24 284 läst · 360 svar
24k läst
360 svar
Bärighet aluminium L-balk
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Vill inte förstöra stämningen men får man fråga vad balken kostade?
Balk plus 7 st 4m 3 mm L-stöd gick på 38.000kr inkl moms. Frakten cirka 1200kr. Öl till kompisarna som bar in den och hjälpte mig sätta den på plats cirka 800krBernieberg skrev:
utifrån perspektivet tidigare smärta så var det värt varenda spänn! Och vi hade kul!
Inte helt omöjligt. Dock inte sett något problem ännu. Och de flesta andra motsvarande lösningar har också trall. Så… tror inte det är något problem.
Får väl låta barnen bada först!
Får väl låta barnen bada först!
Ja, den lilla mängd som rinner ned i samband med regn är nog rätt hanterbar.
Visst, det lär inte vara nyttigt att dricka för mycket av vattnet, men gissningsvis lär det vara giftigare med kloret i vattnet.
Visst, det lär inte vara nyttigt att dricka för mycket av vattnet, men gissningsvis lär det vara giftigare med kloret i vattnet.
Testat lite olika men problemet är att trallen släpper igenom vatten. Har man då ett vattentätt ”skydd” under så blir det sjuka vikter av vattnet vilket inte förbättrar direkt. En annan aspekt var att ventilation då måste fixas för att undvika mögel t ex. Var också inne på att sätta aluminiumskivor under med avrinning men känns meningslöst.D Derbyboy skrev:
Så vi bestämde oss för att inte använda något utan låta cellplasten agera lock, täckt med trall.
So far so good!
Hej, Snyggt jobb. Hade själv tänkt försöka något liknande för 5 år sen men köpte färdigt från https://aqvis.se/aqvis-deck/aqvisdeck-standard/ istället. Aluminium i huvudsak. Lättrullat. Som du säger så fungerar det kanon med cellplasten. Det rinner såklart igenom men om man bara håller efter vattennivån regelbundet typ en gång varannan vecka efter regn och snö så funkar det kanon. Har oisolerad betongstomme men det har aldrig gått under +2 i poolen heller trots -10-15 någon vecka i sträck. Att slippa plåtar och vanliga poolskydd är så bra och att dessutom få extra altanyta är inte fel. I mitt fall har jag plats att rulla jag 8,5m rakt bortåt i längsled. Denna lösning rekommenderas till alla med pool som har någorlunda plats åt något hållHuggedugge1 skrev:Testat lite olika men problemet är att trallen släpper igenom vatten. Har man då ett vattentätt ”skydd” under så blir det sjuka vikter av vattnet vilket inte förbättrar direkt. En annan aspekt var att ventilation då måste fixas för att undvika mögel t ex. Var också inne på att sätta aluminiumskivor under med avrinning men känns meningslöst.
Så vi bestämde oss för att inte använda något utan låta cellplasten agera lock, täckt med trall.
So far so good!
Trist nog så ligger de bilder/video jag tog av den ursprungliga monteringen inte kvar i kamerarullen.D Derbyboy skrev:
Principen var hursomhelst enkel. Det kom ut en kille och mätte på plats. Ett par månader senare så kom en kranbil med 3*3*4,5 pooldäck (i tre delar alltså) som lyftes över huset på skenan monterad på ena poolsargen. Jag valde utan motor så jag får knuffa den själv. Men det är kullagrat så den rullar snällt om man bara puffar den med foten. Den väger inte så mycket. Stommen helt i aluminium. Trallen väger såklart en del. Ska se om jag kommer ihåg att ta ett nytt foto när jag kommer ut på landet. Priset är såklart dyrare än att bygga själv som TS men inte dyrare än ett bra pooltak.
Känner till Aqvis - smarta och snygga lösningar. Skulle gå på cirka 200K men jag var tvungen att skjuta taket åt sidan i ett stycke så spännvidden blir för stor.HusPoolGarage skrev:Trist nog så ligger de bilder/video jag tog av den ursprungliga monteringen inte kvar i kamerarullen.
Principen var hursomhelst enkel. Det kom ut en kille och mätte på plats. Ett par månader senare så kom en kranbil med 3*3*4,5 pooldäck (i tre delar alltså) som lyftes över huset på skenan monterad på ena poolsargen. Jag valde utan motor så jag får knuffa den själv. Men det är kullagrat så den rullar snällt om man bara puffar den med foten. Den väger inte så mycket. Stommen helt i aluminium. Trallen väger såklart en del. Ska se om jag kommer ihåg att ta ett nytt foto när jag kommer ut på landet. Priset är såklart dyrare än att bygga själv som TS men inte dyrare än ett bra pooltak.
Kostnaden att bygga med motor avs enbart däcket är cirka:
Trall 300m typ 6500kr
12 st 45*170 - 420 cm cirka 2500kr
6 st 195*45 - 420 cm cirka 2000kr
6 st 34*45 - 420 cm cirka 360kr
Skruv 2000kr
Cellplast 5 cm s100, cirka 3000kr
Motor 4-5000kr
Räls & hjul cirka 3-4000kr
Balk & L-stöd 38,000kr
Övrigt kanske 2-3000kr
S:a cirka 65,000kr
Det är vad det BORDE kostat men vi rev och skrotade ju det första däcket vi byggde…
Rekommenderar jag det? Om vi haft ett annat val… så nej pga av allt strul. Skall ni ändå göra det, ta in en snickare som har gjort det innan. Det sparar frustration, ilska psyke och pengar… Speciellt om ni är värdelösa hantverkare som mig….
Ser kanon ut. Precis som jag själv hade tänkt om jag inte hittat Aqvis. Närmare 200 blev det ja. Men nu slipper jag för evigt poolskydd, plåtar och lös frigolitHuggedugge1 skrev:Känner till Aqvis - smarta och snygga lösningar. Skulle gå på cirka 200K men jag var tvungen att skjuta taket åt sidan i ett stycke så spännvidden blir för stor.
Kostnaden att bygga med motor avs enbart däcket är cirka:
Trall 300m typ 6500kr
12 st 45*170 - 420 cm cirka 2500kr
6 st 195*45 - 420 cm cirka 2000kr
6 st 34*45 - 420 cm cirka 360kr
Skruv 2000kr
Cellplast 5 cm s100, cirka 3000kr
Motor 4-5000kr
Räls & hjul cirka 3-4000kr
Balk & L-stöd 38,000kr
Övrigt kanske 2-3000kr
S:a cirka 65,000kr
Det är vad det BORDE kostat men vi rev och skrotade ju det första däcket vi byggde…
Rekommenderar jag det? Om vi haft ett annat val… så nej pga av allt strul. Skall ni ändå göra det, ta in en snickare som har gjort det innan. Det sparar frustration, ilska psyke och pengar… Speciellt om ni är värdelösa hantverkare som mig….
Ja, att slippa plåtar, estetiskt snyggt, snabbt att öppna/stänga - täcka av och på, hund- och barnsäkert, fördelarna är många. Absolut så rullar det oerhört lätt. Motor är inte nödvändigt men… bekvämt.
Aqvis är nog det bästa då det är färdigt men för dyrt enligt mig.
Men alla hjärnblödningar vi fick att göra det själva och ”uppfinna” konstant var en pina.
Det har jag nog glömt om några år…
Aqvis är nog det bästa då det är färdigt men för dyrt enligt mig.
Men alla hjärnblödningar vi fick att göra det själva och ”uppfinna” konstant var en pina.
Det har jag nog glömt om några år…
Var tvungen att läsa tråden och jag måste säga att jag är grymt imponerad av Huggedugges förmåga att stå på sig (så att det blev något) men samtidigt lyssna och förstå de som hjälpte till.
Det jag inte förstår är hur (och varför ingen annan frågat) du löste däcket ovanför som du har solstolarna på, det är ju samma spännvidd men här ska det ju hålla för att dansa schottis och vad ni nu kan tänkas hitta på, utan stöd.
Det jag inte förstår är hur (och varför ingen annan frågat) du löste däcket ovanför som du har solstolarna på, det är ju samma spännvidd men här ska det ju hålla för att dansa schottis och vad ni nu kan tänkas hitta på, utan stöd.