N Nyikåk skrev:
Vilka operatörer använder inte olika VLAN?
Förstå mig rätt, givetvis har operatörerna vlan, men kunderna kan köra alla tjänster över internet, dvs behöver inte skapa 3 olika nätverk i hemmet.
Jag har Openinfra som fiberleverantör, Bahnhof levererar internet, tele2/Comhem IPTV och med en IP-telefon kan jag ha flera olika konton för inkommande och utgående samtal. All trafik går via internet, dvs en port i mediaomvandlaren.
Lösningen skulle säkert fungera mindre bra om internetaccessen ständigt användes till bristningsgränsen.

Så du kan koppla in valfri router till en port i mediaomvandlaren och alla 3 tjänsterna fungerar helt utan konfiguration av VLAN i routern?
Slipper du konfigurera multicast också?

N Nyikåk skrev:
Så du kan koppla in valfri router till en port i mediaomvandlaren och alla 3 tjänsterna fungerar helt utan konfiguration av VLAN i routern?
Slipper du konfigurera multicast också?
Ja. Har en Edgerouter 4 med standard FW. Har inte öppnat upp för multicast i brandväggen.

J
Mediaomvandlarna brukar numera ha s.k free seating, så man kan koppla in router eller tvbox i valfri port och den känner själv av vilken typ av utrustning det är. Vill man däremot inte använda en separat kabel från mediaomvandlaren till tvboxen, och i stället köra all trafik genom routern så brukar man behöva ta reda på vilket vlan tv ligger på. Och kunna aktivera igmp snooping. Åtminstone på Öppen fiber.

Kör Telias IPTV över ett meshnät där första mesh-enhet är trådad till routern och sedan trådlöst till nästa mesh-enhet och där ansluts IPTV trådat. Wifi i routern bortkopplat.
Inget VLAN i det lokala nätet.

J
A AndersS skrev:
Kör Telias IPTV över ett meshnät där första mesh-enhet är trådad till routern och sedan trådlöst till nästa mesh-enhet och där ansluts IPTV trådat. Wifi i routern bortkopplat.
Inget VLAN i det lokala nätet.
Glömde skriva att man brukar behöva köra VLAN om man inte har Telias router, eftersom de klarar att köra IPTV routat. Men du kanske kör med egen router i meshsystemet också? Bara att gratulera om det funkar!(y):D

Nu blev jag osäker på hur jag satte upp meshsystemet, TP-Link, har rullat i några år utan att gjort något annat än uppdatera via appen. Jag valde att köra vidare med Teliaroutern för att göra det enkelt och komplettera med bättre trådlöst, men något säger mig att jag valde bort bort router i huvudenheten för mesh, just för att slippa strul.
Min filosofi har varit att göra det enkelt och först vid behov göra anpassningar, därför Telia routern,, inte i förväg för att det kanske behövs.;)

• Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Nu blev jag osäker på hur jag satte upp meshsystemet, TP-Link, har rullat i några år utan att gjort något annat än uppdatera via appen. Jag valde att köra vidare med Teliaroutern för att göra det enkelt och komplettera med bättre trådlöst, men något säger mig att jag valde bort bort router i huvudenheten för mesh, just för att slippa strul.
Min filosofi har varit att göra det enkelt och först vid behov göra anpassningar, därför Telia routern,, inte i förväg för att det kanske behövs.;)
Ah då är jag med! Jag drog egen fiberpatch hela vägen från fiberuttaget så att jag kunde sätta mediaomvandlaren bakom TVn. Sedan kör jag också mesh vidare, men med egen router i meshsystemet. Kör tvboxen direkt i lan2. De medskickade routrarna är sällan bra.

Redigerat:
För mig som har TV-boxar på flera ställen blev det enklast att det i ett eget VLAN eftersom det ändå krävs en switch på varje ställe det finns en TV-box.

Men hur skönt det än låter att kunna ha Internet, IPTV och VoIP från olika tjänsteleverantörer fungerande bakom valfri router utan att den behöver konfigureras för detta, har jag problem med att förstå hur det fungerar med NAT m.m..

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Min erfarenhet från både Telia och Comhems IP-TV är att om du kör deras proprietära boxar (tidigare ofta Arris ivf) som är "login-fria", då måste du vara på rätt adress och eventuellt tom på rätt port/vlan.

På Comhem-adressen har vi free seating på CPE och boxarna fungerar i valfri port, och även innanför Comhems router, så den är ganska flexibel. På Telia-adressen måste man vara antingen i CPEns enda avsedda uttag, eller i Telias routers enda avsedda uttag. Eller mecka själv med VLAn-inställningar.

Om man däremot kör samma abonnemang från en AppleTV, Smart-Tv eller annan fristående plattform där man autentiserar via login är det ju som vilken annan internettrafik som helst, och inte knutet til varken VLAN eller adress. Kan ju tom användas i hela EU nu.

/M

J
M Marcus-AA skrev:
Min erfarenhet från både Telia och Comhems IP-TV är att om du kör deras proprietära boxar (tidigare ofta Arris ivf) som är "login-fria", då måste du vara på rätt adress och eventuellt tom på rätt port/vlan.

På Comhem-adressen har vi free seating på CPE och boxarna fungerar i valfri port, och även innanför Comhems router, så den är ganska flexibel. På Telia-adressen måste man vara antingen i CPEns enda avsedda uttag, eller i Telias routers enda avsedda uttag. Eller mecka själv med VLAn-inställningar.

Om man däremot kör samma abonnemang från en AppleTV, Smart-Tv eller annan fristående plattform där man autentiserar via login är det ju som vilken annan internettrafik som helst, och inte knutet til varken VLAN eller adress. Kan ju tom användas i hela EU nu.

/M
Precis. Men på senare tid så verkar man kunna köra arrisen även på internet, men då med inloggning som till play. Fast inspelning verkar inte fungera bra då.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Jag lät stoltheten vika och beställde Bahnhof Villafiber med bara 1 Gbit/s. Igår hämtade jag upp boxen, bilder kommer. Det visade sig att det var en vanlig medieomvandlare fiber-> RJ-45 I blå plåtlåda, såg ut som en sådan där kinesomvandlare från Wish för en hundring. Ingen form av router ingår. Dock följde 30 centimeter fiber patch med.

A Anders_Nilsson skrev:
Jag lät stoltheten vika och beställde Bahnhof Villafiber med bara 1 Gbit/s. Igår hämtade jag upp boxen, bilder kommer. Det visade sig att det var en vanlig medieomvandlare fiber-> RJ-45 I blå plåtlåda, såg ut som en sådan där kinesomvandlare från Wish för en hundring. Ingen form av router ingår. Dock följde 30 centimeter fiber patch med.
Jag fick med router gratis (eller väldigt billigt, minns tyvärr inte) eftersom jag band mig för 24 månader. Observera att man MÅSTE använda en router från Bahnhof för att köra deras IP-telefoni, som är helt utan fasta kostnader. Det är dock dyrt att ringa ut.
Det går att använda en annan router för allt utom IP-telefonin, och hänga på Bahnhofs router efteråt, om man gör rätt forward-inställningar.

B b_hasse skrev:
Observera att man MÅSTE använda en router från Bahnhof för att köra deras IP-telefoni, som är helt utan fasta kostnader.
På Bahnhofs sajt står följande "
Sedan slutet på 2015 erbjuder Bahnhof endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars, då hackare försöker kapa just SIP-boxar för att tjäna pengar på din bekostnad. Bahnhof har därför tagit fram en box med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att garantera den säkerhet som krävs.

Om du använder en egen box/modem eller gör egna inställningar och får ditt modem kapat kan du själv bli skyldig att stå för kostnaderna, som kan uppgå till tiotusentals kronor."

Jag vet inte hur Bahnhof implementerat sin lösning, men om de har vlan mellan CPE och SIP server lär risken för intrång vara minimal.

arneri68 arneri68 skrev:
Jag vet inte hur Bahnhof implementerat sin lösning, men om de har vlan mellan CPE och SIP server lär risken för intrång vara minimal.
Bahnhof Villafiber använder inte VLAN för IP-telefonin. Med kundens egen box skulle nog risken vara större att den hackas, men den allra största risken uppstår nog för att kunden skulle tvingas hantera de viktiga koderna. Hur ska de skickas till kunden, och hur ska de förvaras?
Det skulle garanterat vara några som slarvar bort koderna, så att någon annan ringer telefonsamtal för stora belopp.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.