E
D Dilato skrev:
Det där verkar skumt, Telia (tjänsteleverantören) har alltså lägre pris på tjänsten tack vare att Telia äger (indirekt) det (öppna) fibernätet också?
I så fall är det något för konkurrensverket att ta tag i.
Fullpris är ett annat, men som många redan nämnt så ringer man in och säger upp det när tiden snart är slut och får samma pris.
 
  • Skärmdump av bredbandsplan, fiber, priser, bindningstid och uppsägningstid på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
Ringde Bahnhof för att säga upp, de erbjöd 20kr på priset då marginalen var så dålig.

Tog detta erbjudandet från Tele2 istället:

Svensk reklam för bredbandstjänst: 1000 Mbps, kampanjpris, 24 månaders bindningstid, leverans i juni.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Tibb och 4 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Ringde Bahnhof för att säga upp, de erbjöd 20kr på priset då marginalen var så dålig.

Tog detta erbjudandet från Tele2 istället:

[bild]
Tele2 ska man passa sig för. De höjer priset även fast man bundit sig i 24 månader.
 
C
dd88 dd88 skrev:
Tog detta erbjudandet från Tele2 istället
Helvete - 899 kr/mån ordinarie pris :surprised:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sa äntligen upp mitt bredband hos Bahnhof, synd med deras prishöjningar eftersom jag förutom de tyckt om dem.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
B blatummen skrev:
Tele2 ska man passa sig för. De höjer priset även fast man bundit sig i 24 månader.
Har haft Tele2 i många år på mobilen. Körde tidigare Internet i hemmet via 4G. Har aldrig varit med om felaktiga avgifter, höjning under bindningstid eller oaviserade.
Jag tänker nog också haka på Tele2, mest för att de ger 10x hastigheten med 50% rabatt mot nuvarande.
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
Som jag förstått det så beror de kraftiga höjningarna pga att många av nätägarna höjer priserna för tjänsteleverantörerna att få erbjuda sina tjänster.... Jag har nu Bahnhof (självklart val), men har drabbats av 2 prishöjningar nu på kort tid , ger nu 389:-/mån för 100/100

Sitter själv i styrelsen för en större BRF, vi är på g nu att ansluta medlemmarna kollektivt hos Telia (vi kör telia öppen fiber idag)..... Helt sjukt vilken skillnad i pris det blir för kollektiva anslutningar, vi kommer få ge 165:-/mån per lägenhet för 500/500, digital-tv bas, samt ip-telefoni. För de som undrar så är kontraktet på 7år och de kan enbart höja priset genom indexreglering under avtalsperioden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Mjolnir skrev:
Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?

Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.
Har du ringt och pratat med dem?
Sånna höjningar borde inte vara ok.

År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.

Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.



[bild]
 
M Mjolnir skrev:
Beroende på produkternas proportioner. Säg att Zitius står för 100 mkr teoretiskt, de ökar till 150. En höjning på 50 mkr. Med en omsättning på närmare 2 miljarder så behövs en genomsnittlig höjning på 2,5 procent för att kompensera detta. I ett sånt scenario är det väl knappast att betrakta som bestraffning av övriga produkter. Marginell höjning.
sedan finns det andra nätägare också. Om alla höjer samma så ska vi med Zitius dela på deras höjningar också.
Så du kan ju inte räkna så. Utan insikt i deras avtal är det meningslöst att räkna på det.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Givetvis fortsätter de att vara bovar och banditer. Tråden jag startade i samma ämne för ett tag sedan verkade i alla fall ha fått en del att ringa kundtjänst och be dem veta hut.

[länk]
När jag fick höjningen sa jag 'jag som trodde vi precis hade kommit överens om ett nytt pris?!' fick svaret att det vi hade enats om var ett nytt rörligt pris....
 
  • Gilla
  • Arg
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Ringde Bahnhof för att säga upp, de erbjöd 20kr på priset då marginalen var så dålig.

Tog detta erbjudandet från Tele2 istället:

[bild]
Jag får inte ens upp 24 m som ett alternativ.
 
Lime113 Lime113 skrev:
Vi fick det igår - det skylls på Zitius. Frågan är hur mycket Zitius har höjd. Känns som smyghöjning från nätägaren. Vad har blivit dyrare med 60% sedan de kopplade in oss för 5 år sedan....?

PS. Zitius vill inte svara på frågor utan hänvisar till bredbandsleverantör.
Vi hade Zitius som ordnade med vårt fiber utanför Ödenäs, jag har sett fakturering osv. Jäkla ocker sorry.. Admin får gärna redigera om jag har överskridit vad man får säga.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
Har också fått höjningar ett par gånger om året dom senaste åren med Bahnhof och ip-only som nätägare. Blir nog att byta till Halebop eller nån annan leverantör som kan ge billigare pris i 12 månader så får man väl hoppa runt sen emellan bolagen precis som med elbolagen. Ingen som premierar en lång o trogen kund direkt idag nånstans tyvärr.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Såg att bredband2 hade bra pris utan bindningstid. Men bevisligen är det väl bindningstid man vill ha :crysmile:
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.