Grundregeln är nog att man aldrig kan få för stort. Tror absolut att ni kommer att ångra er.
Och värdet på färdigt garage ökar betydligt mer än den ökade materialkostnaden.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Kul! Kan aldrig bli för stort. 50 TSEK är väl att se som en liten summa i sammanhanget. Även om ni aldrig färdigställer eller tar den i bruk så är det troligtvis värt en hel för nästa köpare den dag ni säljer så då får ni säkert igen det och lite till :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Y YPB skrev:
Kul! Kan aldrig bli för stort. 50 TSEK är väl att se som en liten summa i sammanhanget. Även om ni aldrig färdigställer eller tar den i bruk så är det troligtvis värt en hel för nästa köpare den dag ni säljer så då får ni säkert igen det och lite till :)
För 20 år sen byggde jag mitt garage på 65 kvm med eget virke för 50 000…inkl platta. Det garaget flyttades till en ny tomt för 10 år sen…flytten inkl ny platta gick på 100 000, detta gjordes i ett läge efter en separation när jag definitivt inte hade råd att bygga nytt . Jag gissar att idag hade motsvarande platta och flytt kostat 200 k .
 
Bygg volymen och inred senare! Jätteenkelt val! Det kommer bara bli dyrare att bygga två gånger.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Du skrev om stålproduktion och offert. Det får mig att anta att du fått priser från en smidesfirms eller liknande. Såvida du inte behöver balkar med svetsade föstärkningar. Så är min erfarenhet att du kan köpa från en stålfirma (ex stena metall) för en tiondel av priset som en smed tar. Då får du dock köpa hela längder och kapa själv.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat på stålbalkar begagnat också? Kanske inte blir exakt måttbeställda storlekar från början då, men om du har möjlighet att kapa till själv så kanske du hittar något intressant. Jag har fått för mig att man kan hitta sånt på Blocket eller liknande ställen. Folk som köpt till lite större byggen och fått enstaka över. Kan vara värt att kika i alla fall.
 
J jluckhurst41 skrev:
Har du kollat på stålbalkar begagnat också? Kanske inte blir exakt måttbeställda storlekar från början då, men om du har möjlighet att kapa till själv så kanske du hittar något intressant. Jag har fått för mig att man kan hitta sånt på Blocket eller liknande ställen. Folk som köpt till lite större byggen och fått enstaka över. Kan vara värt att kika i alla fall.
Kollar blocket dagligen. Det som kommer upp är oftast för långt bort och då äter fraktkostnaden upp ev vinst. Men jag fortsätter bevaka.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du skrev om stålproduktion och offert. Det får mig att anta att du fått priser från en smidesfirms eller liknande. Såvida du inte behöver balkar med svetsade föstärkningar. Så är min erfarenhet att du kan köpa från en stålfirma (ex stena metall) för en tiondel av priset som en smed tar. Då får du dock köpa hela längder och kapa själv.
Hej!

Jag har priser från både lokal stålgrossist samt från ett par metallskrotningsfirmer. Skrotfirmorns kontakta jag mest för att se vad de hade inne men de kunde visst ta hem nytt med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
När jag var tonåring så hade jag möjlighet att bo utanför mina föräldras hus, inte garaget men en enkel stuga 20 meter bort. Det var guld! Helt underbart, jag tror dina barn stöttar idén med övervåning:)
 
  • Gilla
  • Älska
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
Huga…

Här kommer senaste offerten från en till lokal stålgrossist;
HEA180 6120mm 14tsek
HEA200 8920mm 20tsek

:sweat:
 
  • Wow
saiter
  • Laddar…
Vad är det för mått på garaget? Finns kanske alternativa lösningar där samma mängd stål inte behövs.
 
R RiKr skrev:
Vad är det för mått på garaget? Finns kanske alternativa lösningar där samma mängd stål inte behövs.
6,56x8,92

Limträ har gått bort då en sådan balk bygger ner för mycket under bjälklaget och blockerar för takskjutsporten vi tänkt ha.

Pelare har vi redan en i garaget och vill inte ha fler.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
PeterFalun
S Styrman_jansson skrev:
Kollar blocket dagligen. Det som kommer upp är oftast för långt bort och då äter fraktkostnaden upp ev vinst. Men jag fortsätter bevaka.

kolla in
psauction
klaravik
 
Kolla med din takstolsleverantör om de kan tillverka takstolen med en underram av kerto. Bjälklaget blir av högre höjd, men kan eventuellt vara en billigare lösning.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Jag tror att en bekant i Vasa har en 6 meters bit ganska rostig HEA 180 till salu för skrotpris (någon eller några hundra euro) ...... fast frakten lär bli dyr.

Annars tycker jag att det låter vettigt att bygga en kallvind som möjligen blir isolerad och inredd senare ifall behoven uppstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.