D
AndersPS AndersPS skrev:
Nej, det räcker att kunna legitimera sig med ett godkänt id. Man måste läsa paragrafen efter också.

Att muntligt uppge är dock egentligen inte tillräckligt, precis som BankID eller FrejaID inte är tillräcklig, men i praktiken oftast verkar fungera.
För mig har det funkat, den konstapeln tyckte lappen var helt irrelevant, de går ändå efter vad de får upp på datorn, kör man sen sin egen bil osv så känns det rätt safe att köra utan, har inte haft mitt med på flera år, iom att plånboken rationaliserades bort så blev det så.
 
  • Gilla
  • Wow
AndersS och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Sen kanske inte alla i kassan har en mobiltelefon med BankID installerat med sig, men det fungerar nog på de mindre butiker som inte har annan utrustning.
Haha, med tanke på vad man ser i butikerna så har alla en telefon med sig... ;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jadu... Det kändes rätt absurt att ha diskussionen.
Visst, hade det varit en diskussion om de skulle ha en tjänstetelefon hade jag köpt argumentet, men att problemet var att identitetshandlingen var personlig hade jag inte riktigt räknat med. :D
Med flera lärare i släkten kan jag säga att du nog är något på spåren, lärarna som beordras ha kontakt med föräldrar i tid och otid får ingen telefon att göra detta med, de får ta sin egen och egna nummer osv, detta irriterar och det är lätt att förstå att när då nästa steg kommer, nu ska du använda ditt BankID på jobb, så kommer en reaktion. Det är såklart också dåligt i sak.

Dessutom så är det så mycket annat som dras ner på kontinuerligt att man någonstans når den där magiska gränsen.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
För mig har det funkat, den konstapeln tyckte lappen var helt irrelevant, de går ändå efter vad de får upp på datorn, kör man sen sin egen bil osv så känns det rätt safe att köra utan, har inte haft mitt med på flera år, iom att plånboken rationaliserades bort så blev det så.
Skulle det kunna vara något värt att ha bild på bägge sidorna av sitt körkort med sig i sin telefon?

Jag tänker att det ger ytterligare ett lager med saker "som stämmer", förutom att man kör den bil man äger, att man ser ut som bilden som polisen får fram i sin slagning, att även det fotograferade körkortet stämmer med allt som polisen kan se i sitt datorsystem.

Annars kan du väl överväga att faktiskt förvara ditt körkort i bilen hela tiden, om du ändå aldrig använder det eller har det med dig.

Jag själv går omkring med körkortet jämt, använde det senast igår när jag hämtade ut ett paket.
 
  • Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skulle det kunna vara något värt att ha bild på bägge sidorna av sitt körkort med sig i sin telefon?

Jag tänker att det ger ytterligare ett lager med saker "som stämmer", förutom att man kör den bil man äger, att man ser ut som bilden som polisen får fram i sin slagning, att även det fotograferade körkortet stämmer med allt som polisen kan se i sitt datorsystem.

Annars kan du väl överväga att faktiskt förvara ditt körkort i bilen hela tiden, om du ändå aldrig använder det eller har det med dig.

Jag själv går omkring med körkortet jämt, använde det senast igår när jag hämtade ut ett paket.
Ja men säkert, jag har väl någonstans accepterat att om det är en petimeter så får jag ta den boten, skulle såklart bli rejält irriterad och berätta detta men med tanke på hur sällan man blir kontrollerad så känns det osannolikt. Använder ju annars bara Freja, BankID och korten i telefonen/klockan, undantaget är passet vid resor.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Annars kan du väl överväga att faktiskt förvara ditt körkort i bilen hela tiden, om du ändå aldrig använder det eller har det med dig.
På tal om detta, så har jag i någon tidigare bil haft det gamla utgångna körkortet lite halvlistigt gömt någonstans.
Just med tanken att det kanske skulle kunna rädda en ifall jag glömde plånkan hemma när jag drog iväg.

Men det är rätt många år sedan, när plånboken rationaliserades bort körkortet och bankkortet började ligga i mobilfodralet så har behovet inte varit speciellt stort.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
hsd
C cpalm skrev:
Hade ju dock varit trevligt om man kunde välja ett annat leveranssätt än postbefordran, så man liksom pass och nationellt ID-kort skulle kunna få det utan att redan inneha en annan identitetshandling. Det är ju trots allt den förmodligen vanligaste fysiska identitetshandling vi har.
Du kan använda postnordappen 😉
 
P
AndersPS AndersPS skrev:
I grunden för att säkerheten vid utfärdandet är relativt låg jämfört med nationellt id kort och pass, men inom Sverige ger samma möjlighet att identifiera sig.
Vilka osäkerhetsfaktorer har körkort som inte nationellt idkort har?
Det kan väl knappast vara omöjligt att uppgradera säkerheten för körkort till samma nivå som nationellt idkort?

Det är bekvämare att kunna legitimera sig med körkortet än att bära med sig ett extra idkort. Jag har skaffat ett nationellt idkort eftersom det blir mindre krångel med ett sånt när man ska förnya ditt bankid. Det var dessutom 75 % rabatt på nationella idkort förrförra hösten.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Med flera lärare i släkten kan jag säga att du nog är något på spåren, lärarna som beordras ha kontakt med föräldrar i tid och otid får ingen telefon att göra detta med, de får ta sin egen och egna nummer osv
Så har det alltid varit, tror jag. Det är förvisso ett par decennier sen jag hade närmare kontakt med skolvärlden, men på den tiden hade en lärare normalt inget arbetsrum i skolan och därmed inte heller en tjänstetelefon.
 
P
D djac skrev:
För mig har det funkat, den konstapeln tyckte lappen var helt irrelevant, de går ändå efter vad de får upp på datorn, kör man sen sin egen bil osv så känns det rätt safe att köra utan, har inte haft mitt med på flera år, iom att plånboken rationaliserades bort så blev det så.
Använder du inte betal/kredit-kort?
 
D
P pmd skrev:
Så har det alltid varit, tror jag. Det är förvisso ett par decennier sen jag hade närmare kontakt med skolvärlden, men på den tiden hade en lärare normalt inget arbetsrum i skolan och därmed inte heller en tjänstetelefon.
Då fanns det kanske inte mobiler men alla skolor hade fasta telefoner istället.
 
D
P pmd skrev:
Använder du inte betal/kredit-kort?
Jo men bara från telefon/klocka, flera år sen jag tog upp ett plastkort i Sverige
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C
hsd hsd skrev:
Du kan använda postnordappen 😉
Även för rekommenderat brev?
 
P
D djac skrev:
Då fanns det kanske inte mobiler men alla skolor hade fasta telefoner istället.
Knappast en till varje lärare.
 
P
D djac skrev:
Jo men bara från telefon/klocka, flera år sen jag tog upp ett plastkort i Sverige
Det innebär väl att du behöver använda någon slags betaltjänst i vilken du har registrerat dina betalkort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.