Status
Tråden går ej att kommentera.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Vi har bara elektrisk golvvärme i båda våra badrum och plattan har bara 100mm frigolit men där är rejält varmt ändå utan att vi har enorma elräkningar faktiskt.
Skulle aldrig ens komma på idén att kalla det för komfortvärme och sätta in radiatorer också 😱
Vi hade inte någon golvvärme och 50mm frigolit. Hel ok på golvet. Vi har haft en matta.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Projektet har stått still i flera dagar nu. Besiktning är flyttad till nästa vacka (onsdag kl 8) men tills dessa ska de hinna dra avlopp (flytta wc/handfat), dra el, regla, bygga konstruktion…

Utöver det då även lägga EPS som enligt dem adderar två dagar….så nu är jag lite oroad över tidsplan. Men det fungerar ju så att om de inte är klara eller vi behöver kalla till sk efterbesiktning så är det anmärkningar (det är det ju oftast) så betalar entreprenör för besiktning. Bara att låta dem jobba på med andra ord.

Tror ni de hinner?
Alla förseningar är antingen kundens fel, materialets fel eller badrummets fel 😅
 
  • Haha
  • Gilla
Eltaco och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Globetrot Globetrot skrev:
Projektet har stått still i flera dagar nu. Besiktning är flyttad till nästa vacka (onsdag kl 8) men tills dessa ska de hinna dra avlopp (flytta wc/handfat), dra el, regla, bygga konstruktion…

Utöver det då även lägga EPS som enligt dem adderar två dagar….så nu är jag lite oroad över tidsplan. Men det fungerar ju så att om de inte är klara eller vi behöver kalla till sk efterbesiktning så är det anmärkningar (det är det ju oftast) så betalar entreprenör för besiktning. Bara att låta dem jobba på med andra ord.

Tror ni de hinner?
Varför står det still?
 
sysmali sysmali skrev:
Varför står det still?
Jag vet inte. Men trist är det. Det är inte kul att ha huset inplastat. Men vi har ju vitesavtal så det blir billigare för oss om de blir sena. Men ändå, man vill ju helst att det ska ta 4-5 veckor…mitt mål är såklart inte att det ska bli billigare 🙃
 
BirgitS
Du skrev om ÄTA, och sådana kan ju göra att tidsplanen förskjuts och därmed dagen för när vitet börjar.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
sysmali
Globetrot Globetrot skrev:
Jag vet inte. Men trist är det. Det är inte kul att ha huset inplastat. Men vi har ju vitesavtal så det blir billigare för oss om de blir sena. Men ändå, man vill ju helst att det ska ta 4-5 veckor…mitt mål är såklart inte att det ska bli billigare 🙃
Har du önskat ändringar eller tillägg av den ursprungliga planen?
 
  • Gilla
Fast Lane
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Har du önskat ändringar eller tillägg av den ursprungliga planen?
Nej, entreprenör har skickat dem. De vill ha mer betalt för saker de inte räknat med. Det är väldigt vanligt skulle jag säga.

Just golvet nu lade på ca 4500kr efter rot för oss.
 
  • Gilla
Kirre2021
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev om ÄTA, och sådana kan ju göra att tidsplanen förskjuts och därmed dagen för när vitet börjar.
Japp. Nu är ÄTA gk, och alla besiktningar flyttade en vecka framåt. Suck…dyrt blir det!
 
Globetrot Globetrot skrev:
Nej, entreprenör har skickat dem. De vill ha mer betalt för saker de inte räknat med. Det är väldigt vanligt skulle jag säga.

Just golvet nu lade på ca 4500kr efter rot för oss.
Var var det specifikt som de inte hade räknat med?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Var var det specifikt som de inte hade räknat med?
Att golvet hade frigolit o makadam. Det krävdes med EPS att bygga upp. Faktiskt längesedan vi hade en entreprenör som lade på massa ÄTA. De flesta tar höjd när de offererar totalentreprenad till privatperson och är mer måna om referenser.

Jag menar att om man offererat närmare 200,000kr före Rot och utan ytmaterial för 4,5 kvm så borde man ha marginaler? Det är min personliga åsikt.
 
  • Gilla
Sorening och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tycker det är konstigt att begära tillägg för sånt som är vanliga byggsätt.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Det såg ju inte ut som det normalt sett brukar göra i golvet så att det behöver göras ordentligt är inget konstigt men de borde gett dig alternativet att behålla den gamla skiten om du hellre velat det.

Vill du det ska göras ordentligt så är ÄTAN i sig inget konstigt i min värld men samtidigt ändå lite avhängd på hur de formulerat sig i offerten så då skulle man behöva se exakt hur de utformat den för att ta ställning till om det är ett ok påslag eller inte.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är konstigt att begära tillägg för sånt som är vanliga byggsätt.
Det tyckte jag med men besiktning mannen kikar på ÄTA arbeten och tyckte den var korrekt så det var den nog.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Men de kan fortfarande få bra referenser tänker jag. Beror ju på hur besiktning protokollet ser ut. Och hur det går framåt. 🤗
 
Globetrot Globetrot skrev:
Att golvet hade frigolit o makadam. Det krävdes med EPS att bygga upp. Faktiskt längesedan vi hade en entreprenör som lade på massa ÄTA. De flesta tar höjd när de offererar totalentreprenad till privatperson och är mer måna om referenser.

Jag menar att om man offererat närmare 200,000kr före Rot och utan ytmaterial för 4,5 kvm så borde man ha marginaler? Det är min personliga åsikt.
Du har helt rätt. Om det är lite jobbigare än väntat blir det tillägg men blir det lättare än väntat blir det rabatt då? Knappast. Fast pris är fast pris men bara åt ena hållet.........
 
  • Gilla
  • Älska
Piranboll och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.