Hej!

Telia säger 34 900 för att ansluta till Öppen fiber.
Bahnhof säger 25 000 för att ansluta till Opengiga (60månader varav minst 12mån Bahnhof)

Har läst igenom tråden.. redde vi ut för- och nackdelar egentligen? Jag tänker ju definitivt inte ge Telia 10 lök extra bara för att.

////

Trots mina nuvarande erfarenheter av Bahnhof, så skulle jag i valet mellan Telia och Bahnhof ändå välja Bahnhof. Telia har jag historisk erfarenhet av. Det är ett kvalificerat skojarbolag som borde ligga på svarta listan över fakturaskojare. Men jag har med skaplig framgång lyckats hålla mig ifrån Telia nu i drygt 15 år, det är jag väldigt glad för. Under den här tiden har jag sett ytterligare åtskilliga exempel på Telias framfart.

Bahnhof går från att vara en extremt omtyckt leverantör till att göra sitt bästa att ta efter allt dåligt Telia gör. Men jag tror de har en lång väg att gå innan de "vinner".

Bahnhof har efter påstötning nu åter givit ett besked om installation lite lagom långt fram i tiden. även om jag inte tror på uppgiften (längre) så är det iallafall bättre än när de helt saknade uppfattning om någonting.

"Vid beställning innan januari 2017 är beräknad leverans vår/sommar -17."

Fick jag via mail precis. Varierar nog ganska friskt mellan berörda områden. Telias (Skanovas) fiber grävdes ner för gissningsvis 5-6 år sen. Föregående husägare hoppade erbjudandet då.

Telia hade liknande leveranstid.

////

Jo så sade de när jag beställde också, maj juni 2016.... Nu kanske det blir före Jul, men jag tror mer på sommaren 2018, de som nyligen beställt här på gatan från Comhem har fått den tidsangivelsen. Comhem verkar vara ärligare.

Här ligger också Skanova fiber sedan 3 - 4 år. Erbjöds då Telia öppen fiber, jag nappade inte när den lades ner, just för att undvika Telia. Det var med viss vånda jag beställde av Bahnhof, jag visste ju att skanova kommer att strula, det är i grund och botten Telia. men trodde i min enfald att Bahnhof skulle vara ett bättre interface mot Skanova.

B
Tyvärr ligger ju operatörerna helt i händerna på Skanova, det var synd du inte tog Telia då, eftersom du inte " är fast hos dem". Fördelen med Telia Öppen Fiber är ju att det är en reglerad fiber av PTS, till skillnad mot tex IPOnly, de senare är dock billigare på nätavgiften vilket gör att tjänsterna ligger lägre i pris i deras nät. Dock ändrar ju Bahnhof spelplanen nu när de på de snabba tjänsterna ger väldigt bra pris, men det är ju för att de inte kan konkurrera med de enklare då fiberkostnaden i sig är så hög.

Betyder det något på sikt? Alltså om Bahnhof/iponly kan höja priserna lite som dom vill då?

När väl fibern är på plats överallt så ska det nog mycket till innan nån konkurrent gräver ned en till.

B
islander skrev:
Betyder det något på sikt? Alltså om Bahnhof/iponly kan höja priserna lite som dom vill då?

När väl fibern är på plats överallt så ska det nog mycket till innan nån konkurrent gräver ned en till.
Bahnhof kan inte göra det eftersom du i deras fall har Skanova-fibern, skulle de börja ta för mycket betalt får man be någon annan hyra den (tex Comhem, Bredbandsbolaget eller Telia Öppen Fiber).

Nu har de tju inte prövats med 5 år än.

Skärmdump av e-postkonversation om beställning och bindningstiden för fiberanslutning.

Hehe... goddag yxskaft.

