4 737 läst · 47 svar
5k läst
47 svar
Bästa snörasskyddet för betongpannor?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 387 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 387 inlägg
Taksteg som snörasskydd är och har varit vanligt här i norr under väldigt många år. Dom är såklart inte "godkända" men funkar fint och håller faktiskt bättre än riktiga snörasskydd (om man köper av gedigen kvalité i alla fall)
På branta tak som kräver godkänt är det populärt att sätta räcke i takfoten och taksteg lite högre upp för att undvika att överbelasta räcket.
På branta tak som kräver godkänt är det populärt att sätta räcke i takfoten och taksteg lite högre upp för att undvika att överbelasta räcket.
Redigerat:
Kan tyvärr inte måtten i huvudet men om man räknar antal takpannor så får man väl fram en ganska precis siffra. Huset är 1,5-plan. Inte helt hundra på läktens dimension heller då jag bara lyft pannor någon gång vid byte av spruckna pannor men bildminnet säger 25 mm snarare än 45 mm.
Rent estetisk tycker jag de är nog så diskreta som rör-varianten men allt är ju en smaksak och skulle jag byta tak idag hade jag nog valt samma lösning främst pga ev. enkelheten och att de fungerat.
Rent estetisk tycker jag de är nog så diskreta som rör-varianten men allt är ju en smaksak och skulle jag byta tak idag hade jag nog valt samma lösning främst pga ev. enkelheten och att de fungerat.
Det ser inte alls konstigt ut tycker jag! Kul att höra att det verkar fungera i praktiken om det nu är standardläkt på ca 25x48.
Ska CWL snörasskydd monteras på läkt krävs minst 40x70. Dina taksteg sitter ju dock fördelat varannan på två rader vilket såklart hjälper till.
Gällande de hål som blir i råsponten vid montage av konsol där så är det kanske inte värre än de alla spikhål som redan finns när man monterat ströläkten så det kanske inte är nått att bekymra sig över heller…
Ska CWL snörasskydd monteras på läkt krävs minst 40x70. Dina taksteg sitter ju dock fördelat varannan på två rader vilket såklart hjälper till.
Gällande de hål som blir i råsponten vid montage av konsol där så är det kanske inte värre än de alla spikhål som redan finns när man monterat ströläkten så det kanske inte är nått att bekymra sig över heller…
Nu har jag funderat lite till och fått en idé…
Min nedersta läkt är som sagt rejält tilltagen med måtten 45x120 men det går ju inte att hänga eller fästa något snörasskydd i den då den är längst ner. Men om jag från den sätter en bit regel på tvären till den klenare läkten ovanför (tänk kottling) för att för överföra kraften till den nedersta.
Då skulle jag kunna hänga på ett taksteg på varje panna på den näst nedersta läkten och på så vis slippa skruva i papp och råspont. Det verkar bli något billigare också!
Eftersom alla taksteg hamnar på samma rad så blir det ju en glipa mellan varje men det kanske inte gör något?
Synpunkter på detta förslag?
Min nedersta läkt är som sagt rejält tilltagen med måtten 45x120 men det går ju inte att hänga eller fästa något snörasskydd i den då den är längst ner. Men om jag från den sätter en bit regel på tvären till den klenare läkten ovanför (tänk kottling) för att för överföra kraften till den nedersta.
Då skulle jag kunna hänga på ett taksteg på varje panna på den näst nedersta läkten och på så vis slippa skruva i papp och råspont. Det verkar bli något billigare också!
Eftersom alla taksteg hamnar på samma rad så blir det ju en glipa mellan varje men det kanske inte gör något?
Synpunkter på detta förslag?
