L Limpan4all skrev:
Såvitt jag kan se så har den där MikroTik enheten inget support för 10Gbit/s alls...
Det räcker inte med att det står SFP eller ens SFP+ för det behöver inte innebära att dom kan hantera 10Gbit/s.
Det finns flera modeller i 1036-serien. Serienamnet indikerar bara vilket Tilera-chip den har, och i det här fallet 36 kärnor.

Modellen som skulle kunna ge en hyfsad fart på linan är CCR1036-8G-2S+, som är utrustad med två SFP+ slotar, kapabla till 10Gbit/s. Den klarar cirka 41Mpps vid 64 byte om det bara är ren forwarding, men som sagt med lite komplexare brandväggsregler så är den enligt deras egna mätningar nere på endast 3Mpps.

Länk till modellen: https://mikrotik.com/product/CCR1036-8G-2Splus

Jag räknar dock med att den kan tänkas låta en del, där tror jag nästan att EdgeRouter Infinity har en viss fördel.

Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
magebarf magebarf skrev:
Kan uppdatera med läget, för de som vill följa följetongen;
...
Sent igår fick jag besked att jag har ett paket på väg till mig från Bahnhof, så jag anar att de fått in en ny försändelse med mediakonverterare.
Typiskt! Ny router (deras nya Tilgin)!

Jaha, då får jag väl lägga den i högen och vänta så glatt på den nya mediakonvertern ett tag till. :D

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Redigerat:
Om du väljer "rätt" router så behöver du ju ingen mediakonverter från Banhof. Bara att stoppa i "rätt" SFP+ modul direkt i routern och sedan stoppa in fibern i SFP+ modulen.

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Om du väljer "rätt" router så behöver du ju ingen mediakonverter från Banhof. Bara att stoppa i "rätt" SFP+ modul direkt i routern och sedan stoppa in fibern i SFP+ modulen.
Yep. Problemet ligger väl i att lista ut vad som är just rätt. Har ännu inte hört om någon som fått sin nya mediakonverterare så lite oklart vilken modell på modul det bör vara, våglängd etc. Sen är väl aningen att de byter modulen i andra änden på fibern först när de faktiskt har skickat ut midakonvertern så de vet att man har rätt utrustning.

Sen väntar jag väl också in för att se om konvertern kommer med SFP+ modul som går att låna rakt av, så slipper man köpa lite delar av utrustningen.

Ingår mediaconvertern i månadsavgiften eller tillkommer den?

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
Jag kollade på frekvenserna som bidi sfp+ moduler använder och de är inte 1310/1550nm som 100/1000 Mbit använder utan 1270/1310nm. Så man behöver byta i båda ändar för att det skall fungera.

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
Man betalar inget extra för den, så kostnaden för den över sin livstid är ju förmodligen inräknad i månadsavgifterna. Traditionellt i alla fall. För 1gbit/s är det ju kanske en månadsavgift som går åt för att täcka kostnaden. Med kostnaderna för utrustning för 10gigabit/s är ju spelplanen lite annorlunda.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
arneri68 arneri68 skrev:
M merbanan skrev:
Jag kollade på frekvenserna som bidi sfp+ moduler använder och de är inte 1310/1550nm som 100/1000 Mbit använder utan 1270/1310nm. Så man behöver byta i båda ändar för att det skall fungera.
Bahnhof har väl vare sig förnekat eller bekräftat existensen av ny custom-hårdvara på deras sida, men de har gjort det snyggt i alla fall: https://twitter.com/magebarf/status/970783208160849920

magebarf magebarf skrev:
Typiskt! Ny router (deras nya Tilgin)!

Jaha, då får jag väl lägga den i högen och vänta så glatt på den nya mediakonvertern ett tag till. :D
Bump! :) Any news? Fick min Tilgin 2511 i dag, men ingen konverter än. Omkoppling från Telia till Bahnhof om 14 dagar.

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
Nej, tvyärr ej. Ingen förvarning om ny mediakoverter än.
@zdmh100 siktar du också på 10gbit/s?

Mina egna efterforskningar sen har huvudsakligen kretsat kring Qualcomm-kretsarna som nyttjas i KDDI/NEC-hårdvaran. Via lite grävande i FCC-databaser så har Asus fått två nya routrar godkända som kan vara intressanta; ASUS GT-AC9600 (deras gaming-serie/ROG-serien) och ASUS RT-AX95U (deras "vanliga" router-serie). Än så länge har inga officiella produktsidor för dem dykt upp än.

Japp, 10gbit/s, och i samma sits som du ang 10gig utrustning. Jag tror och hoppas mycket kommer hända i loppet av året mtp utrustning för prosumers, så avvaktar lite mtp router/switch. Interessant det du hittade om Asus.

Till sist en liten rolig historia; blev uppringd av Boxer i dag, dom ville kränga nåt TV-paket med 100mbit till 400/mnd. Ja sa jag hade 10gb på ingång, men han körde sin scriptade pitch ända. När jag en gång till preciserade at jag har 10gb, inte 10mb på gång, så fick jag frågan; "har du behov för så mycket?" Han fattade själv at det var en lam fråga...

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Yapp, XS708 är med i tankarna när det kommer till att switcha själva nätverket, men den löser ju ingen routing.

Här tänker jag själv gå med en MikroTik CRS317 eventuellt, då den utöver att vara en SFP+ switch där man kan lägga till flera 10GBASE-T portar efter behov, också kan laddas med routerOS och förhoppningsvis routa nånstans mellan 1-2 gbit/s (deras officiella mätningar är ju på 3gbit/s, utan NAT).

Skulle det visa sig att Bahnhofs CPE bara är en mediakonverter, som det är idag för 1gbit/s, så behövs ju något sådant. Och skulle det visa sig att deras CPE sköter routingen och NAT också, så kan den fortfarande användas som renodlad switch med bra prestanda.

"Skall man bara klara 1Gbit/s i NAT routning (och mera) så klarar även de enklaste https://www.dustinhome.se/product/5010872872/edgeroutert-x för 599:- inkl moms jobbet helt utan att ens bli svettig."

Det där är ju inte helt sant beroende på vilka krav man har. De flesta routertillverkare visar prestandan i kpps eller Mbit/s vid 3 olika paketstorlekar men vid användning av cut through forward (finns flera namn). Detta innebär att man är tvungen att avstå ifrån en hel drös med finesser och funktioner som iaf jag inte är beredd att avstå ifrån. Vill man kunna ha statistik, brandväggsregler, separata regler för olika IP osv, så kommer du inte i närheten av line speed på en gig-lina hem med den där.

Jag har fortfarande inte hittat en produkt som orkar med allt i 1000/1000 till rimliga priser. Vad du behöver för att klara det där i 10Gbit och betala som privatperson vågar jag inte ens tänka på.

Jag har svårt att tro att det finns speciellt mycket utrustning som orkar med 10Gbit i en session. Ska man bottna ur det där hemma (och nätet lär troligen ändå vara överbokat) så lär man få köra många sessioner ifrån flera datorer, det är iaf min gissning.

• Gilla
magebarf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.