L Lars-Åke Eriksson1 skrev:
Vad betalar du nu då??
379kr första 12mån därefter 429kr i 12mån.
 
  • Gilla
Lars-Åke Eriksson1 och 1 till
  • Laddar…
Tele2 brukar ha bra kampanj på bland annat Black Friday. Tog 500/500 för 349kr/månaden vilket får anses vara okej med tanke på vad allt annat kostar. Bahnhof 319kr/mån 100/100 och 559kr/mån för 500/500.
 
C
N NiclasHögberg skrev:
jag förstår faktiskt inte problemet. Sluta gnäll och byt.
Byta nätägare?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
De byter ju bara ägare när något annat bolag tror att man kan klämma ut lite mer pengar ur nätet. Monopol borde inte vara privata.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Byta är svårt för att undvika. Är den som har fiber/något till er. Nätägare är som de som ger högre faktura för "kabeln"
Än fakturan för förbrukning...
 
pjgb pjgb skrev:
Har haft Tele2 i många år på mobilen. Körde tidigare Internet i hemmet via 4G. Har aldrig varit med om felaktiga avgifter, höjning under bindningstid eller oaviserade.
Jag tänker nog också haka på Tele2, mest för att de ger 10x hastigheten med 50% rabatt mot nuvarande.
Beställde med 24 månaders bindningstid från 1/9. Efter 9 månader så höjer de med 50kr... Enligt Tele2 ska man inte se månadsavgiften som låst under bindningstiden utan rabatten mot ordinarie listpris.

Skärmdump visar ordrebekräftelse för bredbandstjänst med pris och bindningstid uppdelat i kategorier. Text om prishöjning för bredbandstjänst till 329 kronor, sedan 569 kronor efter kampanj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
4integration och 6 till
  • Laddar…
Då betalar du bara det ni kommit överens om (279 kr) och bestrider resten skriftligt. Så får de stämma dig i tingsrätten om de tror sig kunna nå framgång där vilket är helt meningslöst om det inte finns någon liten klausul i ditt avtal.

Annars meddelar du också ARN och skickar ett utkast om stämning i tingsrätten för avtalsbrott till Tele2.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
Kan du inte byta leverantör?
Jag byter hela tiden när det dyker upp kampanjer.
Just nu kör jag Bredband 100 från Boxer 199Kr i 6mån. Har haft Bahnhof tidigare.
I en lägenhet som jag har kör jag Bredband2 100/100 350Kr i 12mån.

Stickan
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Ring och förhandla ner priset, stå bara på dig att du accepterar endast summan XX kronor.
De är lite stingsliga, men ge dig inte.
Har själv gjort det.
Går de inte med på det, säg du säger upp det.
M Mjolnir skrev:
Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?

Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.

År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.

Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.



[bild]
 
Jag har haft Bahnhof Villafiber 1000/1000 för 349:- per månad under ett flertal år. Ingen prishöjning är aviserad. Nyteckningspris är 429:- per månad för 1000/1000 och 499:- per månad för 10G/10G.
Om jag förstått rätt så hyr Bahnhof "svartfiber" av Skanova från stationen till mig, dvs bandbredden påverkar inte Bahnhofs kostnad. Ett problem med mellanhänder typ Telia Öppen Fiber är att de tar betalt för bandbredd. Försök beställa 10G/10G där det finns en mellanhand inblandad.
 
Vilket stadsnät har du då som fått det priset ?
Haft 100/100 villafiber i Piteå stadsnät i 12 år, betalat 399kr till jag nu i våras förhandlade ner priset, då de aviserade om prishöjningen.
B b_hasse skrev:
Jag har haft Bahnhof villafiber 1000/1000 för 349:- per månad under ett flertal år. Ingen prishöjning är aviserad. Nyteckningspris är 429:- per månad för 1000/1000 och 499:- per månad för 10G/10G.
Om jag förstått rätt så hyr Bahnhof "svartfiber" av Skanova från stationen till mig, dvs bandbredden påverkar inte Bahnhofs kostnad. Ett problem med mellanhänder typ Telia Öppen Fiber är att de tar betalt för bandbredd. Försök beställa 10G/10G där det finns en mellanhand inblandad.
 
Trist här med när man inte kan få fiber abonnemangen direkt av vissa. Har Fibra som nätägare och hade gärna tagit villafiber.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har Bahnhof via Telias öppna fiber, där har Bahnhof höjt av liknande anledningar, men där pratar vi 2x20kr eller liknande.
Valde att byta till Bahnhofs villafiber och går från 100/100 till 1000/1000 och sänker månadsavgiften någon tjuga.
Jag ligger på dem varje år för att höra om jag kan byta till deras egna nät, dags att prova igen ser jag :)
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
med stor sannolikhet tar nätägaren betalt för att bahnhof ska kunna leverera sina tjänster,

till exempel kan det vara så här:

KO/Nätägaren utpris till TL/tjänsteleverantör:
100/100 : 240kr exkl moms
250/250: 300kr exkl. moms
500/500: 350 exkl. moms

Jag har insyn i några KO:s prislistor och kan säga att tjänsteleverantörer OFTA går med förlust på sina ”nykundserbjudanden” och ligger sjukt nära inpris i sitt utpris. Jag tog ovanstående siffror lite ur luften men inom rimliga nivåer för att inte röja någons exakta prislista. Många leverantörer som konkurrerar i de öppna näten har pressat ner deras marginaler rejält. Och då det är KO:n som driftar hela nätet, äger all utrustning osv så är
Det de som bär majoriteten av kostnaderna.

jag vet t.ex. att min leverantör går någon tia back varje månad på min uppkoppling då de betalar mer till min nätägare än vad jag betalar till dom (nykundserbjudande)
Du kan kolla mitt tidigare inlägg;)
https://www.byggahus.se/forum/threads/bahnhof-hoejer-avgifter-igen.488639/page-4#post-5245566

Det som händer nu är väntat utifrån att allt i princip är färdigbyggt och en mogen marknad. Om vi hoppar över "kundraggning" med accepterad förlust, churn, så är väl idag en normal instegsnivå från 400kr/månad och uppåt beroende av hastighet för vanliga villaanslutningar. Är väl ingen överdriven hög kostnad, betalar själv 400 kr/mån för 100/100 .
 
Vi fick också ett liknande mail 1 månad efter vi tecknat 250/250 99kr i 3 månader sen ordinarie pris 389kr i 1 år Skärmdump av e-post om höjd månadskostnad för internetabonnemang, information om prisändring och kontaktuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.