B
Bara att vänta. Skanova är ju bakom allt, det spelar ingen roll, svärföräldrarna har samma problem och de beställde Telia Öppen fiber (samma fiber, Skanova).

Det hade varit enklare om Skanova direkt sålt fibern, sen hade du som kund fått välja vilken KO du vill knyta den till....

Boan skrev:
Det hade varit enklare om Skanova direkt sålt fibern, sen hade du som kund fått välja vilken KO du vill knyta den till....
Vi har ju redan konstaterat man kan välja vilken ko man vill använda.....

B
jo, när väl Bahnhof bestämt sig, menar, det hade kanske varit mindre krångel om Skanova sålt direkt

Vid förnyad kontakt med Bahnhof, så är det nu klarlagt, de kan inte kan/vill ange något om hur lång förseningen är. De har som sagt tidigare lovat installation, först på försommaren, sedan i Augusti, nu kan de inte ange om det sker i år eller om 5 år.

Jag räknar med att häva avtalet. Men skall fundera över helgen.

Skojarföretag!

Jag gissar att det i detta fall inte är BH som ska bestämma sig utan skanova som inte kan säga när man bygger, men det beror lite på vad det är för typ av område i skanovas böcker.

Skulle vara intressant med lite mera fakta från Bahnhof. Vill de bli fiberoperatör eller bör de hålla sig till området tjänsteoperatör i öppna nät?

B
De tar ju rollen som KO också, fast egentligen behövs ju inte den mellanhanden. En tjänsteleverantör kan ju hyra fiber direkt av Skanova och leverera tjänst. Vilket är det Bahnhof gör i detta fallet. De äger inte fibern själva. Likt det sätt som BBB gör när de har egen utrustning i telestationen och kör ADSL på koppar.

Är det någon som kan förklara skillnaden mellan olika fiberlösningar på ett enkelt sätt. Jag har kollat med Telia Öppen fiber och det skulle kosta ca 26.000 att installera hos oss. Det har tidigare gått flera kampanjer med bättre priser i området och därför är det inte troligt att det kommer kampanjpris igen sa dom. Vi har missat de kampanjerna eftersom vi köpte huset i år. Nu fick vi erbjudande från comhem att installera via dom för 13.800. Då är man bunden till comhem i 12 mån och sen står det att det är "öppet" och att det är Itux som gäller. Kollade lite på itux och det verkar ju bra för det verkar finnas mycket att välja på. Min fråga är: är comhem fiber och telia öppen fiber ungefär lika "bra" och öppet för olika leverantörer, så det kan vara smart att passa på att köra med comhem nu eftersom det är bra pris, och sen kan man ju byta leverantör efter 12 mån. Är bara fundersam på om det är lika "öppet" som telia.

Prisskillnaden uppstår i princip pga inlåsningen. Är du tvingad att köpa deras tjänster kan detta delvis finansiera din installationskostnad.

Jämför tjänsteutbudet hos de olika öppna näten, det är ofta rätt lika.

Fundera på vem som äger nätet. Är det skanova kan du swappa ut även KO-ledet om du vill, dvs byta Itux mot Telia Öppenfiber eller Bahnhof senare (och därefter köpa tjänster i deras öppna nät istället).

Om det är Telia som "började" i området så är det nästan säkert Skanova som håller med själva fibern.

22:a ska eltel installera min Bahnhof-fiber. Can't wait

Vad är det som är bokat till det datumet, har de redan projekterat på plats, grävt fram?

Hos mig har de varit och tittat, sedan skall de i ngn obestämd framtid gräva, och sedan i en ännu mera obestämd framtid borra in i huset (inte samma folk som gör de olika momenten).

Enligt de löften de gav, när de fortfarande pratade om tider så skulle allt varit klart i Augusti (från början var det Maj - Juni). Nu ger de inga tider alls längre. Så jag förutsätter att det i bästa fall blir efter vintern, kanske Juni 2017, om jag har tur.

Sedan har jag också läst omdömen om bahnhof på nätet. De som finns nu är ungefär så negativa som det överhuvudtaget är möjligt. Det är tydligen ett företag som överhuvudtaget inte sköter ngn. kundtjänst längre. Okontaktbara. Det här är något nytt, när jag beställde av dem för ett halvår sedan så fanns det enstaka negativa omdömen, men nu är det i stort sett uteslutande katastrofer. Reparationstider på 3 - 6 månader osv.

Just de som sköter villafiberdelen svarar typiskt på mail inom några dagar, men de har ju inget vettigt att svara.

Det bär mig emot att annullera beställningen, troligen åker jag på att betala ändå.

B
jarviklas skrev:
Är det någon som kan förklara skillnaden mellan olika fiberlösningar på ett enkelt sätt. Jag har kollat med Telia Öppen fiber och det skulle kosta ca 26.000 att installera hos oss. Det har tidigare gått flera kampanjer med bättre priser i området och därför är det inte troligt att det kommer kampanjpris igen sa dom. Vi har missat de kampanjerna eftersom vi köpte huset i år. Nu fick vi erbjudande från comhem att installera via dom för 13.800. Då är man bunden till comhem i 12 mån och sen står det att det är "öppet" och att det är Itux som gäller. Kollade lite på itux och det verkar ju bra för det verkar finnas mycket att välja på. Min fråga är: är comhem fiber och telia öppen fiber ungefär lika "bra" och öppet för olika leverantörer, så det kan vara smart att passa på att köra med comhem nu eftersom det är bra pris, och sen kan man ju byta leverantör efter 12 mån. Är bara fundersam på om det är lika "öppet" som telia.
med 99% säkerhet Skanova fiber, vilket gör att du kan om du vill begära flytt till Telia Öppen Fiber efter 12 mån, alternativt Bahnhof OpenGiga om de finns i din telestation.

Ok, och en annan fråga, som är lite off topic kanske: Är det värt att satsa på fiber överhuvudtaget 2016? Vi har ok 4g och det lär väl inte bli sämre. Åsikter om det?

jarviklas skrev:
Ok, och en annan fråga, som är lite off topic kanske: Är det värt att satsa på fiber överhuvudtaget 2016? Vi har ok 4g och det lär väl inte bli sämre. Åsikter om det?
4G kan idag inte ersätta fiber(finns inga abonnemang med obegränsad surfmängd) däremot kan dina behov idag vara sådana att det räcker gott med 4G. Om man ska skaffa fiber innan man behöver det, är ju alltid den stora frågan, bor man på landet eller avsides så ska man absolut hoppa på när chansen ges, likadant om det är ett bra erbjudande.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.