Det kanske är dax att bygga eget wifi-nät mellan grannarna snart. Man bygger snart ett robust unifi-nät på några månadsavgifter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har sett priser i större BRFer i stockholm med priser i paritet med detta 59kr exempel,
Med "maxutbud" TV? Nu är det väl inget direkt väldefinierat begrepp men borde i alla fall minst innebära 50 kanaler. Får man det och bredband med anständig hastighet för 59:-/månad/lägenhet är de bara att gratulera. Jag fortsätter att hävda att det låter väldigt lågt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
För villakunder så har jag en gnagande känsla av att monopolsituationen i fibernätet utnyttjas för att driva upp priserna. Prisökningen ligger ju inte paritet med övrig inflation.
Så har jag sagt att det kommer att bli i flera år. Att bygga upp privata monopol med stöd av skattepengar är idioti.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det kanske är dax att bygga eget wifi-nät mellan grannarna snart. Man bygger snart ett robust unifi-nät på några månadsavgifter.
Jag rekommenderar nanobeams. 5Ghz men inte wifi. Råkar veta att det fungerar utmärkt mellan grannar…..

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jupp, de är pålitliga.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag rekommenderar nanobeams. 5Ghz men inte wifi. Råkar veta att det fungerar utmärkt mellan grannar…..
Jag hade liknande tankar för 25 år sedan, pringles burkar skulle tydligen vara bra riktantenner 🤣

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag hade liknande tankar för 25 år sedan, pringles burkar skulle tydligen vara bra riktantenner 🤣
För 16 år sedan byggde jag en riktantenn av pringlesrörsliknande kakburk. Scannade av området jag bodde i tills jag hittade ett oskyddat nätverk med tillförlitlig uppkoppling och surfade sedan gratis :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Man kanske skulle testa att gå över till 5g mobilt internet ett år för att pressa de?

De utnyttjar ju monopolet på nätet precis som med fjärrvärmen.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Man kanske skulle testa att gå över till 5g mobilt internet ett år för att pressa de?

De utnyttjar ju monopolet på nätet precis som med fjärrvärmen.
Vi anslöt fiber till fritidshuset för några år sedan för det skulle vara billigare än mobilt bredband men strax efter att anslutningen var klar så började en aggressiv prisuppgång varje år och för ett år sedan fick jag nog och gick över till mobilt bredband obegränsad som är billigare idag jämfört med hur det var när vi anslöt fiber.
Det var knappast tanken att gå tillbaka till mobilt bredband men i fritidshuset är det inte försvarbart att betala så mycket för fiber så de får skylla sig själva att de tappar sina kunder.
Betalar nu 249 kronor i månaden för obegränsad 4G vilket fungerar bra och ger oftast omkring 100 Mbps och det räcker bra för våra behov.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B
K Klabbis 3000 skrev:
Vi anslöt fiber till fritidshuset för några år sedan för det skulle vara billigare än mobilt bredband men strax efter att anslutningen var klar så började en aggressiv prisuppgång varje år och för ett år sedan fick jag nog och gick över till mobilt bredband obegränsad som är billigare idag jämfört med hur det var när vi anslöt fiber.
Det var knappast tanken att gå tillbaka till mobilt bredband men i fritidshuset är det inte försvarbart att betala så mycket för fiber så de får skylla sig själva att de tappar sina kunder.
Betalar nu 249 kronor i månaden för obegränsad 4G vilket fungerar bra och ger oftast omkring 100 Mbps och det räcker bra för våra behov.
Vem är nätägare?

B Boan skrev:
Vem är nätägare?
Global Connect, det som tidigare hette IP Only.

B
K Klabbis 3000 skrev:
Global Connect, det som tidigare hette IP Only.
Ja, tyvärr blir det så. Där det byggdes lokalt ägda kooperativa nät kommer kostnaderna ner väldigt mycket. De som tog tag i detta lokalt, de blir vinnare

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Vår BRF betalar 329 kr / mån per medlem för 100Mbit fiber, TV Lagom och telefoni (som numera innebär ett sim-kort med fria samtal men utan datatrafik). Det priset har för övrigt varit fast väldigt länge.
Det låter mycket om det är ett gruppavtal , hur många lägenheter är det?
Vilken operatör?

B Boan skrev:
Ja, tyvärr blir det så. Där det byggdes lokalt ägda kooperativa nät kommer kostnaderna ner väldigt mycket. De som tog tag i detta lokalt, de blir vinnare
Ja vi som har byggt egna nät kan nu pressa priserna med (frivilliga) gruppavtal. Vi gick ihop 6 föreningar och upphandlade just 3000 anslutningar.

Men å andra sidan har det lagts ner ca tiotusen timmar ideellt arbete, och som vanligt är det några som drar lasset och många som aldrig ställer upp (och några som mest klagar och motarbetar)...

/M

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Ja vi som har byggt egna nät kan nu pressa priserna med (frivilliga) gruppavtal. Vi gick ihop 6 föreningar och upphandlade just 3000 anslutningar.

Men å andra sidan har det lagts ner ca tiotusen timmar ideellt arbete, och som vanligt är det några som drar lasset och många som aldrig ställer upp (och några som mest klagar och motarbetar)...

/M
Hur förvaltas erat nät nu när det används.
Köper ni tjänsten eller sköter ni det själva?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.