2 568 läst · 33 svar
3k läst
33 svar
Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Sida 1 av 3
För fritidshus utan kommunalt avlopp finns flera olika toalettlösningar. När du väljer toalett är det klokt att väga in komfort, skötsel, driftkostnader och miljöpåverkan.
Du kan läsa artikeln här: Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Du kan läsa artikeln här: Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Hade ni 3-4 olika toaletter?PeterFalun skrev:
-Utedass
-Förbränningstoa
-Urinseparation (som ni använde som natttoa?)
Om du bara skulle kunna välja en lösning - vilken skulle du välja?
En sak att tänka på om man väljer förbränningstoalett är att insugsluften ska gå direkt in till toan inte via en ventil till toa utrymmet, jag tänkte inte på det och det blir jäkligt kallt på vintern då insugsluften kyler ner hela rummet och elementet går för fullt helt i onödan
Jag avråder bestämt från vacuum-toalett. Har haft ett sådant system tidigare innan vi fick kommunalt avlopp. Det krånglade konstant och krävde nån åtgärd i princip varje dag.
varför skulle det vara ofräscht? där man är några veckor om året och när hållet blir fult så flyttar man dasset några meter och gör ett nyt hålG Greger_08 skrev:
Inte billigt alls - i den kommunen jag bor i kostar det över 10000:- år för hämtningen av latrinhinkarna för ett året runtboende - har en granne i närheten som fortfarande kör med det, och i sportstugeområdet en bit bort så är alla forcerade att använda dass med latrinhinkar (och en orsak att kommunen hanterar just latrinhinkar då det fins stora sommarstugeområden inom kommunen och grannkommunerna med det som enda alternativ).G Greger_08 skrev:
Latrinhinkarna får inte privatpersoner i min kommun köra runt med då det är klassat som riskavfall utan skall göras av kommunens anlitade avfallsentreprenörer då kommunen har monopol på avfallshanteringen, och därmed också fakturan då den är kopplad mot fastigheten själv, precis som soptunnor och annat i den vägen.
---
Innan man väljer lösning så måste man först kolla med kommunen i vad man får göra och inte får göra och tex. var frys/förpackningsträcket/mulltoa-resterna skall lämnas och vem som får transportera detta, och också i hur urinen skall hanteras om den skiljs åt och hanteras separat.
vill man ha minsta möjliga beröring med kommunen i denna ärende så är det i princip den enda lösningen att välja förbränningstoalett...
Redigerat:
Ja det är ju sant dock så är ju latrinhink inte samma sak som torrdass med urinseparator här kan du kompostera skiten själv (efter att fått ok från kommunen och antagligen betalat en slant också).X xxargs skrev:Inte billigt alls - i den kommunen jag bor i kostar det över 10000:- år för hämtningen av latrinhinkarna för ett året runtboende - har en granne i närheten som fortfarande kör med det, och i sportstugeområdet en bit bort så är alla forcerade att använda dass med latrinhinkar (och en orsak att kommunen hanterar just latrinhinkar då det fins stora sommarstugeområden inom kommunen och grannkommunerna med det som enda alternativ).
Latrinhinkarna får inte privatpersoner i min kommun köra runt med då det är klassat som riskavfall utan skall göras av kommunens anlitade avfallsentreprenörer då kommunen har monopol på avfallshanteringen, och därmed också fakturan då den är kopplad mot fastigheten själv, precis som soptunnor och annat i den vägen.
---
Innan man väljer lösning så måste man först kolla med kommunen i vad man får göra och inte får göra och tex. var frys/förpackningsträcket/mulltoa-resterna skall lämnas och vem som får transportera detta, och också i hur urinen skall hanteras om den skiljs åt och hanteras separat.
vill man ha minsta möjliga beröring med kommunen i denna ärende så är det i princip den enda lösningen att välja förbränningstoalett...
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Tingsrätten: Köparna visste om parkslide
Artikelkommentarer -
Bygg billigare: 5 vinster med längre byggtid
Artikelkommentarer -
Växande problem med byggbolag som kursas för att starta på nytt
Artikelkommentarer -
Sveriges elområden kan förändras
Artikelkommentarer -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter