Jag satt precis och jämförde CWL och Weland som båda hävdar att deras produkter uppfyller kraven i div. standarder för snörasskydd. Båda hävdar att de klarar 500kg per meter skydd.

Båda tillverkarna presenterar en liknande tabell på sin hemsida med det är väldigt stor skillnad i siffrorna för hur många meter takfall man klarar men en rad skydd. I mitt fall med lite drygt 5m i snözon 3 och 38 graders lutning säger Weland 3.1m medan CWL säger 5.3. Båda hänvisar till snözoner enligt ”EKS10” samt standard SS 83 13 35.

Jag förstår inte dessa stora skillnader… Speciellt inte då jag hör att Weland gör mer rejäla grejor.

Edit: tabellernas värden verkar vara lika upp till och med 18 grader sedan händer något. Jämför man raderna längst ner (55graders taklutning) så är skillnaderna enorma…

• Tabell över snözoner efter taklutning enligt Boverkets byggnadsregler för sadeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell över maximalt snölastavstånd för olika taklutningar på sadeltak.
    Skapa konto
Redigerat:
Wikstrand har även de en tabell som ger en tredje version av värden. Är det så enkelt som att alla uppfyller standarden men med olika marginal?

• Schwedische Tabelle für Schneelastzonen, Dachneigung, Baunorm SS 831 385, hervorgehobene Zahlen.
    Skapa konto
Tabellen jag hittade från Weland var tydligen inaktuell. Den nya man hittar på hemsidan verkar stämma bättre överens med CWL's tabell:

• Tabell över maxavstånd för snörasskydd på sadeltak enligt svenska byggregler, klassificerad efter taklutning och snözon.
    Skapa konto
Jag har släppt tankarna på takstegen och bestämt mig för ”riktiga” snörasskydd!

Jag har dock inte helt släppt tankarna på att undvika att skruva i papp och råspont.

Kanske kan man på något fiffigt sätt modifiera något konsolfäste så att jag kan fästa det i nedersta och näst nedersta bärläkten trots att de skiljer ca 20mm i höjd. Bifogar en bild för att visualisera hur det ser ut. Alla tips välkomnas!

• Teknisk ritning av takkonstruktion med mått, inklusive bärläkt och underlagspapp.
    Skapa konto
Rickard.
Det är inget som hindrar dig från att köpa fästerna som är gjorda för 45x70 läkt och montera dom på ditt tak. Det är inte godkänt och håller såklart lite sämre men det är ju bara att köpa mera fästen. Du måste dock ändå sätta dom i rad 2 men du kan givetvis kan du förstärka bäst det går med mera läkt av samma tjocklek som du har.

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inget som hindrar dig från att köpa fästerna som är gjorda för 45x70 läkt och montera dom på ditt tak. Det är inte godkänt och håller såklart lite sämre men det är ju bara att köpa mera fästen. Du måste dock ändå sätta dom i rad 2 men du kan givetvis kan du förstärka bäst du vill med mera läkt av samma tjocklek som du har.
Ja så är det ju. Även om jag sätter fler fästen behöver ju läkten förstärkas på något vis då alla hamnar på samma läkt.

Att skruva dit en läkt i samma dimension under den andra kanske går för att det ska bli ca 25x100 totalt. Frågan är om det räcker och hur det blir när/om de torkar och inte längre ligger dikt an varandra efter ett tag.

Jag får kanske ta patent på ett fäste som kan hantera höjdskillnaden mellan bärläkt 1 och 2 för det är ju inte ovanligt att man bygger med 45mm nederst :)

Rickard.
Eftersom man inte sätter snörasskydd på första bärläkten så tror jag inte branschen är särskilt intresserad men lycka till ;)

Ska tilläggas att det kan behöva viss modifikation av fästerna med bågfil ;)

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Eftersom man inte sätter snörasskydd på första bärläkten så tror jag inte branschen är särskilt intresserad men lycka till ;)

Ska tilläggas att det kan behöva viss modifikation av fästerna med bågfil ;)
De hamnar ju mellan läkt 1 och 2 om man tänker en konsol som fästs i båda och det är väl inte helt ovanligt i branschen? :)

Jag ska klura vidare, återkommer :)

Rickard.
A Amrich skrev:
De hamnar ju mellan läkt 1 och 2 om man tänker en konsol som fästs i båda och det är väl inte helt ovanligt i branschen? :)

Jag ska klura vidare, återkommer :)
Nej den hamnar mellan 2 och 3 i andra pannraden. (Eller ännu högre upp om det av någon anledning behövs)

Tak med takpannor, snörasskydd, skorsten, blå himmel, del av byggnad.
Skapa konto

Aha okej!

Finns det då några nackdelar med att sätta det mellan läkt 1 och 2 som gör att jag bör förkasta idén redan nu?

Rickard.
A Amrich skrev:
Aha okej!

Finns det då några nackdelar med att sätta det mellan läkt 1 och 2 som gör att jag bör förkasta idén redan nu?
En nackdel är att vikten av snön ofta hamnar utanför vägglivet och belastar då bara "tassen". En annan är att konsolerna är längre än pannan så den kommer sticka ut, kanske finns det fler jag inte kommer på nu men till mitt försvar så har jag ingen erfarenhet av att göra det ;)

Okej, nackdelar noterade!

Jag får se om jag klurar vidare eller bara väljer att acceptera konsoler i råsponten. Återkommer! :)

Hej
har läst igenom tråden och det är oklart om du skall göra det själv .
Skall du göra det själv och inte är rädd för höjder och vill göra det enkelt för dig så använd byglar.
minimal åverkan på taket och ingen skruvning.

pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Hej
har läst igenom tråden och det är oklart om du skall göra det själv .
Skall du göra det själv och inte är rädd för höjder och vill göra det enkelt för dig så använd byglar.
minimal åverkan på taket och ingen skruvning.
Tack förbisett svar! Ja, arbetet gör jag själv. Har du någon erfarenhet av dessa byglar? Vilka är bäst?

A Amrich skrev:
Tack förbisett svar! Ja, arbetet gör jag själv. Har du någon erfarenhet av dessa byglar? Vilka är bäst?
Jag jobbar med tak .
Största anledningar att folk väljer just dessa är att dom syns knappt när dom sitter på taket .
samt att dom är enkla och montera . Vilket märke du använder är egentligen oviktigt .
Vi använder alltid CW Lundbergs.

edit. skall tilläggas att fastskruvade snörasskydd i nederkant alltid är bäst . Dock så hamnar ju all snö längst ner vid takfoten och belastningen blir stor . Med byglar är ju hela taket belastat och inte åker nånstans

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.