Vi flyttade till vårt hus i februari. I samband med kontraktsskrivningen så höll telia på att lägga ner sitt öppna nät i området. Försökte då att komma med i kampanjen för att de skulle slippa riva upp asfalt osv en gång till men det gick inte. Försökte även trycka på via kommunens brebandssamordnare som höll med mig men telia ändrade inte sig. När vi väl flyttat in visar de sig att de lagt en kabel fram till tomtgräns. Ringer då telia som då vill ha 35 000kr för att ansluta den kabeln och det skulle ta ca 1 år om jag beställde direkt. Då vi har bra täckning klarar vi oss med det mobila bredbandet tänkte jag. I september kom ett brev om en efteranslutningskampanj, skrev under och skickade in avtalet, fick till svar att vi blir anslutna någon gång mellan juli och december 2017, dock va priset billigare (22000kr) så det fick vara ok. Förra veckan ringde Eltel och bokade in ett projekteringsmöte nästa vecka. Enligt dem är allt klart innan jul.

Så även om hoppet ett tag övergav oss så blev det för oss bra tillslut.

K
Fick avi från Comhem i fredags att mitt modem har kommit och att abonnemanget börjar rulla snart, jaha tänkte jag.. Det är ju typ 10 månader kvar och ingen har ens kontaktat mig gällande installationen. Ringde ComHem som ville avbeställa så fick jag "beställa om senare", men jag var nojig att dom avbeställer installationen också så jag fick skriftligt att installationen ligger kvar.
Igår ringde en tjej från ElTel och ville skicka ut killar för att projekteringen, dom kom ut idag och fick i dragfjädern i gamla teleröret = ingen grävning, det lät på dom att detta kommer utföras snart, eftersom det inte behövs några tillstånd för grävning på kommunal mark, eller grävning öht.

Kanske får man sig en trevlig julklapp? :)

Det känns om alla dessa leverantör kör maffiametoder, ett erbjudande kommer på posten och man köper det men så kan man få vänta 5 år innan de installerar? Vem vet vad som händer under 5 år, priserna lär ju garanterat ändras, följer man då dessa priser eller är man fast?

Bahnhof har lämnat preliminärt installationsdatum i slutet av November. Installationsföretaget har givit datum i början av December. Men innan dess skall det grävas på tomten, och lite i gatan. Det datumet har vi inte hört något om ännu.

Vi har sedan en vecka ca 10cm snö där de tänker handgräva....

Så om inte Skanova betalat permafrost-tillägg så är det MAJ som gäller för dig. Grattis!

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Skaffa några partytält och dieselvärmare, låt inte vädrets makter stå i vägen för din bandbredd! :)

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Okej, tråden verkar halvkidnappad av Teliafrågor, så jag fyller på med en Teliafråga till. Har fått erbjudande om ÖppenFiber för 21.900 kr, dom kör en kampanj I området. Första vändan var för två år sedan då de grävde upp i gatan och en hel del anslöt sig, så inte jag.

Har nu funderat på att ansluta mig. Mitt hus och några andra är inkopplade till samma teleskåp som star I gatan mindre än 10 meter utanför dörren. Jag har en inkommande PEM-slang runt 35 mm till mitt hus. Minst en granne I samma skåp har fiber. Låter det som att det kan gå smidigt att få in fiber? Jag anser att dom bör kunna gå in I PEM-slangen som idag bara huserar en teletråd men det förutsätter ju att slangen inte är krossad. Huset är 42 år gammalt. Fast en fiber är ju tunn så det borde väl gå på något sätt.

Jag har inget behov av snabb installation eller så, kan vänta ett år om det behövs. Sedan har jag inget direkt behov av bandbredd utan detta gör jag mest för att få en stabilare lösning och göra huset mer attraktivt om jag skall sälja. Och priserna för tjänster verkar nu ligga på samma nivå som mobilt bredband. Priset för ÖppenFiber blir nog inte heller lägre. Och det är ÖppenFiber eller IngenFiber som gäller för mig.

Men vad anser ni som har ÖppenFiber, är det stabilt och ger rimlig bandbredd upp till 100MBit eller så, bor I Göteborg? Jag ser ingen anledning att välja lägre hastighet eftersom priset är nästan samma. Någon som provat högre hastigheter för TV? Jag kommer dock fortsätta med Boxer som jag tycker verkar billigare och jag har en rätt ny installation i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.