Status
Tråden går ej att kommentera.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nej du... nu är du totalt ute och cyklar så kom gärna in i matchen igen. 🙈🤣

Ett fast pris är ett fast pris och där ingår det man kommer överens om ska ingå.
Det kan varken bli dyrare eller billigare oavsett vad som händer.
Dyker det däremot upp saker som behöver åtgärdas men som inte är med i det avtalade projektet som offererats på fast pris så tillkommer detta utanför projektets fastprisavtal genom en ÄTA.

Precis... det är inte många som kunnat förutsäga den mycket märkliga konstruktionen på ett golv så sluta spela fröken duktig när du tydligt inte vet hur verkligheten fungerar för det är knappast en normalkonstruktion med frigolit ovanpå betongen och 20mm smulig bruk på det samt plattor. 😱
Fast pris innebär att kunden betalar för att utföraren tar risken att det kan bli ett större jobb mot att kunden vet i förväg vad det ska kosta.

Att du inte kan förutse saker betyder inte att andra inte kan. Andra kan ju prata normalt med människor och det kan ju inte du t.ex. eller hur?😀
 
  • Haha
  • Gilla
majmun och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fast pris innebär att kunden betalar för att utföraren tar risken att det kan bli ett större jobb mot att kunden vet i förväg vad det ska kosta.

Att du inte kan förutse saker betyder inte att andra inte kan. Andra kan ju prata normalt med människor och det kan ju inte du t.ex. eller hur?😀
Ja, du har delvis rätt. Definitionen av Ändringsarbete finns i Hantverksformuläret. Det gäller bara sker man med kunskap ej kunnat förutse. Det blir ÄTA. Det lättaste exemplet är kanske ”större fuktskada”. Även vårt golv dömdes ut som ej korrekt / gick ej att förutse då av besiktning mannen.

Som exempel blir det inte någon ÄTA att använda fix under kakel…eller fixera golvbrunnen…..eller sådant, det ingår i normalt arbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, du har delvis rätt. Definitionen av Ändringsarbete finns i Hantverksformuläret. Det gäller bara sker man med kunskap ej kunnat förutse. Det blir ÄTA. Det lättaste exemplet är kanske ”större fuktskada”. Även vårt golv dömdes ut som ej korrekt / gick ej att förutse då av besiktning mannen.
Vanligt förekommande konstruktioner är inte något oförutsett. Hela poängen är att man har inte all information och du som kund får då ett högre pris ifall det visar sig vara svårt. Och är det lätt så får hantverkaren mindre arbete och mycket bra betalt.

Du betalar för förutsägbarhet. Men om det tillkommer kostnader för allt som visade sig vara svårare än standard så är fast pris ett urdåligt avtal för dig. För då betalar du först en premie för säkerhet men sen får du ändå betala mer.

Naturligtvis måste det finnas någon rimlighet som jag skrev innan. Och det är där det kommer in det du citerade. Något man med kunskap inte kan förutse kan ju t.ex. vara att det finns en större fuktskada som måste torkas ut innan man kan fortsätta..... Eller om man ska anlägga en uppfart och det visar sig ligga typ skrotbilar under gräsmattan. Det är liksom inte något som går att förutse....
 
  • Gilla
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vanligt förekommande konstruktioner är inte något oförutsett. Hela poängen är att man har inte all information och du som kund får då ett högre pris ifall det visar sig vara svårt. Och är det lätt så får hantverkaren mindre arbete och mycket bra betalt.

Du betalar för förutsägbarhet. Men om det tillkommer kostnader för allt som visade sig vara svårare än standard så är fast pris ett urdåligt avtal för dig. För då betalar du först en premie för säkerhet men sen får du ändå betala mer.

Naturligtvis måste det finnas någon rimlighet som jag skrev innan. Och det är där det kommer in det du citerade. Något man med kunskap inte kan förutse kan ju t.ex. vara att det finns en större fuktskada som måste torkas ut innan man kan fortsätta..... Eller om man ska anlägga en uppfart och det visar sig ligga typ skrotbilar under gräsmattan. Det är liksom inte något som går att förutse....
Absolut! Det var därför besiktning mannen tittade på ÄTAn. Enligt honom var det något som man inte kunde förutse.

Men du har rätt, man blir ju inte glad som kund att få massa tilläggsarbeten. Men att du har fast pris är ingen garanti för det. Löpande är mer riskabelt ur kostnad. Om man inte har ett uppskattat pris, då det Max kan skilja +15%…men även dessa är nog inte (skulle jag gissa) inkluderat ”oförutsedda saker”. Så ja…som kund måste man ha ekonomisk buffert vid renovering.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fast pris innebär att kunden betalar för att utföraren tar risken att det kan bli ett större jobb mot att kunden vet i förväg vad det ska kosta.

Att du inte kan förutse saker betyder inte att andra inte kan. Andra kan ju prata normalt med människor och det kan ju inte du t.ex. eller hur?😀
Har absolut inga som helst problem att prata normalt med folk och jag kommunicerar väldigt bra med mina kunder men du har fortfarande fel i dina antagande vad ett fast pris är för i det ingår inga oförutsedda problem som måste åtgärdas utan de får man diskutera med kunden om och hitta lösningar på tillsammans men det blir tillägg för de var oförutsedda saker som därför inte ingår i avtalet med det fasta priset vilket du inte verkar vilja förstå för du måste hacka på hantverkare. 😉
 
Claes Sörmland
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har absolut inga som helst problem att prata normalt med folk och jag kommunicerar väldigt bra med mina kunder men du har fortfarande fel i dina antagande vad ett fast pris är för i det ingår inga oförutsedda problem som måste åtgärdas utan de får man diskutera med kunden om och hitta lösningar på tillsammans men det blir tillägg för de var oförutsedda saker som därför inte ingår i avtalet med det fasta priset vilket du inte verkar vilja förstå för du måste hacka på hantverkare. 😉
Ni pratar förbi varandra. Frågan är vad som ingår och inte i avtalet som omfattas av det fasta priset. Alltså vad som i avtalsrättslig mening är oförutsett för företaget när avtalet upprättades. Är man överens så blir det ett pristillägg för extra arbete. Men man behöver ju inte vara överens och då finns ingen självklar lösning på hur man kommer vidare. I TS fall löstes det med en tredje parts åsikt - besiktningsmannens.
 
  • Gilla
2Thomas och 2 till
  • Laddar…
Det är flera som har PMat mig och funderar på att anlita entreprenör eller vill se vad saker kostar. Så snälla, få inte tråden stängd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Inget har hänt idag heller. Jag vet inte exakt vad som ska besiktigas. Det är konstruktion och rördragningar på onsdag.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du framstår som omogen och nedvärderande så om du inte har några problem med att kommunicera och det alltså är meningen föreslår jag att du slutar med det.
Det får du tycka i så fall men det är inte alls min avsikt men jag känner att du gillar och provocera mig så då får du väl fortsätta med det om du trivs med detta istället för att försöka förstå hur det fungerar med fast pris i verkligheten och att det inte är som du vill påskina, ett sätta för hantverkaren att blåsa folk på pengar.

Godkväll :)

...och tillbaka till ämnet. 👍🙏
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det får du tycka i så fall men det är inte alls min avsikt men jag känner att du gillar och provocera mig så då får du väl fortsätta med det om du trivs med detta istället för att försöka förstå hur det fungerar med fast pris i verkligheten och att det inte är som du vill påskina, ett sätta för hantverkaren att blåsa folk på pengar.

Godkväll :)

...och tillbaka till ämnet. 👍🙏
Jag menar det jag skrev och inget annat, du får läsa igen om du inte gjorde det första gången. 😀🤔
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Har absolut inga som helst problem att prata normalt med folk och jag kommunicerar väldigt bra med mina kunder men du har fortfarande fel i dina antagande vad ett fast pris är för i det ingår inga oförutsedda problem som måste åtgärdas utan de får man diskutera med kunden om och hitta lösningar på tillsammans men det blir tillägg för de var oförutsedda saker som därför inte ingår i avtalet med det fasta priset vilket du inte verkar vilja förstå för du måste hacka på hantverkare. 😉
Har nog heller aldrig varit med om att äta ska ingå i fast pris. Äta är alltid utanför på mina fakturor iaf. Varför ska byggaren betala för oförutsedda fel? Man kan ju ta ett borrprov genom hela kakan för att se vad som gömmer sig där under, skiten ska ju ändå rivas lixom
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
ÄTAn är godkänd. Lade på ca 4500kr på priset samt förlängde med 2dagar. Pga att besiktningsmannen inte kunde besiktiga så blev projektet förlängt i sin helhet med en vecka. Då flyttas även försenings vite fram.

Men nu ska de bygga upp, så jag förväntar mig inte några fler ÄTA eller projektförseningar nu.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Skrev de i avtalet att oavsett hur det ser ut under golvet så ingår detta.
Oavsett vattenskador eller om direkt under golvet är det berg.
Men står det inte något i den stilen, så är det väl rimligt att det tillkommer.
Precis lika rimligt som att kostnaden för handdukstorken ska justeras.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Skrev de i avtalet att oavsett hur det ser ut under golvet så ingår detta.
Oavsett vattenskador eller om direkt under golvet är det berg.
Men står det inte något i den stilen, så är det väl rimligt att det tillkommer.
Precis lika rimligt som att kostnaden för handdukstorken ska justeras.
Håller med! Jag lär dock få betala för handdukstorken (installationen av den) 😂
 
Redigerat:
Mmmm…skulle det gå att sätta skivor utan att regla upp hörnet?

Åt ena hållet har ju skivan stöd, men inte andra, väl?
 
  • En närbild på ett hörn där en träregel är inplacerad mellan två gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med gap mellan brädor och gipsvägg, synlig träregel med stöd på ena sidan, diskussion om montering utan reglering av hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En handritad skiss av ett hörn med en pil som pekar åt vänster märkt med ett frågetecken och en pil som pekar uppåt märkt "oh".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.