J jonaserik skrev:
Var är abonnemanget tecknat och är det på 1 eller 2 år eller är det uppsägbart.
Tele2 bindningstid ett år.
Men går du in på sidan Bredbandsval så har Comviq 299 kr 12 månader utan bindningstid om du tecknar där.
Blir säkert 249 på mellandagsrean.

Stickan56
K Klabbis 3000 skrev:
Var bra priser under Black Week och de brukar komma tillbaka omkring nyår.
Jag kör mobilt bredband i sommarstugan, 4G obegränsad 249 kr i månaden. Ligger ofta över 100 i hastighet men det är mer i glesbygd så det är inte speciellt hög belastning på nätet mer än under högsommaren.
Vill liksom inte lägga 500 spänn i månaden för internet där när man ändå inte är där speciellt mycket under vinterhalvåret.
Vilken är leverantören av det mobila bredbandet?
Själv har jag ett extra abonnemang med 3 obegränsat 5g utan bindning för 329/mån.

Stickan

Stickan

Det är sällan någon skriver om priset gäller som ordinarie pris, tillfällig kampanj (med upp till 50% rabatt), ”vanlig samlings rabatt” eller familjerabatt.

Jag bytte nyligen bredbandsoperatör och fick dubbla hastigheten + uppkopplingsgaranti över mobilnätet för 28kr extra, allt till ett lägre pris än jag hade innan.

Stickan56 Stickan56 skrev:
Vilken är leverantören av det mobila bredbandet?
Själv har jag ett extra abonnemang med 3 obegränsat 5g utan bindning för 329/mån.

Stickan

Stickan
Jag kör 4g från Tele2.
Obegränsat för 249 i månaden.

MultiMan
Jag fick precis den avtalade publika IP-adressen, på mitt fiberabb för 299kr/månad (100/100 ordinarie pris året runt). Mig veterligt kan man inte få det på något mobilt abonnemang. Har man behov av det duger inte mobilt bredband oavsett hur billigt det är.

• Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag fick precis den avtalade publika IP-adressen, på mitt fiberabb för 299kr/månad (100/100 ordinarie pris året runt). Mig veterligt kan man inte få det på något mobilt abonnemang. Har man behov av det duger inte mobilt bredband oavsett hur billigt det är.
Om jag inte minns fel så går det att få publik ip i alla fall på företagsabonnemang.

B
J jliljeha skrev:
Det är en liten förening med ca 30 lägenheter.Telia är operatör. sen beror det väl en del på hur mycket fiberägaren ska ha mellan också. Det är mindre än hälften av vad samma paket kostar för slutkund så det kändes rimligt när vi tecknade avtalet.

Men vi kanske borde konkurrensutsätta dem. De klippte nödtelefonledningen till våra hissar i somras utan att förvarna med mer än ett pappersbrev som inte nådde rätt mottagare.
30 st är lite lite, så det blir svårt få volym, men börjar det bli några hundra så går det pressa, men utrustning osv är ju mer linjärt. dock är accessen det som kan vara en utmaning.

Behöver någon av er hjälp att förhandla så kan jag bistå... skicka PM,

nätägaren är ju vinnaren, har ni en telia villafiber så kolla om någon annan tjänsteleverantör etablerat sig i den station som er fiber går till, då blir det konkurrens på riktigt. De jag känner till som gjort detta, är Telenor, Sappa, Tele2 och Bahnhof. Vore intressant om någon känner till flera. Det kan ju finnas någon lokalt. Telia har dock startkostnader på etablering som gör att det kan bli svårt få ekonomi i det i mindre telestationer. Men fiberhyran är ju reglerad av PTS.

Det är Svenska Stadsnät som äger fibern, fibernätet byggdes från början av ett lokalt bolag.som köptes upp. Svenska Stadsnät är ju Telia-ägt men det går att välja andra leverantörer.

En utmanng är ju också att byta ut TV-boxar och annan utrustning hemma hos folk och få dem att lära nya fjärrkontroller osv, det ska inte underskattas. Själv skulle jag gärna se en annan leverantör än Telia.

J jliljeha skrev:
En utmanng är ju också att byta ut TV-boxar och annan utrustning hemma hos folk och få dem att lära nya fjärrkontroller osv, det ska inte underskattas. Själv skulle jag gärna se en annan leverantör än Telia.
Jag behöver inte byta ut någon utrustning. Det är ju bara att köpa egen router och Android/Google TV så behåller man allt.

Nej, jag behåller givetvis också mina unifiprylar och tv-box använder jag inte. Med "hemma hos folk" menade jag främst de mindre tekniskt bevandrade, ofta i pensionärsålder eller äldre (även om det givetvis finns undantag där med). Det är ett gäng hos oss som behöver ständig support från goda grannar när de råkat trycka på fel knapp eller liknande.

Att då skicka ut en ny mediaomvandlare och tv-box till dem, och kanske en router med, det blir merjobb.

Jo, men jag har lyckats övertyga de mindre tekniskt begåvade att betala för UniFi system de också. Då kan jag hjälpa lättare på distans (och fixa VPN så de kan dela min Netflix)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
B
J jliljeha skrev:
Det är Svenska Stadsnät som äger fibern, fibernätet byggdes från början av ett lokalt bolag.som köptes upp. Svenska Stadsnät är ju Telia-ägt men det går att välja andra leverantörer.

Det som är viktigt att veta är om varje lägenhet har egen fiber till Telias station, eller om ni har ett eget nät i huset, och ett ställde där en switch sitter? om så är fallet, då går det hitta betydligt bättre lösningar. Gruppavtal , dvs ni kör samma för alla, och då bara 1 gbit bredband till samtliga, det är det som går få ner priset på allra mest.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Det är egen fiber från varje lägenhet till en central fiberswitch i vårt apparatrum. Tror det är stadsnätet som äger den. Måste vara en bit över 12 år gammal nu men det går att få Gbit hem om man betalar extra.

B
J jliljeha skrev:
Det är egen fiber från varje lägenhet till en central fiberswitch i vårt apparatrum. Tror det är stadsnätet som äger den. Måste vara en bit över 12 år gammal nu men det går att få Gbit hem om man betalar extra.
Då har ni möjlighet till bra lösning. Se till att säga upp vad ni har, så det inte förnyas

Finns inget lättare än att pruta på än just bredband, tv samt mobilabonnemang. Har Telenor som jag har runt mitt lillfinger,
299kr 100/100
Tv bas 14kanaler 150kr
Mobilabonnemang 199kr

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.