33 465 läst · 26 svar
33k läst
26 svar
Bästa ljuddämpande fönstret som finns att köpa?
Håller helt med Mich, en del "överdämpar" sina fönsterpartier men blir ändå inte nöjda. Ibland är det för att de räknar med att det blir knäpptyst - vilket det sällan blir. Ibland kan själva stommen/ramverket släppa igenom ljud så om man inte får fason på det så är det ingen idé att jaga sista dB:n.
Våra 9 år gamla Polska träfönster har dessa ljudisoleringsvärden:
Nästan för bra, man hör nästan inga ljud utifrån, knappt ens när sopbilen svänger runt på gårdsplandens grus en meter utanför husväggen.
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
Rekommenderas!

Nästan för bra, man hör nästan inga ljud utifrån, knappt ens när sopbilen svänger runt på gårdsplandens grus en meter utanför husväggen.
http://okna.swiebodzin.pl/en/thermo_comfort_92
Rekommenderas!
Intressant. Gillar exempelbilden på sidan, är dina fönsters karmar bara av trä som på bilden eller klädda i plåt? Hur var priset på dessa jämfört mot svenska fönster? går det att få spröjs?KnockOnWood skrev:
Redigerat:
Mina fönster och fönsterdörrar är helt i trä, vitmålade. Ser ut som nya nu efter 9 år.Y Yrrol skrev:
Det är 3 fönsterdörrar, 5 fasta fönster och 6 öppningsbara dreh/kipp-föster.
De var absolut bra i pris. Skall försöka leta upp fakturor och offerter i morgon.
- Hur gick du tillväga att handla ifrån dessa?
- Nätet/åkte dit/kände folk?
- Du har inte haft strul med dina tilt-and-turn? Lite skeptisk till sådan design. Synd att dom inte har vridfönster(Glidhängda).
- Valde du spröjs? Om jag förstod rätt så sätter dom spröjs på båda sidorna? Blir inte det lite skumt när man är inne i huset och kan ta på spröjsen?
Tror du man kan jämföra deras siffror rakt av mot svenska?
- Polenfönster skriver 45dB med bullerglas.
- Ekstrands 40dB med bullerglas.
- SP skriver 35 på deras standardfönster men finner inte siffror om deras bullerdämpande lösningar.
- Elitfönster: 38dB med bullerglas.
- hfönster: 43dB med bullerglas. (fast på annan länk står det upp till 46dB)
Det bör inte skilja nämnvärt mellan fabrikaten eftersom det ändå är samma lösningar på glaset som erbjuds. Bullerglas brukar innebära att ytterrutan är 6 mm istället för 4 mm. Behöver man mer ljuddämpning kan man välja ljudlamellglas istället - det vill säga laminerat glas. Man kan också kombinera och välja 6 mm utvändigt och ljudlamell på insidan, då blir det 6-4-9 mm istället för standard 4-4-4.
Man får vara noga med tätning kring drevspalten för att ljudet inte ska smita den vägen istället. Samma sak med ventilationen som kan sabba hela grejen med ljuddämpande fönster.
Man får vara noga med tätning kring drevspalten för att ljudet inte ska smita den vägen istället. Samma sak med ventilationen som kan sabba hela grejen med ljuddämpande fönster.
Jag förmodar att du frågar mig.Y Yrrol skrev:
Jag tog in offerter från ett par svenska tillverkare/leverantörer, och från denna polska. Hittade dem via Internet / Google.
Och de var väldigt tillmötesgående med att lämna en offert. Det gällde ju ett helt nybygge med 12 fönster och 3 fönsterdörrar, så det var ingen jätteliten affär.
Nej, tvärtom funkar det utmärkt.Y Yrrol skrev:
Och om man är rädd att inåtgående fönster/fönsterdörrar skall läcka in vatten vid regn och blåst så är det helt fel.
Inte en droppe har kommit in. Och de dubbla tätningslisterna gör att kalluft effektivt hålls ute.
Och tilt-funktionen, att överdelen av fönstret/dörren öppnas inåt vid vädring är mycket smidig att använda.
Inga spröjs. jag är inte mycket för nostalgiförfalskningar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur kapa isär 20L plastdunkar på bästa sätt?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bästa spackel för punktspackling i tak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bästa slinglösa robotgräsklipparen 2025
Robotgräsklippare -
Hur målar jag min trappa på bästa sätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur ska jag såga i betongen i källaren på enklast/bästa sätt?
Vatten & Avlopp