Status
Tråden går ej att kommentera.
E EB2 skrev:
Ett råd i all välmening är att redan nu tydligt kommunicera att det är 6 veckor som gäller, därefter kommer ni att tillämpa vite. Gör detta skriftligt så ni kan hänvisa tillbaka till det längre fram. När deadline närmar sig och firman inser att de inte kommer att hinna, kommer de att försöka omförhandla, men då behöver ni stå på er (annars gör firman det).
Vi får hoppas att detta med ny deadline finns skriftligt för annars kommer detta vara den svåraste ÄTAn, det mest komplicerade golvet de någonsin sett. Och det ska sätta sig och härda och torka och ditten och datten och deadline måste ju alla förstå att det inte går att ha när kunden begär en sådan nästan omöjlig ÄTA....

Ja jag hoppas de bara kommer imorgon och löser det TS. Man vill inte ha massa strul....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vi får hoppas att detta med ny deadline finns skriftligt för annars kommer detta vara den svåraste ÄTAn, det mest komplicerade golvet de någonsin sett. Och det ska sätta sig och härda och torka och ditten och datten och deadline måste ju alla förstå att det inte går att ha när kunden begär en sådan nästan omöjlig ÄTA....

Ja jag hoppas de bara kommer imorgon och löser det TS. Man vill inte ha massa strul....
Jag förstår nog inte vad du menar. Kunden (vi) har inte begärt någon ÄTA. Den godkänd av vår oberoende besiktningsman också. Självklart finns den skriftligt (det sköter besiktningman som protokoll för allt perfekt) och ÄTAn var att de skall fylla upp golvet med EPS betong…inte komplicerat alls.
 
E EB2 skrev:
Ett råd i all välmening är att redan nu tydligt kommunicera att det är 6 veckor som gäller, därefter kommer ni att tillämpa vite. Gör detta skriftligt så ni kan hänvisa tillbaka till det längre fram. När deadline närmar sig och firman inser att de inte kommer att hinna, kommer de att försöka omförhandla, men då behöver ni stå på er (annars gör firman det).
Ja, såklart! Vi har ett avtal (Hantverksformuläret) och besiktning mannen vi avtalat med protokollför. Det är 3 besiktningar inplanerade inklusive slutbesiktning. Det kommer självklart inte omförhandlas. Då omförhandlas priset också 😂😂😂

Vitet är med i avtalet. Sådana saker måste vara med från start.
 
Globetrot Globetrot skrev:
Jag förstår nog inte vad du menar. Kunden (vi) har inte begärt någon ÄTA. Den godkänd av vår oberoende besiktningsman också. Självklart finns den skriftligt (det sköter besiktningman som protokoll för allt perfekt) och ÄTAn var att de skall fylla upp golvet med EPS betong…inte komplicerat alls.
Du har inte begärt någon ÄTA? Men du betalar väl extra? Det är väl inte med en pistol mot huvudet du gör det utan du har väl valt att de ska göra en ÄTA?

Jag kanske har missförstått hur upplägget är....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du har inte begärt någon ÄTA? Men du betalar väl extra? Det är väl inte med en pistol mot huvudet du gör det utan du har väl valt att de ska göra en ÄTA?

Jag kanske har missförstått hur upplägget är....
Ja, jag tror att du inte förstår. Upplägget är enligt normal rutin. En ÄTA är något som entreprenör inte med fackmässigt kunnande kunnat förutse, kan tex vara en vattenskada. Då begär de att fixa. Jag tror inte kund kan säga nej….eller jo kanske men då faller ju hela garantin för entreprenaden. I vårt fall kikade vår besiktning man på ÄTAn om golvet och det var tydligen så pass fel att ÄTAn var berättigad. Kunden väljer sällan ÄTA, även om man kan utifrån kunden också be om ändringar….

Och ja, kunden betalar alltid ÄTAn, men besiktning mannen gk så den är rimlig.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Ja, jag tror att du inte förstår. Upplägget är enligt normal rutin. En ÄTA är något som entreprenör inte med fackmässigt kunnande kunnat förutse, kan tex vara en vattenskada. Då begär de att fixa. Jag tror inte kund kan säga nej….eller jo kanske men då faller ju hela garantin för entreprenaden. I vårt fall kikade vår besiktning man på ÄTAn om golvet och det var tydligen så pass fel att ÄTAn var berättigad. Kunden väljer sällan ÄTA, även om man kan utifrån kunden också be om ändringar….

Och ja, kunden betalar alltid ÄTAn, men besiktning mannen gk så den är rimlig
Jag förstår att du inte kände att du har något val men faktum är att detta är något du beställt.
Det är bra att du har allt skriftligt så noga som du säger och jag hoppas det inte blir några förseningar men det jag säger är att OM det blir det är det en lågoddsare att det är detta som entreprenören kommer skylla på. När det i själva verket är att de varit hos en annan kund.
 
Se om ÄTA i avtalet vi har (mall)
 
  • Standardavtal för byggprojekt från byggföretagen.se med sektionen "G. Ändringar och tilläggsarbeten" markerad med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Globetrot Globetrot skrev:
Se om ÄTA i avtalet vi har (mall)
Använde ni blanketten det står om?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Använde ni blanketten det står om?
Japp, eller motsvarande. De hade en mall med samma info.

Du kan va lugn. Jag är inte novis på avtal. Ingen risk att bli lurad på det 😅
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Detta står också i Hantverksformuläret
 
  • Bild av Hantverksformuläret, avsnitt 6 om ändringar, tilläggsarbeten och pristillägg. Texten beskriver regler för hur hantverkare hanterar tilläggsarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774 4774 skrev:
Vi har golvvärme i hela huset ink badrum och jag lovar dig att det inte blir kallt, någonsin. Självklart är vårt hus välbyggt och väl isolerat. Vår är dock vattenburen då vi har luft/vatten system med egen brunn borrad ned till grundvatten täckten som finns här där vi bor 😄.( Vår brunn har aldrig sinat tack vare det medans grannarnas torkar ut vid lång tid utan nederbörd med samtidig värme.). Jag vet inte ens om det är lagligt då det är de yttersta reserverna för hela Stockholms regionen men det var så när vi köpte. Jag själv insåg det först när vi anlade nytt avlopp . Mycket ot Sorry.
Då är det ju dimensionerat för uppvärmning. Frågan var ju om det är komfortvärme, och då kan det bli lite tajt om man enbart har detta. Inget konstigt alls.
 
Tillägg gk skriftligen. De innehåller om det påverkar tidsplan och hur mycket, samt pris och vad som ska göras. Har man ett vitesavtal är tiden viktig. 2 dagar i vårt fall och det i dig flyttade besiktningen. Men ÄTAn är inte gjord. Räknar med att det blir en sk efterbesiktning.

Sen hur saker hanteras beror på. Om hantverkare orsakar kund skada så betalar denne (tex om hen har kallat till besiktning innan det är klart), eller strular o försenar. Om det tex är vi som kunder eller besiktning mannen som försvårar så står vi för kostnaden/skadan i tid tex. Allt dokumenteras av besiktning man. Ett exempel är vår ÄTA, den lade på 2 dagar, men besiktning man kunde först genomföra slutbesiktning efter 5, så det ökade entreprenad tid med en vecka.

Vi har avtalat att alla anmälningar åtgärdads av entreprenör kostnadsfritt. Och inom entreprenadtid (underförstått om det ingår)
 
Redigerat:
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Vi har golvvärme i hela huset ink badrum och jag lovar dig att det inte blir kallt, någonsin. Självklart är vårt hus välbyggt och väl isolerat. Vår är dock vattenburen då vi har luft/vatten system med egen brunn borrad ned till grundvatten täckten som finns här där vi bor 😄.( Vår brunn har aldrig sinat tack vare det medans grannarnas torkar ut vid lång tid utan nederbörd med samtidig värme.). Jag vet inte ens om det är lagligt då det är de yttersta reserverna för hela Stockholms regionen men det var så när vi köpte. Jag själv insåg det först när vi anlade nytt avlopp . Mycket ot Sorry.
Ett väldigt konstigt svar på ett relevant påpekande. Väldigt imponerande att du vågar lova det utan att veta mer. Det kan bli kallt med bara golvvärme som enda värmekälla i ett badrum. Det beror framförallt på isolering och konstruktion under. Företaget jag jobbar på har gjort elen i drygt 500 badrum de senaste 10 åren och en gång har det blivit en reklamation pga för dålig värme av en standard T2 Blå golvvärmeslinga. Så det händer inte ofta, men det kan absolut hända.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Drygskallar... de utnyttjar ju att ni var snälla och satte 6v på vitet... 😪

Men som sagt... de har troligen en annan kund som skriker högre och så får de släcka bränder.

Hade aldrig orkat driva min verksamhet på det viset och leva med den stressen och besvikna irriterande kunder.
Eller en anställd som blivit sjuk eller tvungen att vab;a…
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men förklara istället vad du menar med fast pris, vad ska man ha det till och vad är skillnaden mot alternativet?
Det är ingen som har påstått att allt åtgärdas kostnadsfritt utan vad det handlar om är det jag skrev.
Det har diskuterats ganska många gånger detta, jag blir förvånad om vi får höra nåt nytt....
På löpande räkning så betalas varje timme, material, resor och allt runt omkring.
Fast pris är ett bestämt pris på jobbet utan oförutsedda problem. Det finns oändligt med saker som kan vara konstigt under ytskikt och som man inte kan räkna med. Om det uppkommer oförutsedda problem, kunden ändrar sig eller beställer till mer så beställs det under något som heter ÄTA (Ändring/Tilläggsarbete).

Sen har detta inget med vad jag menar eller tycker, det är så det är. Vill du ha det på ett annat sätt så kan du säkert beställa det, men då kostar det därefter.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.