D Derbyboy skrev:
Jag ser bara en farhåga med att TS utgår från att hans konstruktion väger 1400 kg men att den mycket väl kan väga 5-6 gånger mer i verkligheten.

Räkna ihop vad reglarna och trallen väger torra är inget problem med vad väger dyblöta reglar efter 5-10 år. Rimligen bör en välmättad något åldrar väga mer än en ny dyblöt regel.
Vi har ju kört en sommar med och det var ingen skillnad viktmässigt på frigoliten. Om man bortser från alger… å andra sidan så om dom väger för mycket så kommer dom rasa ner i poolen.

D Derbyboy skrev:
Den uppgift på vikt som efterfrågas borde TS kunna ordna fram genom en fältstudie på plats.

Ta bort en skiva EPS och väg den?

Ta bort en bit regel och väg den?

Eventuellt skulle jag som är en vän av ordning lägga både regelbiten och isoleringen i ett vattenbad några dagar innan jag tog fram vågen.

Mardrömmen måste ju vara att dimensionera och konstruera en konstruktion för en last på 1500 kg och sen visar det sig att konstruktionen i sitt sämsta läge väger 8000 kg. Lägg då till att konstruktionen säkert kan landa på 50-60kkr.
När man kikar på Aqvisdeck eller vanliga pooltak så känns det som att det är ekor och nu måste man bygga ett lastfartyg. :rofl:

Trät lär suga åt sig fukt med tiden men… 50-60ksek är ändå bättre än 200Ksek.

Ja jag har ingen synpunkt på hur mycket snö man ska räkna med. Men man får välja något och det verkar lite dumt att räkna med inget…

Violina Violina skrev:
En rostfri "balk" av den där typen med bara kälsvets på en sida kommer bli som en banan och det åt fel håll efter den är svetsad..
Som den sanna teoretiker jag är funderade jag lite på bananen. Förstår att det blir dragspänningar i svetsens längdriktning. Då hävdar jag att balken kommer att slå sig åt rätt håll (det som är gynnsamt i aktuellt fall) när man svetsar under tvärsnittets neutralplan.

Hur mycket tror du den slår sig? Har man hyfsad koll på det i förhand eller ”blir det som det blir”? I den värld jag huserar i kan man räkna ut det (möjligtvis på gränsen till flådiga beräkningar) med en kontrollerad svetsprocess men hur funkar det om du skulle tillverka?

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Som den sanna teoretiker jag är funderade jag lite på bananen. Förstår att det blir dragspänningar i svetsens längdriktning. Då hävdar jag att balken kommer att slå sig åt rätt håll (det som är gynnsamt i aktuellt fall) när man svetsar under tvärsnittets neutralplan.

Hur mycket tror du den slår sig? Har man hyfsad koll på det i förhand eller ”blir det som det blir”? I den värld jag huserar i kan man räkna ut det (möjligtvis på gränsen till flådiga beräkningar) med en kontrollerad svetsprocess men hur funkar det om du skulle tillverka?
Jag har en annan fråga som jag ställde innan (ursäkta om jag missat eventuellt svar): Är inte risken stor att din uppcohnervända T-balk kommer att kollapsa i överkant p.g.a. buckling? Att den skrynklar ihop sig eftersom den saknar fläns. Eller tänker du att träreglarna stagar upp den? Buckling är jag inte van att räkna på (och försökt undvika risken för när jag svetsat eget).

E Erik Lindroos skrev:
Jag har en annan fråga som jag ställde innan (ursäkta om jag missat eventuellt svar): Är inte risken stor att din uppcohnervända T-balk kommer att kollapsa i överkant p.g.a. buckling? Att den skrynklar ihop sig eftersom den saknar fläns. Eller tänker du att träreglarna stagar upp den? Buckling är jag inte van att räkna på (och försökt undvika risken för när jag svetsat eget).
Försökte svara på det i inlägg #227. Är man osäker kan man ju kika närmare på det och skulle det behövas så får man sätta livförstyvningar på ett par ställen. Då får man offra styvhetsbidraget från den inre träbalken då den får styckas upp. Men bedömer som sagt att det inte behövs.

Vill poängtera att jag inte ser detta som någon drömlösning bättre än andra. Men försökte tänka på att få balken att smälta in och att den skulle vara lätt att bygga ihop med träkonstruktionen och fastnade lite för den. Det är väl tillverkningen och eventuellt pris om det blir mycket special som är möjliga problem. Men kanske lättare om man överger rostfritt vilket jag inser nog är rimligt att göra. Kanske också går att få tag i en färdig balk med vettiga dimensioner som kan funka i en sådan konstruktion.

• Gilla
Huggedugge1
  • Laddar…
Försökte svara på det i inlägg #227. Är man osäker kan man ju kika närmare på det och skulle det behövas så får man sätta livförstyvningar på ett par ställen. Då får man offra styvhetsbidraget från den inre träbalken då den får styckas upp. Men bedömer som sagt att det inte behövs.

Vill poängtera att jag inte ser detta som någon drömlösning bättre än andra. Men försökte tänka på att få balken att smälta in och att den skulle vara lätt att bygga ihop med träkonstruktionen och fastnade lite för den. Det är väl tillverkningen och eventuellt pris om det blir mycket special som är möjliga problem. Men kanske lättare om man överger rostfritt vilket jag inser nog är rimligt att göra. Kanske också går att få tag i en färdig balk med vettiga dimensioner som kan funka i en sådan konstruktion.
Misstänkte att jag missat nåt svar... Tack!

Nej, det gäller väl att inte fastna för sina favoriter för hårt. :D Jag tycker din lösning är snygg, men kände mig inte själv säker på tryckbelastningen utan flänsstöd. I övrigt inga invändningar. Själv är jag fortfarande lite förtjust i TP200 som, så att säga, möter utbredd last med utbredd styvhet, men jag inser att det inte passar TS i detta fall (isolering, höjd, m.m.).

Tackar för en givande diskussion och hoppas att allt slutar i något vettigt för TS.

• Gilla
Huggedugge1 och 1 till
  • Laddar…

Precis, du är teoretiker.

Jag har både teoretisk OCH praktisk erfarenhet..

(Svetsare sen typ 15 år tillbaka, utbildning inom det maskintekniska området och läser nu en fördjupande utbildning inom svetsning/materialpåverkan)

Jag KAN backa typ 95% av mina ståndpunkter och magkänslor även med teori och beräkningar, MEN som min mentor vad det gäller mekanik/hållfasthet/beräkningar sa till mig under min utbildning "Du har något som de flesta inom den här branschen tyvärr saknar, och det är förmågan att direkt se och avgöra rimligheten i konstruktioner och belastningsfall"
Varför lägga tid på beräkningar när man inte vet belastningen?

Jag kan utan problem beräkna och sedan lägga upp en plan för arbetets utförande för att få en slutkonstruktion utan resulterande nedböjning men INTE UTAN ATT VETA BELASTNINGEN.

För detta fall är den så osäker så jag ser inte meningen, utan då blir det ett fall av "så överdimensionerad som det tillåts bara för att vara på den säkra sidan" typ.

Och angående den rostfria konstruktionen, nä, har man aldrig jobbat med att svetsa rostfritt så kan jag förstå att man inte begriper hur det beter sig när det blir varmt och sedan svalnar av.
Längdutvidgningskoefficienten is a bitch

Violina Violina skrev:

(Svetsare sen typ 15 år tillbaka, utbildning inom det maskintekniska området och läser nu en fördjupande utbildning inom svetsning/materialpåverkan)

Jag KAN backa typ 95% av mina ståndpunkter och magkänslor även med teori och beräkningar, MEN som min mentor vad det gäller mekanik/hållfasthet/beräkningar sa till mig under min utbildning "Du har något som de flesta inom den här branschen tyvärr saknar, och det är förmågan att direkt se och avgöra rimligheten i konstruktioner och belastningsfall"

Jag kan utan problem beräkna och sedan lägga upp en plan för arbetets utförande för att få en slutkonstruktion utan resulterande nedböjning men INTE UTAN ATT VETA BELASTNINGEN.

