arneri68 arneri68 skrev:
Skanova borde kunna ersätta Intenoboxen mot en enkel termineringslåda utan kraftmatning.
Från denna kopplas en fiberpatchkabel till routern.
Så gjordes det här redan från början, så när jag bytte till BH villafiber så var det bara att skrota intenoboxen och ta en längre fiberpatch till BH's fiber-till-ethernet-konverterare och sedan var saken biff (kör inte 10G utan 1G).

Okej, det låter vettigt.
Då kan jag kanske passa på att få uttaget flyttat när de ändå håller på. Återkommer med svar från Bahnhof.
Tack så länge!

Det är inte alls säkert att du kan fortsätta med 1G när Bahnhof har kopplat om till 10G i stattionen.
Troligen slutar ditt internet fungera när bahnhof kopplar om, och då rekommenderar jag att du kopplar om till Huawei-routern som du fått från Bahnhof. Den högra switch-delen av din nuvarande installation tar du bort, och då kan förmodligen den blå fibern med kontakt dras ut genom hålet där den sitter nu.
Dra den blå fibern inuti en slang eller något annat som kan skydda den.
Jag ser inget större problem att göra detta själv om man är försiktig. Ska någon komma hem till dig och fixa så får du betala för det.

Jag var tvungen att skicka tillbaka Inteno-switchen när jag bytte från Telia Öppen Fiber till Bahnhof Villafiber. Jag skickade dock bara tillbaka switch-delen, och inte väggfästet eller den vänstra fiber-lådan.

Jag har "bara" 1G, dvs ingen Huawei-router.

Redigerat:
Även om jag jobbar med att koppla fiber dagligen skulle jag inte ge mig på att riva i en sådan där låda där det är "bar"fiber och skarv till pigtail utan att ha saker att laga med om något skulle gå sönder. Jag skulle redan nu ställa frågan till Bahnhof om hur de löser detta.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Så här blev det hos mig när jag gjorde det själv:

• Vit WiFi-router på vägg med ansluten Ethernet-kabel och Bahnhof-internetmodem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B b_hasse skrev:
Så här blev det hos mig när jag gjorde det själv:
Du har ju en villapatch, den saknar ts!!
Bahnhof ska fixa installationen utan kostnad.
Knäcker ts den inkomnande fibern, vem betalar om fiberägaren kräver omblåsning?

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du har ju en villapatch, den saknar ts!!
Bahnhof ska fixa installationen utan kostnad.
Knäcker ts den inkomnande fibern, vem betalar om fiberägaren kräver omblåsning?
Ok, då kanske mitt råd inte är det bästa. Jag har ytterligare en liten vit låda till vänster om Inteno-lådan, och det är väl där som inkommande fiber går över till "villapatch". Jag fick alltså en bättre installation från början, dvs mer framtidssäker?

B b_hasse skrev:
Ok, då kanske mitt råd inte är det bästa. Jag har ytterligare en liten vit låda till vänster om Inteno-lådan, och det är väl där som inkommande fiber går över till "villapatch". Jag fick alltså en bättre installation från början, dvs mer framtidssäker?
Du har en installation med fiberbox/uttag och sedan villapatch, tredje gången jag beskriver det i tråden:crysmile:

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Om du öppnar locket på den del av intenolådan du har kvar fortfarande, går då inte bara patchen rakt igenom denna?

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du öppnar locket på den del av intenolådan du har kvar fortfarande, går då inte bara patchen rakt igenom denna?
Det stämmer! Den går två varv där inne och sedan vidare till den lilla boxen bredvid.
Det har gått några år, så jag minns inte hur jag tänkte, men det var väl minst jobb med att låta Inteno-plasten sitta kvar.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
B b_hasse skrev:
Det stämmer! Den går två varv där inne och sedan vidare till den lilla boxen bredvid.
Det har gått några år, så jag minns inte hur jag tänkte, men det var väl minst jobb med att låta Inteno-plasten sitta kvar.
Bahnhofs installationer i Teliabygda fibernät utgår från att det är installerat som du har det.
Är det så kan man snygga till det och ta bort bakstycket för Intenoburken och byta ut villapatchen till en kortare, finns längder från 2 dm och uppåt, kostar en hundralapp. Klamra inte ut sätt en enkel liten kabelkanal på väggen. Det fixar det flesta som är lite händiga, bara man är försiktig och inte rör ytan på fiberkontakterna.
https://www.direktronik.se/direktro...GWF3tJWDvU-7QDhS4m8JCs5uKjscVmU8aAr90EALw_wcB

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Smidigaste uppgraderingen till 10 Gb borde vara att koppla in en ny Inteno som passar mot kabellådan [länk]

Den har 3x 1G ethernet lan + 1X 1/2,5/10G sfp lan. 10G sfp wan
Och den får ts betala själv, du får ju ändå en från Bahnhof och med största sannolikhet ser de till att det kommer en tekniker och fixar en fiberbox/uttag. Har gjort det tidigare när fiberboxen saknats.
Kan t.o.m. vara så att Bahnhof bara anmäler till Telia att installation inte är gjord som de har avtalat att det ska vara för att de ska kunna ansluta till fibernätet.;)

Har fått svar från Bahnhof nu, de kommer att byta ut installationen (som jag förstår det) i samband med operatörsbytet. Oklart hur slutresultatet kommer bli, helst skulle jag vilja få ett fiberuttag istället för en löst hängande anslutningsfiber. Uppdaterar när de varit här den 28e.

"Hej,

Tack för bilderna. Du behöver fortfarande vår fiberkonverter om du väljer 1gig hastigheten. Den konvertern är däremot mycket mindre om det var något sånt du efterlyser.

Din inteno kommer att bytas ut och på grund av hur installationen ser ut kommer teknikern även att hjälpa dig att koppla ner den då det krävs rätt verktyg!"

• Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
J
H HerrRoos skrev:
Har fått svar från Bahnhof nu, de kommer att byta ut installationen (som jag förstår det) i samband med operatörsbytet. Oklart hur slutresultatet kommer bli, helst skulle jag vilja få ett fiberuttag istället för en löst hängande anslutningsfiber. Uppdaterar när de varit här den 28e.

"Hej,

Tack för bilderna. Du behöver fortfarande vår fiberkonverter om du väljer 1gig hastigheten. Den konvertern är däremot mycket mindre om det var något sånt du efterlyser.

Din inteno kommer att bytas ut och på grund av hur installationen ser ut kommer teknikern även att hjälpa dig att koppla ner den då det krävs rätt verktyg!"
På det du beskriver så tror jag absolut att din löst hängande fiber är ett minne blott

• Gilla
HerrRoos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.