73 653 läst · 2 264 svar
74k läst
2,3k svar
Bank-ID till allt möjligt - ogillar!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 827 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 827 inlägg
Jag kan iofs förstå det, lite beroende på situation. Vill arbetsgivaren att jag ska signera elektroniskt så får de se till dels att jag har en enhet de betalar och helst även en officiellt legitimation.Dowser4711 skrev:
Idag kunde jag legitimera mig med Freja eid på Sysmembolaget. Jag fråga om det skulle godtas och sa att annars kunde jag plocka fram mitt körtkort (eller nationellt idkort). Kvinnan jag pratade med såg lite fundersam ut men konstaterade att "jag ser ju att det är samma namn", syftande på min beställning.Fairlane skrev:Problem att verifiera ett ID-kort i mobilt BankID är delvis pga bristande kunskap skulle jag säga.
Ta en annan telefon med mobilt BankID installerat och scAnna QR-koden så ser du om det är ett giltigt ID eller fejk. Sen kanske inte alla i kassan har en mobiltelefon med BankID installerat med sig, men det fungerar nog på de mindre butiker som inte har annan utrustning.
Det var förvisso bekvämare att använda Freja istället för ett fysiskt idkort eftersom jag ändå hade telefonen i handen (för att se beställningsnumret), men jag är lite tveksam till "verifieringsmetoden".
I grunden för att säkerheten vid utfärdandet är relativt låg jämfört med nationellt id kort och pass, men inom Sverige ger samma möjlighet att identifiera sig.P pmd skrev:
Det är ett känt problem, det finns ett förslag om just detta, det är långtifrån alla EU länder som använder körkort (som alltså är av samma typ som vårt) som accepterar det som id handling.
Jag kan hålla med om att de eventuellt skulle behöva stå för enheten/telefonen. Men att de skulle utfärda ett speciellt id verkar lite knäppt, identiteten är min och inte någon annans. Det är ju inte ovanligt att man behöver legitimera sig även i yrkeslivet.Fairlane skrev:
Företags-id, även om de är sis utfärdade och tekniskt sett giltiga id handlingar är ju dels fortfarande personliga och dels primärt till för att visa för andra att personen arbetar för just denna arbetsgivare.
Kollade vart vi är med en statlig e-legitimation och det blev då en till remissrunda och uppenbarligen pga att man upptäckte för stora skillnader mot EU. Den andra remissrundan pågår till 1 November och sedan blir det då en lagrådsremiss innan det kan beslutas i riksdagen.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/10/sou-202361/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 827 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 827 inlägg
En skillnad kan vara att du i ett id du får från en organisation behöver inte personnummer finnas med. Det räcker att det är något som unikt kan identifiera dig.AndersPS skrev:Jag kan hålla med om att de eventuellt skulle behöva stå för enheten/telefonen. Men att de skulle utfärda ett speciellt id verkar lite knäppt, identiteten är min och inte någon annans. Det är ju inte ovanligt att man behöver legitimera sig även i yrkeslivet.
Företags-id, även om de är sis utfärdade och tekniskt sett giltiga id handlingar är ju dels fortfarande personliga och dels primärt till för att visa för andra att personen arbetar för just denna arbetsgivare.
Om företaget/skolan kräver en digital lösning för identifiering och administration av prov så är det rimligt att den även tillhandahåller alla förutsättningar för det inklusive identiteten.
Skolan är lite speciell. Man skulle ju kunna tänka sig att all personal inte har en tjänstetelefon, ska de då vara tvungen att skaffa och använda den privata enheten i arbetet?
De som har en tjänstelur nog vill lämna kvar den på arbetsplatsen när dagen är slut eftersom dagens föräldrar är gränslösa och annars skulle ringa dygnets alla timmar.
Med privat bank id på arbetsenheten så lämnar de i så fall även kvar den gyllene nyckeln till sin privata ekonomi, på arbetet i en miljö där det inte sällan försvinner saker.
Vissa tjänster har större behov av att hålla i sär det privata och arbetet.
Skolan är lite speciell. Man skulle ju kunna tänka sig att all personal inte har en tjänstetelefon, ska de då vara tvungen att skaffa och använda den privata enheten i arbetet?
De som har en tjänstelur nog vill lämna kvar den på arbetsplatsen när dagen är slut eftersom dagens föräldrar är gränslösa och annars skulle ringa dygnets alla timmar.
Med privat bank id på arbetsenheten så lämnar de i så fall även kvar den gyllene nyckeln till sin privata ekonomi, på arbetet i en miljö där det inte sällan försvinner saker.
Vissa tjänster har större behov av att hålla i sär det privata och arbetet.
Det finns också en tradition (inom de flesta områden) att man som anställd inte signerar saker i tjänsten om det inte uttryckligen ingår i ens arbetsuppgifter. Med det följer ett ansvar som traditionellt är kopplat till en "högre lönegrad".Unikt namn skrev:
Jag har privat BankID på min jobbtelefon som jag använder för att logga in hos SOS Alarms "mina sidor" för att kunna ställa larmsändare i serviceläge vid bl.a. provlarm.C cpalm skrev:
Jag skulle kunna ringa också men det blir bökigare.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 827 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 827 inlägg
Det säger väl mest att SOS Alarm valt att inte använda något vettigt alternativ till BankID. Det kryllar ju av lösningar där du använder MFA för att logga in på ett konto, exempelvis MS Authenticator.Demmpa skrev:
Men visst, är man med på det så är det ju inget problem. Jag har också mobilt BankID på min jobbtelefon, men jag använder det inte i tjänsten.och min jobbtelefon är inte managerad.
Ett förslag jag ser var att personalen på kommunen förskolor skulle ligga in i ett system för att registrera när barn kom och gick. Man ville ha MFA, men kommunen ville inte tillhandahålla någon form av hårdvara förutom den delade surfplattan (alternativt en delad telefon). Multipla privata BankID (var möjligt då) på enheten var ett förslag som tack och lov skrotades. Nästa förslag var att de anställda skulle använda sina personliga telefoner, helst med BankID, men tänkbart var med någon annan autentiseringsapp. Det fanns två väldigt tydliga problem.
1. Alla anställda har inte en smartphone privat, alternativt vill inte använda sin privata telefon i jobbet.
2. En anställd fick inte ha sin privata mobil med sig på dagarna, fokus ska ju ligga på barnen.
Det fastnade där och jag lämnade organisationen lite senare så jag vet inte om de någonsin kom i mål och isåfall hur.
Det är ett sätt att se på det, jag bara nämnde det uppenbara att det finns svagheter både vid utgivningen av ID-kort och vid användningen, vid bägge tillfällena är det svårt att avgöra, om man nu ens försöker, om det är samma person som på den 10år gamla bilden.AndersPS skrev: