker jag att det låter vettigt att bygga en kallvind som möjligen blir isolerad och inredd senare ifall behoven uppstår.
Ja frakt är inte å leka med nuförtiden. Tack dock för tipset.

Jag bad en takstolsfabrikant ta fram en skarp offert med ramverkstakstolar iställer för ryggåstak. Jag kommer nog inte ifrån HEA180 över porten men kanske kan man bli av med HEA200:an…
 
Så den enda extrakostnaden är då tillägget för ryggåstakstolar som inte är många kronor, samt HEA20? Det är ju inte så mycket jmf med nyttan.
 
Tigokämpa Tigokämpa skrev:
Så den enda extrakostnaden är då tillägget för ryggåstakstolar som inte är många kronor, samt HEA20? Det är ju inte så mycket jmf med nyttan.
Nja, väljer man att skippa övervåningen utgår i princip ett helt bjälklag (HEA200, ca. 130m 45x195, golvspån m.m.) då det ersättes av underkant på traditionella takstolar, några limträpelare, samt 1200mm höga utfackningsväggar i form av förhöjt väggliv runt om.

Allt som allt landar det på ca. 57 030kr när man räknar på de priser som jag fått hittills. Då har jag inte tagit med ytterpanel på utfackningsväggarna då vi tänker ha en egensågad profil som vi har på huset.

HEA180 över port har jag eventuellt löst då jag hittat en begagnad HEA200( får plats med en 200 också) 6m lång på en skrot. Jag väntar bara på pris.
 
  • Gilla
Tigokämpa
  • Laddar…
Såhär ser tänkt konstruktion ut;
Teknisk ritning av en huskonstruktion med måttangivelser och materialspecifikationer på en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske är enklare för alla att hänga med då.
 
PeterFalun
gå in på Facebook Marketplace och sök på balk fick upp en del där
 
Någon som vet om det om HEB funkar lika bra som HEA?

Jag har hittat en begagnad traversbalk för ett överkomligt pris.
 
H heimlaga skrev:
Jag tror att en bekant i Vasa har en 6 meters bit ganska rostig HEA 180 till salu för skrotpris (någon eller några hundra euro) ...... fast frakten lär bli dyr.
HEB har tjockade gods på samma yttermått. Det innebär större böjstyvhet men också högre egenvikt.
 
H heimlaga skrev:
HEB har tjockade gods på samma yttermått. Det innebär större böjstyvhet men också högre egenvikt.
Med andra ord så blir det bara bättre men tyngre.
 
Wuhu!

Kanske löst alltihop. Traversbalken (HEB200) som jag nämnde var tydligen 15m lång och de kunde ordna kapning. M.a.o. skulle den räcka både över port och i bjälklag. Frakt kunde ordans med. Dock måste vi ordna avlastning på något vis.

Någon som vet vad en ”normal” frontlastare på en traktor fixar? Tror tyngsta balkesegmentet vägde runt 610kg.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Wuhu!

Kanske löst alltihop. Traversbalken (HEB200) som jag nämnde var tydligen 15m lång och de kunde ordna kapning. M.a.o. skulle den räcka både över port och i bjälklag. Frakt kunde ordans med. Dock måste vi ordna avlastning på något vis.

Någon som vet vad en ”normal” frontlastare på en traktor fixar? Tror tyngsta balkesegmentet vägde runt 610kg.
En vanlig bonntraktor tar det utan problem den tar åtm 1 ton men bakvikt kan vara bra om traktorn är liten
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
PeterFalun
S Styrman_jansson skrev:
Wuhu!

Kanske löst alltihop. Traversbalken (HEB200) som jag nämnde var tydligen 15m lång och de kunde ordna kapning. M.a.o. skulle den räcka både över port och i bjälklag. Frakt kunde ordans med. Dock måste vi ordna avlastning på något vis.

Någon som vet vad en ”normal” frontlastare på en traktor fixar? Tror tyngsta balkesegmentet vägde runt 610kg.

Vad gav du för balken?
 
S Styrman_jansson skrev:
Wuhu!

Kanske löst alltihop. Traversbalken (HEB200) som jag nämnde var tydligen 15m lång och de kunde ordna kapning. M.a.o. skulle den räcka både över port och i bjälklag. Frakt kunde ordans med. Dock måste vi ordna avlastning på något vis.

Någon som vet vad en ”normal” frontlastare på en traktor fixar? Tror tyngsta balkesegmentet vägde runt 610kg.
En vanlig Yarasäck med gödning väger 750kg och man brukar ju kunna lyfta dem med frontlastare även med en hobby traktor.

Med skogsvagn är det svårare att lyfta >600kg, det fixar jag inte med kranen fullt utskjuten
 
Min frontlastare klarar cirka 600 kilo och den är både gammal och liten.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
Vad gav du för balken?
Det är inte helt klart med frakt od än men om allt landar rätt så runt 12-15tsek med frakt.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Nu är balken hemma!
Fick den hemlevererad och kapad på längden för drygt 13tsek. Till och med billigare än orginalkalkylen :)

Dock sitter det en traversräls längsbalken som måste kapas bort. Massivt 30x30mm järn. Som tur är den inte helsvetsad utan ”punktad” med några strängar.

Blir att ta fram vinkelslipen när det är lite blötare ute ( lite otäckt att hålla på att köra vinkelslip när det är så torrt ute)
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.