77 964 läst · 491 svar
78k läst
491 svar
Bahnhof - Höjer avgifter - IGEN
Intressant och jag är inte förvånad.Johanbogg skrev:
med stor sannolikhet tar nätägaren betalt för att bahnhof ska kunna leverera sina tjänster,
till exempel kan det vara så här:
KO/Nätägaren utpris till TL/tjänsteleverantör:
100/100 : 240kr exkl moms
250/250: 300kr exkl. moms
500/500: 350 exkl. moms
Jag har insyn i några KO:s prislistor och kan säga att tjänsteleverantörer OFTA går med förlust på sina ”nykundserbjudanden” och ligger sjukt nära inpris i sitt utpris. Jag tog ovanstående siffror lite ur luften men inom rimliga nivåer för att inte röja någons exakta prislista. Många leverantörer som konkurrerar i de öppna näten har pressat ner deras marginaler rejält. Och då det är KO:n som driftar hela nätet, äger all utrustning osv så är
Det de som bär majoriteten av kostnaderna.
jag vet t.ex. att min leverantör går någon tia back varje månad på min uppkoppling då de betalar mer till min nätägare än vad jag betalar till dom (nykundserbjudande)
Utan att låta marxistisk gör det mig förvånad att bredbandalevetantörerna får leva på kr/månad och kund medan nätägarna kan leva på hundralappar/månad och kund. Visst de har serverar ståendes men fibret går på ljus och många av oss har redan tryckt in 20 000 kr i anslutningsavgift så det ska mycket till för folk att lämna.
Men jag uppskattar din information.
Funderar nu på att byta Bahnhof. Lite trist för jag är nöjd men det är oseriöst att höja i februari och sedan juli. Oavsett vad det beror på.
Kollade Zmarket och Halebop 250/250 var vettigt och med 50% rabatt första sex månaderna. Dock binder man sig 12 månader så vill veta om någon jag något att säga om dem. Funkar de bra?
Kollade Zmarket och Halebop 250/250 var vettigt och med 50% rabatt första sex månaderna. Dock binder man sig 12 månader så vill veta om någon jag något att säga om dem. Funkar de bra?
Jag skulle få mitt 100/100 höjt till 449. Halebop erbjöd 250/250 för 369. Så jag sa upp Banhof. De erbjöds några tior inrabatt men kunde inte matcha priset. Jag har också varit nöjd men tycker det blev för dyrt.
Som lite OT inlägg för att ge bredare syn på kostnad.
Allt har ju ett värde. Har som hobby historie, trakt och släktforskning.
Förr fick man beställa material eller åka till arkiv fysiskt. Idag är väldigt mycket inscannat/digitaliserat, jag kan sitta hemma och leta/botanisera i de olika digitala arkiven t.ex. Lantmäteriet med mtrl före 1928, kyrkböcker över hela landet, hembygdsföreningars dokument/foton, kurser i Photoshop för att lära mig restaurera 100-150 åriga foton och mycket mera. Vissa arkiv kostar kanske en hundralapp i månaden.
Så om en bredbandsuppkoppling skiljer en hundralapp "hit ellet dit" blir det ändå betydligt billigare än före digitaliseringen och framför allt tusenfallt enklare, allt finns tillgängligt när jag behöver.
Så allt har ett värde om man ser till helheten och inte bara en kostnad utifrån vilken nytta man har.
Allt har ju ett värde. Har som hobby historie, trakt och släktforskning.
Förr fick man beställa material eller åka till arkiv fysiskt. Idag är väldigt mycket inscannat/digitaliserat, jag kan sitta hemma och leta/botanisera i de olika digitala arkiven t.ex. Lantmäteriet med mtrl före 1928, kyrkböcker över hela landet, hembygdsföreningars dokument/foton, kurser i Photoshop för att lära mig restaurera 100-150 åriga foton och mycket mera. Vissa arkiv kostar kanske en hundralapp i månaden.
Så om en bredbandsuppkoppling skiljer en hundralapp "hit ellet dit" blir det ändå betydligt billigare än före digitaliseringen och framför allt tusenfallt enklare, allt finns tillgängligt när jag behöver.
Så allt har ett värde om man ser till helheten och inte bara en kostnad utifrån vilken nytta man har.
Tänkte göra samma men har bara inte fått tummarna ur. Får titt som tätt erbjudande på 10Gbit men när jag kollar finns det inte på min adress än och då pallar jag inte13th Marine skrev:
Det är en lösning, men lite sent att göra så nu när det är färdigbyggt. I det läget vi är nu borde alla nätägare regleras hårdare och samtliga borde åläggas att tillåta operatörsbyten. Även detta blir ett stort intrång i det privata företagets affär och investering, men det behövs antagligen.D Daniel 109 skrev:
Ja, det är något sent. Men inte omöjligt. Men elnäten borde nog prioriteras i då fall. Där finns det ju verkligen inte alternativ.
Det är ju det man kommer runt iom "öppna" stadsnät. Jag tror att öppna nät med den modell som finns nu är ok. Det som har blivit fel är att kostnaden har blivit beroende på hastighet. Visserligen blir det enkelt för en ISP att peera över IP, men en annan prismodell där det peeras mer lokalt borde tillåtas. Då kan de som faktiskt har fysiska nät få utväxling för sin infrastruktur och man skulle kunna prata om konkurrens på riktigt.MathiasS skrev:
Det är inget stadsnät, dvs ingen mellanhand. Bahnhof har egen utrustning i min telestation och hyr sista biten fiber av Skanova. En sådan lösning är bara möjlig om tjänsteöeverantören har egen utrustning i stationen. Från början hade jag Telia Öppen Fiber, men när Bahnhof installerade sin utrustning fick jag högre hastighet och lägre pris genom att byta till Bahnhof Villafiber. Jag fick då Bahnhofs medieomvandlare. Telia krävde tillbaka sin medieomvandlare/switch. Det enda sättet för mig att nu byta tjänsteleverantör är att fibern fysiskt flyttas i stationen. Jag vet inte vilka andra som har utrustning där förutom Telia Öppen Fiber, men det har kommit förvarning från Tele2 om att vi ska få besök av säljare.U ullak40 skrev:
Bredbandsbolagens absolut största kostnad är energi, deras serverhallar etc. drar otroliga mängder energi. Att priset på bredband går upp när energinpriserna stiger är inte så konstigt. Jag har Telia sen många år och betalar 549kr/mån för en 250/250 uppkoppling.M Mjolnir skrev:Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?
Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.
År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.
Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.
[bild]
Besserwisser
· Hallands Län
· 859 inlägg
Vi har upplevt samma sak i ett Stadsnät som Telia också äger. Först höjde Bahnhof och någon månad efter följde övriga operatörer efter. Det är alltså girigbukarna på börsnoterade Telia som är roten till det onda (sen vet man ine hur mycket operatörerna passar på att krydda vid höjningarna). Fortsätter de i den här takten blir det snart att börja kolla på 5G. Prisökningar på indexnivå vs inflation:
![Linjediagram visar ökande trender för 'Fiber' och 'Inflation' över tid från 2019 till 2023.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/682/682960-6f424a1af6804600bf13494355d3bf38.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder