Japp, så kommer det att bli;)

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så gjordes det här redan från början, så när jag bytte till BH villafiber så var det bara att skrota intenoboxen och ta en längre fiberpatch till BH's fiber-till-ethernet-konverterare och sedan var saken biff (kör inte 10G utan 1G).
Gör BH detta eller behöver man vara mekarkunnig inom fiber? Jag kommer flytta in i ett hus som just fått Teila Öppen Fiber och jag funderar på BH Villafiber 1Gb pga priset.

Det kan du göra själv utan förkunskaper. Det är som att byta en vanlig patchkabel men med andra kontakter.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Gör BH detta eller behöver man vara mekarkunnig inom fiber? Jag kommer flytta in i ett hus som just fått Teila Öppen Fiber och jag funderar på BH Villafiber 1Gb pga priset.
Har du kontrollerat att du kan få just Bahnhof Villafiber på adressen?
Jag har Telia öppen fiber (bor i villa) och kan få Bahnhof men jag kan inte få Banhofs Villafiber.
(Man kan kontrollera detta online).

Om du kan koppla in deras mediaomvandlare själv beror på om inkommande fiber avslutas i en egen box (se länk inlägg #10) eller i en box kombinerad med mediafördelaren som för TS (se inlägg #1), men det är väl väl klargjort ovan.

blackarrow blackarrow skrev:
Har du kontrollerat att du kan få just Bahnhof Villafiber på adressen?
Jag har Telia öppen fiber (bor i villa) och kan få Bahnhof men jag kan inte få Banhofs Villafiber.
(Man kan kontrollera detta online).

Om du kan koppla in deras mediaomvandlare själv beror på om inkommande fiber avslutas i en egen box (se länk inlägg #10) eller i en box kombinerad med mediafördelaren som för TS (se inlägg #1), men det är väl väl klargjort ovan.
Kollade adressen på BH hemsida, kan välja BH med Telia Öppen Fiber eller välja BH Villafiber för högre hastighet och lägre pris. Skulle kunna välja 10Gb men tycker det är overkill för att posta på ByggaHus.

A Anders_Nilsson skrev:
Kollade adressen på BH hemsida, kan välja BH med Telia Öppen Fiber eller välja BH Villafiber för högre hastighet och lägre pris. Skulle kunna välja 10Gb men tycker det är overkill för att posta på ByggaHus.
Grattis!
Overkill med 10Gbit/s?? Spelar ingen roll ens om det är sant… Det här är ju tråden om 10Gbit/s fiber…

blackarrow blackarrow skrev:
Grattis!
Overkill med 10Gbit/s?? Spelar ingen roll ens om det är sant… Det här är ju tråden om 10Gbit/s fiber…
Betyder nedanstående att jag tillhör De Utvaldas Skara, Den Högre Kasten...:rofl:

Skärmdump av bredbandskampanj erbjudande 10000/10000 Mbit hastighet, ingår trådlös router, 399 kr/mån i 12 mån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är dock rädd att den högre farten medför högre utsläpp så att någon fågelart drabbas. Har svårt att motivera 499kr/mån ordinarie pris när 1Gb kostar hundralappen mindre :rolleyes:.

Problemet är inte att det kostar hundra spänn mer, utan att jag överhuvudtaget inte kan tänka ut någotsomhelst rimligt användningsområde.

Men behåller jag Telia ÖF kostar 100/100 399kr och 500/500 499 kr så det är ju ingen mening att INTE ta BH Villafiber.

Kan du inte välja 1000/1000 för 299 spänn då?

MathiasS MathiasS skrev:
Kan du inte välja 1000/1000 för 299 spänn då?
Det är 399 för 1000/1000. 299 är bara första året men jag vägrar räkna sådana priser. Med TElia Öppen Fiber är det 799 eller så.

Jo, det blir nog 1000/1000 för 399 per månad. Men jag åker fortfarande på ny konverter antar jag. Dock hanterbart.

A Anders_Nilsson skrev:
Jo, det blir nog 1000/1000 för 399 per månad. Men jag åker fortfarande på ny konverter antar jag. Dock hanterbart.
Mediaomvandlare + SFP-modul (jag har 1000/1000) fick jag från Bahnhof utan kostnad.
Routern fick jag nog för att jag band mig för 24 månader, vet inte om det fortfarande är sådana villkor. Observera att man måste använda Bahnhofs router om man vill ha deras gratis IP-telefoni. Med gratis menar jag ingen månadsavgift och ingen avgift för inkommande samtal. Att ringa ut är dock dyrt, kostar per minut. Jag har lyckats koppla en annan router mellan inkommande och Bahnhofs router, som endast används för IP-telefonin. Bahnhof kan fortfarande logga in och konfigurera "sin" router.

A Anders_Nilsson skrev:
Det är 399 för 1000/1000. 299 är bara första året men jag vägrar räkna sådana priser. Med TElia Öppen Fiber är det 799 eller så.

Ok, jag har kunnat låsa mig för 2 år i taget och då sparat en hundring till på 1000/1000, hela perioden.

MathiasS MathiasS skrev:
Ok, jag har kunnat låsa mig för 2 år i taget och då sparat en hundring till på 1000/1000, hela perioden.
Kollade igår, bara första året sänkt med en hundring om du binder dig för två år. Så 350 kr i snitt. Eller 450 kr för 10Gb.
Bahnhofs egen router ingår fortfarande gratis om man binder sig för 2 år samt att startavgiften på 1195 kr försvinner. På 1Gb är routern värd 1195 kr och på 10Gb 3495 kr så det rör sig uppenbarligen om olika routrar.
Är lite sugen på 10Gb. Lite som att köpa en Porsche, man kommer aldrig att utnyttja den men en kul grej och i fallet Bahnhof skiljer det bara en hundring i månaden.
Jag tror dock inte ens 8K (som är den nya standarden sedan Tokyo OS) kommer kräva 10Gb och jag undrar seriöst om ByggaHus kommer uppgradera så sidorna laddar snabbare men å andra sidan lär man aldrig behöva uppgradera.
Sedan undrar jag ju hu man drar kabel i huset för att få 10Gb, låter som att fiber internt är det enda som fungerar. Och ingen av mina laptop har mer än 1 Gb nätverkskort även om WiFi6 skall kunna klara av 1Gb+.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
För skojs skull gick jag in och tittade på Bahnhofs hemsida, eftersom jag i dagsläget har 100/100 via Telia öppen fiber. Det finns möjlighet för mig att byta till Bahnhof Villafiber 1000/1000 till samma kostnad som jag idag betalar för 100/100, men jag tolkade det som att jag då inte kan välja fiber-tv-operatör fritt, utan är låst till Bahnhof. Kan jag ha missförstått på något sätt? Det är i dagsläget en dealbreaker för mig (100/100 räcker fint för dagens behov).

B bearmaniac skrev:
För skojs skull gick jag in och tittade på Bahnhofs hemsida, eftersom jag i dagsläget har 100/100 via Telia öppen fiber. Det finns möjlighet för mig att byta till Bahnhof Villafiber 1000/1000 till samma kostnad som jag idag betalar för 100/100, men jag tolkade det som att jag då inte kan välja fiber-tv-operatör fritt, utan är låst till Bahnhof. Kan jag ha missförstått på något sätt? Det är i dagsläget en dealbreaker för mig (100/100 räcker fint för dagens behov).
Du har rätt. Med Bahnhof villafiber får du billigare bredband men blir låst till Bahnhof för alla tjänster. Men givetvis kan du teckna Disney+ och andra IP-tjänster. Tittar du inte på TV tycker jag Bahnhof villafiber är en bra lösning

• Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
B bearmaniac skrev:
Det är i dagsläget en dealbreaker för mig
Hur kommer det sig att detta blir en blocker för dig - de flesta använder ju playtjänsterna ändå och de flesta kanalpaket kan man ju titta på över internet som vanligt, både tablåTV och streamat när du själv vill.

Jag har tex ett Allente abonnemang (för satellit) som jag bara tittar på via Internet, via Allentes app i min TV eller i en AppleTV. Samma sak med viaplay som också ingår.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.