För detta fall är den så osäker så jag ser inte meningen, utan då blir det ett fall av "så överdimensionerad som det tillåts bara för att vara på den säkra sidan" typ.

Och angående den rostfria konstruktionen, nä, har man aldrig jobbat med att svetsa rostfritt så kan jag förstå att man inte begriper hur det beter sig när det blir varmt och sedan svalnar av.
Ja allt det låter jättebra som sagt. Men vi har redan pratat om att men inte kan göra någon slutlig beräkning utan att veta laster men komma ganska långt med uppskattningar. I arbetet med att konstruera ingår dessutom rimligen att analysera vilka laster som finns och reda ut vad som behöver tas hänsyn till.

Jag sa inte att jag inte begriper den termiska expansionen, tvärtom så förstår jag det utmärkt och opponerade mig mot vilket håll du sa att bananen skulle bli. Så svara gärna på den frågan istället för att framhålla allt du kan.

• Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Ja jag har ingen synpunkt på hur mycket snö man ska räkna med. Men man får välja något och det verkar lite dumt att räkna med inget…
Isoleringen är xps med vad jag förstår 1% fuktupptagning.

Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Isoleringen är xps med vad jag förstår 1% fuktupptagning.
Ja jag har ingen vidare koll på isolering och fuktupptagning men det är centralt att det inte blir en tvättsvamp av alltihop.

Ja jag har ingen vidare koll på isolering och fuktupptagning men det är centralt att det inte blir en tvättsvamp av alltihop.
Det var nåt vi tänkte på från start. Bl a så hade vi byggplast under trallen men den tog vi bort. Blev sjöar i varje fack när det regnade. :crysmile: Bättre ev regnvatten går ner i poolen.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Det var nåt vi tänkte på från start. Bl a så hade vi byggplast under trallen men den tog vi bort. Blev sjöar i varje fack när det regnade. :crysmile: Bättre ev regnvatten går ner i poolen.
Frågan är vad det är för skillnad på din XPS och den i tråden @Derbyboy länkade till där det sög upp hejdundrande mycket? Googlade snabbt och hamnade i en undersökning där XPS i mark tog upp 20 vol%.

Violina Violina skrev:

Jag uppfattades tydligen dryg i en kommentar vilket jag bad om ursäkt för. Mycket, mycket tacksam för alla inlägg och all hjälp jag fått.

Men vännen, tona ner dig lite. Har haft förmånen arbeta med oerhört briljanta personer på världsnivå under många år. Alla har varit fantastiskt ödmjuka och hjälpsamma. Precis som många i det här forumet/tråden.

Även du kan garanterat komma upp med några dåliga idéer och förslag. Typ Aqvisdeck som du idiotförklarade. Där borde ju din magkänsla slagit in? Tidigare kommenterade du att du med fingertoppskänsla kunde slänga ihop lösningen och nu efterlyser du mer fakta. Eftersom du dessutom inte gillar pool så fattar jag inte varför du slår rekord i kommentarer? Framstår inte som en bra personlig egenskap. Tyvärr. Bara Messerschmidt attityd. Sorry. Jag hoppas jag har fel om vi skulle träfffas IRL.

Frågan är vad det är för skillnad på din XPS och den i tråden @Derbyboy länkade till där det sög upp hejdundrande mycket? Googlade snabbt och hamnade i en undersökning där XPS i mark tog upp 20 vol%.
Ingen aning men så uppfattar jag det. Den säljs som lågt fuktabsorberande. Dokumentet visar en prestandadeklaration för byggprodukten Jackofoam 250 med tekniska specifikationer och underskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.