22 021 läst · 91 svar
22k läst
91 svar
Bahnhof 10Gbit/s, inkoppling
Jag har IP-telefoni hos Bahnhof av två anledningar:MathiasS skrev:
1. Jag kan gratis behålla det fasta telefonnumret som jag haft i 25 år.
2. Mobiltelefonnätet har dålig täckning i min källare. DECT-telefonen via IP-telefoni funkar perfekt.
Eftersom det är dyrt att ringa ut så använder jag normalt bara IP-telefonin för inkommande samtal.
#1 höll jag också på med ett tag, har nr hos BH men jag har ju aldrig använt det och ingen har ringt mitt fasta nr på 15 år…. så nu är inte sip-lådan inkopplad.B b_hasse skrev:Jag har IP-telefoni hos Bahnhof av två anledningar:
1. Jag kan gratis behålla det fasta telefonnumret som jag haft i 25 år.
2. Mobiltelefonnätet har dålig täckning i min källare. DECT-telefonen via IP-telefoni funkar perfekt.
Eftersom det är dyrt att ringa ut så använder jag normalt bara IP-telefonin för inkommande samtal.
#2 kan jag förstå men det ligger ju närmare att Wi-Fi-ringa om man inte har mobiltäckning, eller bara fixa mobiltäckning…
Koderna=lösenord får kunderna hämta från sitt konto hos SIP-leverantören. BH har tex inloggning till kundsidan "mina sidor" med mobilt bankid. Förbindelsen mellan server och klient är skyddad med https.B b_hasse skrev:
Om SIP klienten (i ditt fall SIP GW) inte har en säker inloggning mot SIP servern kan hackers komma åt dina inloggningsuppgifter. Om routern är tillgänglig från internet finns möjlighet att stjäla inloggningsuppgifter den vägen. Det finns en hel del artiklar på nätet om SIP och säkerhetsproblem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 949 inlägg
Äldre boxar hade även kända svagheter som aldrig fixades (och ännu äldre ingen riktig säkerhet öht).B b_hasse skrev:Bahnhof Villafiber använder inte VLAN för IP-telefonin. Med kundens egen box skulle nog risken vara större att den hackas, men den allra största risken uppstår nog för att kunden skulle tvingas hantera de viktiga koderna. Hur ska de skickas till kunden, och hur ska de förvaras?
Det skulle garanterat vara några som slarvar bort koderna, så att någon annan ringer telefonsamtal för stora belopp.
Jag tog faktiskt ett trace för många år sedan och j-lar vad med skit från fjärran land som försökte bryta sig in i vår (dåvarande) Cisco ATA. En lyckades tom, men missade sedan på kommandona och lyckades inte med mer än att ringa i vår telefon... Vilket iofs var störande nog.
Så jag har gått igenom två uppgraderingar av IP-telefoni-lådor med Bahnhof, och upplever inga problem. Det var dock länge sedan jag tittade på hur trafiken ser ut, och om det är lika illa idag. (De har förhoppningsvis filtrerat bättre idag.)
Hej,
Kan inte få BH 10gig varför har fiber så jag borde väl kunna ha det?
Kan inte få BH 10gig varför har fiber så jag borde väl kunna ha det?