HejA Amrich skrev:
På konsolens framkant finns ett stort hål, det är en brytpunkt. Där det är tänkt att konsolen ska vika sig om snölasten blir för stor. Om man tätar ihop konsolerna blir detta för starkt och då kan andra saker hända istället. Ex att fästet lossnar från taket istället.
man tittar på snözon och taklutning när man räknar på hur man ska montera taksäkerhet
//Mathias
Intressant! Så att montera konsoler tätare kan ge negativa konsekvenser alltså… Frågan om varför det anges olika mått på samma produkt kvarstår dock.Mathias12 skrev:Hej
På konsolens framkant finns ett stort hål, det är en brytpunkt. Där det är tänkt att konsolen ska vika sig om snölasten blir för stor. Om man tätar ihop konsolerna blir detta för starkt och då kan andra saker hända istället. Ex att fästet lossnar från taket istället.
man tittar på snözon och taklutning när man räknar på hur man ska montera taksäkerhet
//Mathias
Om man tittar på cw Lundbergs hemsida så ska man ha cc1200. Undantaget som finns är klicktak där man monterar konsolen på cc 950.A Amrich skrev:
Cw rekommenderar 2 rader istället för att sätta konsolerna tätare.
sen finns det andra leverantörer där det är ok att montera konsolerna tätare
//Mathias
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 387 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 387 inlägg
Det stämmer inte riktigt, det är helt okej att korta ner cc måttet för ökad styrka men det ska/bör inte göras istället för att montera 2 rader. Halverar man cc måttet så dubblar man hållfastheten helt enkelt.Mathias12 skrev:
Profilerat plåttak monteras också med annat cc-mått men det är ovesäntligt i denna tråd
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 387 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 387 inlägg
Både snörasskydd och taksteg monteras på andra raden (som på bilderna) så du kan inte använda din regel till något. Taksteg är mycket glesare och det kan släppa småbitar men min erfarenhet är ändå att det håller ihop snön bra men det är såklart ingen garanti. Jag skulle nöja mig med det om det inte är något väldigt känsligt som ska stå i farozonen, taksteg är också löjligt mycket enklare att montera.
Med det sagt är det inga problem att skruva i råsponten om du föredrar riktigt snörasskydd.
Med det sagt är det inga problem att skruva i råsponten om du föredrar riktigt snörasskydd.
Tack för svar! Bara för att förtydliga gällande alternativet med takstegen: skulle du då förstärkt mellan nedersta och andra raden läkt och sen kört en rad med steg med lite mellanrum som jag skrev om ovan eller hade du hängt steg på rad två och tre och hoppas det håller likt bilderna som finns i tidigare inlägg?Rickard. skrev:Både snörasskydd och taksteg monteras på andra raden (som på bilderna) så du kan inte använda din regel till något. Taksteg är mycket glesare och det kan släppa småbitar men min erfarenhet är ändå att det håller ihop snön bra men det är såklart ingen garanti. Jag skulle nöja mig med det om det inte är något väldigt känsligt som ska stå i farozonen, taksteg är också löjligt mycket enklare att montera.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 387 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 387 inlägg
Med tanke på var du bor känns det spontant som att bilden är väldigt överdimensionerad men jag turistar inte gärna söderut (I alla fall inte inom landet) på vintrarna så jag har inte jättebra koll på snömängd runt om i landet. Antingen en rak linje på rad 2 med lite mellanrum eller ha varannan på rad 3 men ändå lite mellanrum, båda varianterna används och jag vet inte vad fördelarna är med att sicksacka.A Amrich skrev:Tack för svar! Bara för att förtydliga gällande alternativet med takstegen: skulle du då förstärkt mellan nedersta och andra raden läkt och sen kört en rad med steg med lite mellanrum som jag skrev om ovan eller hade du hängt steg på rad två och tre och hoppas det håller likt bilderna som finns i tidigare inlägg?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Jag skulle rekommendera welands taktsäkerhet över cwl då den är av bättre kvalité.
jag har satt flera kilometer av båda tillverkarna.
jag har satt flera kilometer av båda tillverkarna.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 387 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 387 inlägg
Håller tyvärr helt med. Jag gillar inte alls weland egentligen då det är så otroligt komplicerat system med 1000 olika artiklar för samma sak (överdrift såklart) men enkelt jämfört mot cwl så är weland en mindre "flashig" design men kompenserar upp det med mer stål, allt är bara grövre, starkare och såklart tyngre.I johan ivarsson skrev: